Jak rozliczać ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz klientów, w związku z czynnościami doradztwa (...)

Jak rozliczać ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz klientów, w związku z czynnościami doradztwa podatkowego, opłaty skarbowe i administracyjne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.11.2008 r. (data wpływu 01.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przenoszenia opłat administracyjnych na inny podmiot - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 01.12.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przenoszenia opłat administracyjnych na inny podmiot.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach wykonywania usług doradztwa podatkowego świadczy czynności w imieniu klientów, które m.in. polegają na zgłaszaniu odpowiednich informacji do właściwych organów państwowych (KRS, US, GUS itp.), przeprowadzaniu procesu założenia spółek handlowych oraz pomoc w ich likwidacji itp. W związku z tym faktem ponosi na rzecz klientów opłaty skarbowe i administracyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak rozliczać ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz klientów, w związku z czynnościami doradztwa podatkowego, opłaty skarbowe i administracyjne...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 53 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Analizując zagadnienie rozliczania opłat administracyjnych i skarbowych ponoszonych w związku z czynnościami świadczenia usług doradztwa podatkowego, zdaniem Wnioskodawcy, należy rozważyć dwie sytuacje.

Pierwsza dotyczy przypadku, w którym umowa cywilnoprawna łącząca Wnioskodawcę z klientem stanowi, że to klient niezależnie od wynagrodzenia dla Wnioskodawcy ponosi opłaty administracyjne i związane z czynnościami dokonanymi na jego rachunek przez Wnioskodawcę. W takiej sytuacji w ocenie Wnioskodawcy należy wystawić notę księgową zawierającą poniesione opłaty, ponieważ Wnioskodawca występuje jedynie w roli pośrednika i uzyskany zwrot opłat nie stanowi wynagrodzenia Wnioskodawcy a brak tego elementu zwalnia z obowiązku podatkowego.

Drugi przypadek stanowi sytuacja gdy, w umowie nie określono sposobu rozliczania ponoszonych opłat tym samym nie są one rozliczane odrębnie. Wówczas stanowią one część składową wynagrodzenia za usługę wykonaną przez Wnioskodawcę, ponieważ dokonane czynności (wniesione opłaty) stanowią część składową usługi. W opinii Wnioskodawcy takie uregulowanie przesądzać będzie o zasadności opodatkowania całości kwoty otrzymanej od klienta, należnej z tytułu sprzedaży stawką właściwą dla usługi głównej. Nawet jeżeli kwota ta zawiera w sobie poniesione przez Wnioskodawcę na rzecz klienta opłaty administracyjne i skarbowe, które w innej sytuacji nie mogłyby stanowić podstawy opodatkowania, to w tej sytuacji należy je traktować jedynie jako część usługi głównej i uznać za obrót, w myśl art. 29 ust 1 ustawy, który za podstawę opodatkowania uznaje obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32 art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem bowiem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Z kolei kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W takiej sytuacji należy stwierdzić, że opłaty administracyjne i skarbowe ponoszone przez Spółkę na rzecz klientów stanowią koszt uzyskania przychodu Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że nie odniósł się do stwierdzenia Wnioskodawcy, iż opłaty administracyjne i skarbowe ponoszone przez Spółkę na rzecz klientów stanowią koszt uzyskania przychodu Spółki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika