możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu

możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24.02.2010 r. (data wpływu 01.03.2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 15.04.2010 r. (data wpływu 19.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 01.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15.04.2010 r. (data wpływu 19.04.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-210/10-2/LK z dnia 07.04.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w porozumieniu z sąsiednimi gminami ubiega się o dofinansowanie realizacji projektu pn. ?Marka lokalna ?? w ramach Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż celem Programu ?Marka lokalna ?? jest stymulowanie rozwoju regionalnego poprzez wspieranie w podregionie mechanizmów rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne potencjały i zasoby. Spodziewanymi rezultatami są:

  1. Stworzenie Marki Szlaku ? na poziomie lokalnym jako stymulacji rozwoju regionalnego podpory przedsiębiorczości w regionie.
  2. Opracowanie i wdrożenie mechanizmów kompleksowego wsparcia, stymulujących budowanie przedsiębiorczości w podregionie.
  3. Opracowanie oddolnej strategii rozwoju przedsiębiorczości w podregionie na lata 2010-2020. stymulującej identyfikację osób przedsiębiorczych z regionem oraz tworzącej zaplecze dla rozwoju przedsiębiorczości.

Program składa się z 5 połączonych ze sobą projektów, które uzupełniają się i są ze sobą w pełni kompatybilne. Projekty te służą rozwojowi przedsiębiorczości oraz mobilizacji różnych kapitałów w celu wdrożenia strategii rozwoju. Gmina odpowiedzialna jest za stworzenie Zespołu Prawno-Certyfikującego ?. Działania projektu realizowanego przez Gminę pełnią dwie funkcje; podniesienie jakości produktów Szlaku (poprzez system certyfikacji, przyznawania logo i znaku graficznego Szlaku na podstawie spełnienia ustalonych kryteriów) i wsparcie starań beneficjentów o uzyskanie ponad lokalnych certyfikatów. Środki zostaną zagospodarowane na zrealizowanie zadań i obowiązków: opracowanie i wdrażanie systemu certyfikacji w ramach Szlaku ? pomoc w uzyskiwaniu ponad lokalnych certyfikatów jakości, obsługa prawna przedsiębiorców i projektów programu. Czynności podejmowane w ramach realizacji projektu nie będą czynnościami odpłatnymi. Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zadania, jakie będą realizowane przez Gminę nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie wyżej wymienionej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina wspólnie z innymi gminami partnerskimi będzie realizowała program pod nazwą ?Marka lokalna ??. Realizacja projektu będzie współfinansowana z funduszy pochodzących z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Celem Programu ?Marka lokalna ?? jest stymulowanie rozwoju regionalnego poprzez wspieranie w podregionie mechanizmów rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne potencjały i zasoby. Projekty służą rozwojowi przedsiębiorczości oraz mobilizacji różnych kapitałów w celu wdrożenia strategii rozwoju. Gmina odpowiedzialna jest za stworzenie Zespołu Prawno-Certyfikującego ?. Działania projektu realizowanego przez Gminę pełnią dwie funkcje; podniesienie jakości produktów Szlaku (poprzez system certyfikacji, przyznawania logo i znaku graficznego Szlaku na podstawie spełnienia ustalonych kryteriów) i wsparcie starań beneficjentów o uzyskanie ponad lokalnych certyfikatów. Środki zostaną zagospodarowane na zrealizowanie zadań i obowiązków, opracowanie i wdrażanie systemu certyfikacji w ramach Szlaku ?, pomoc w uzyskiwaniu ponad lokalnych certyfikatów jakości, obsługa prawna przedsiębiorców i projektów programu. Czynności podejmowane w ramach realizacji projektu nie będą czynnościami odpłatnymi. Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zadania jakie będą realizowane przez Gminę nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego zadania, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, brak będzie bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, w oparciu o powołane przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego programu. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe, aczkolwiek prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy prawnej niż wskazano we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40 , 20-029 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika