Alkohol etylowy skażony całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia (...)

Alkohol etylowy skażony całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, będzie zwolniony z akcyzy w Polsce, w myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2011 r. (data wpływu 09.02.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 01.04.2011 r. (data wpływu 06.04.2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego całkowicie skażonego skażalnikami właściwymi dla Łotwy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego całkowicie skażonego skażalnikami właściwymi dla Łotwy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 01.04.2011 r. (data wpływu 06.04.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-207/10-2/KB z dnia 25.03.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem wyrobów chemii gospodarstwa domowego, który w niektórych procesach produkcyjnych zmierzających do wyprodukowania wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi zużywa skażony alkohol etylowy.

Alkohol etylowy zużywany przez Spółkę nabywany jest w Polsce od producenta, który dokonuje jego wcześniejszego skażenia środkami określonymi przez Ministra Finansów, umożliwiającymi zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) (?Ustawa Akcyzowa?).

Spółka zastanawia się obecnie nad innymi źródłami zaopatrzenia w skażony alkohol etylowy (CN 2207 20), który zużywany będzie nadal do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i rozważa następujące nabycia:

  1. zakup (wewnątrzwspólnotowe nabycie nie do składu podatkowego) od podmiotu łotewskiego alkoholu etylowego skażonego całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego
  2. zakup (wewnątrzwspólnotowe nabycie nie do składu podatkowego) od podmiotu z kraju Unii Europejskiej niebędącego Łotwą, alkoholu etylowego skażonego całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego
  3. zakup (import przez importera) od podmiotu spoza Unii Europejskiej alkoholu etylowego skażonego całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego

Całkowite skażenie środkami przewidzianymi dla Łotwy oznacza skażenie następującą parą skażalników: aceton lub alkohol izopropylowy w ilości nie mniej niż 3 litry na 100 litrów alkoholu 100% wraz benzoesanem denatonium /bitrex/ nie mniej niż 2 g na 100 litrów alkoholu 100%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy alkohol etylowy nabyty od podmiotu łotewskiego (wewnątrzwspólnotowe nabycie nie do składu podatkowego), skażony całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, zwolniony będzie z akcyzy w Polsce...
  2. Czy alkohol etylowy nabyty od podmiotu z kraju Unii Europejskiej niebędącego Łotwą (wewnątrzwspólnotowe nabycie nie do składu podatkowego), skażony całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, zwolniony będzie z akcyzy w Polsce...
  3. Czy alkohol etylowy nabyty od podmiotu spoza Unii Europejskiej (import przez importera), skażony całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego zwolniony będzie z akcyzy w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na wszystkie trzy pytania jest twierdząca. Całkowicie skażony środkami przewidzianymi dla Łotwy alkohol etylowy importowany i nabywany wewnątrzwspórnotowo będzie zwolniony w Polsce z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 Ustawy Akcyzowej.

Zasady opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych na terenie kraju uregulowane zostały w Ustawie Akcyzowej oraz w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Skażony alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym - poz. 17 załącznika nr 1 do Ustawy Akcyzowej.

Na podstawie art. 8 ust, 1 pkt 3 i pkt 4 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Ponadto ustawodawca określił zwolnienie dla alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, warunkiem zwolnienia alkoholu etylowego od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym jest jego skażenie środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 3199/93 wskazuje m.in. łotewską parę skażalników dla całkowitego skażenia alkoholu etylowego, tj. aceton lub alkohol izopropylowy w ilości nie mniej niż 3 litry na 100 litrów alkoholu 100% wraz benzoesanem denatonium /bitrex/ nie mniej niż 2 g na 100 litrów alkoholu 100%.

W świetle powyższego alkohol etylowy importowany i nabywany wewnątrzwspólnotowo i skażony skażalnikami wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 3199/93 podlega w Polsce zwolnieniu od akcyzy.

Wnioskodawca wskazał, że sposób interpretacji zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 Ustawy Akcyzowej zaprezentowany przez Spółkę jest zbieżny ze stanowiskiem Ministra Finansów zaprezentowanym w zmianie interpretacji indywidualnej nr AE3/8012/7/FLL/2010/5021.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Polskie uregulowania dotyczące opodatkowania wyrobów akcyzowych, zawarte zostały w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 roku w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W przepisach ustawy, jak i przepisach zawartych w rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustawy, prawodawca nie zawarł dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów chemii gospodarstwa domowego, który w niektórych procesach produkcyjnych zmierzających do wyprodukowania wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi zużywa skażony alkohol etylowy. Alkohol etylowy zużywany przez Spółkę nabywany jest w Polsce od producenta, który dokonuje jego wcześniejszego skażenia środkami określonymi przez Ministra Finansów, umożliwiającymi zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Spółka zastanawia się obecnie nad innymi źródłami zaopatrzenia w skażony alkohol etylowy (CN 2207 20), który zużywany będzie nadal do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Spółka rozważa zakup alkoholu etylowego skażonego całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego w następujących wariantach:

  1. zakup (wewnątrzwspólnotowe nabycie nie do składu podatkowego) od podmiotu łotewskiego;
  2. zakup (wewnątrzwspólnotowe nabycie nie do składu podatkowego) od podmiotu z kraju Unii Europejskiej niebędącego Łotwą;
  3. zakup (import przez importera) od podmiotu spoza Unii Europejskiej.

Spółka wskazała, że całkowite skażenie środkami przewidzianymi dla Łotwy oznacza skażenie następującą parą skażalników: aceton lub alkohol izopropylowy w ilości nie mniej niż 3 litry na 100 litrów alkoholu 100% wraz benzoesanem denatonium /bitrex/ nie mniej niż 2 g na 100 litrów alkoholu 100%.

Wskazać należy, iż w załączniku do ww. rozporządzenia Komisji, Łotwa określiła w trzecim wariancie jako środki służące do całkowitego skażenia alkoholu etylowego mieszankę acetonu lub izopropylalkohol 3 l z dodatkiem benzoesanu denatonium 2g w minimalnej ilości na 100 I spirytusu.

Zatem odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż nabyty wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy skażony środkami skażającymi wskazanymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 jako łotewskie, jest zwolniony od podatku akcyzowego. Przy czym, zwolnienie ma zastosowanie zarówno gdy wyroby będą nabywane od podmiotu łotewskiego, jak i od podmiotu z kraju Unii Europejskiej niebędącego Łotwą, a nawet od podmiotu spoza Unii Europejskiej. Bowiem możliwość zastosowania powyższego zwolnienia nie zależy od kraju pochodzenia nabywanych wyrobów.

Reasumując, alkohol etylowy skażony całkowicie środkami przewidzianymi dla Łotwy na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 22 listopada 1993 r. nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, będzie zwolniony z akcyzy w Polsce, w myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika