Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w Związku z realizacją (...)

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w Związku z realizacją projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28.12.2009 r. (data wpływu 04.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanych ze środków unijnych- jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu...

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan fatyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych ? Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 oś LEADER. Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenia przeznacza na zakup towarów/usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, które nie podlegają odliczeniu przez wnioskodawcę. Zakupy towarów/usług są dokonywane na potrzeby biura LGD, realizacji badań obszaru na którym wdrażana jest lokalna strategia rozwoju Stowarzyszenia, zakupywane są materiały promocyjne i informacyjne (plakaty, ulotki, publikacje prasowe, przygotowanie; tablic i banerów związanych z realizacją projektu leader) przeprowadzenie spotkań aktywizujących i konferencji. Stowarzyszenie nieodpłatnie świadczy usługi na rzecz lokalnej społeczności udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach PROW. Mieszkańcy bezpłatnie mogą uczestniczyć w organizowanych spotkaniach aktywizacyjnych, konferencjach podczas, których otrzymują bezpłatne materiały szkoleniowe/konferencyjne, których koszt przygotowania pokrywany jest ze środków pozyskanej dotacji. Dokonując zakupu towarów i usług w ramach projektu uiszczany jest wraz z wartością towarów/usług podatek VAT, który nie może być odliczony przez Stowarzyszenie. Podatek VAT ponoszony w związku z realizacją przez Stowarzyszenie działania na: ?funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania? stanowi koszt kwalifikowany w ramach ww. działania finansowanego ze środków Unii Europejskiej programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oś 4 LEADER.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w Związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy Lokalna Grupa Działania nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową, realizując działania w ramach projektu, nie może odzyskać w żaden sposób podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy maja związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza wiec możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia faktycznego wynika, ze Stowarzyszenie pozyskuje środki na prowadzenie swojej działalności statutowej dzięki realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych ? Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 oś LEADER.

Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenia przeznacza na zakup towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, które nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę. Zakupy towarów i usług są dokonywane na potrzeby biura LGD, realizacji badań obszaru, na którym wdrażana jest lokalna strategia rozwoju Stowarzyszenia, zakupywane są materiały promocyjne i informacyjne (plakaty, ulotki, publikacje prasowe, przygotowanie; tablic i banerów związanych z realizacją projektu leader) przeprowadzenie spotkań aktywizujących i konferencji. Stowarzyszenie nieodpłatnie świadczy usługi na rzecz lokalnej społeczności udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach PROW. Mieszkańcy bezpłatnie mogą uczestniczyć w organizowanych spotkaniach aktywizacyjnych, konferencjach pod czas, których otrzymują bezpłatne materiały szkoleniowe/konferencyjne, których koszt przygotowania pokrywany jest ze środków pozyskanej dotacji. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a tym samym nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym, jako ?podatnicy VAT czynni?, składającym deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 oś LEADER.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika