Obowiązek uzyskiwania oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu gdy jest opodatkoany 0 zł na podstawie art. (...)

Obowiązek uzyskiwania oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu gdy jest opodatkoany 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2013 r. (data wpływu 07.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uzyskiwania w umowie handlowej oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu akcyzowego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 07.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uzyskiwania w umowie handlowej oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu akcyzowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. (w dalszej treści wniosku zwana Wnioskodawcą) prowadzi działalność polegającą na sprzedaży na terytorium kraju przedsiębiorcom drogowym oraz przedsiębiorstwom produkującym materiały izolacyjne wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2713 20 00.

Stosownie do postanowień art. 89 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1 - 13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Podczas stosowania danej normy prawnej wątpliwości interpretacyjne budzi zagadnienie, czy, a jeżeli tak to w jaki sposób sprzedawca musi udokumentować przeznaczenie sprzedawanego wyrobu. Ustawa milczy na temat ewentualnej konieczności, formy czy też sposobu składania przez nabywców wyrobów energetycznych innych niż określone w ust. 1 pkt 1 - 13, stosownych oświadczeń o przeznaczeniu tych wyrobów na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Na skutek braku jasnych i klarownych zasad interpretacyjnych dotyczących problemu objętego wnioskiem o interpretację, Wnioskodawca napotyka na znaczne trudności w uzyskaniu od nabywców wyrobów stosownych oświadczeń o odpowiedniej treści i formie.

W większości przypadków Wnioskodawcę z jego odbiorcami łączą umowy handlowe na dostawy wyrobów akcyzowych. W powyższych umowach znajduje się zapis: ?Odbiorca - jako nabywca wyrobu akcyzowego - oświadcza, że wszystkie zakupione w ramach niniejszej umowy wyroby o symbolu CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponadto odbiorca zobowiązuje się do niezwłocznego powiadomienia o każdej zmianie dotyczącej treści oświadczenia o przeznaczeniu nabytego wyrobu na cele inne niż opałowe i zobowiązuje się do zapłaty na rzecz dostawcy podatku akcyzowego wraz z odsetkami i kosztami ubocznymi, będącego skutkiem wadliwości takiego oświadczenia, spowodowanego w szczególności zmianą danych rejestrowych odbiorcy, złożenia go przez osoby nieupoważnione oraz zużycia produktu niezgodnie z zadeklarowanym przeznaczeniem?. W świetle powyżej wskazanych zapisów, oświadczenie bądź też deklaracja (gdyż ustawa nie posługuje się w tym przypadku stosowną nomenklaturą) jest składane bezpośrednio w umowie handlowej, podpisanej przez osoby upoważnione do reprezentacji danego klienta, zgodnie z zasadami reprezentacji ustalonymi według przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny oraz ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych. Ponadto wskazać należy, iż każda transakcja sprzedaży, której podstawą jest umowa handlowa, jest potwierdzana wystawioną nabywcy fakturą VAT, na której znajduje się adnotacja, że produkt przeznaczony jest na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy oświadczenie o przeznaczeniu nabytego wyrobu o symbolu CN 2713 20 00 złożone w umowie handlowej z odbiorcą podpisanej przez osobę właściwie umocowaną do reprezentacji odbiorcy, zawierającej w jednym z paragrafów generalną klauzulę, iż wszystkie zakupione u Wnioskodawcy wyroby o symbolu CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych stanowi wystarczającą przesłankę upoważniającą Wnioskodawcę do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 złotych, na podstawie art. 89 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż oświadczenie o przeznaczeniu nabytego wyrobu o symbolu CN 2713 20 00 złożone przez odbiorcę w umowie handlowej, jest wystarczające do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działalność polegającą na sprzedaży na terytorium kraju przedsiębiorcom drogowym oraz przedsiębiorstwom produkującym materiały izolacyjne wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2713 20 00.

Wątpliwość Wnioskodawcy związana jest z obowiązkiem udokumentowania przeznaczenia sprzedawanego wyrobu w celu zastosowania, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, stawki akcyzy wynoszącej 0 złotych. Wnioskodawca powziął wątpliwość czy oświadczenie o przeznaczeniu nabytego wyrobu o symbolu CN 2713 20 00 złożone w umowie handlowej z odbiorcą podpisanej przez osobę właściwie umocowaną do reprezentacji odbiorcy, zawierającej w jednym z paragrafów generalną klauzulę, iż wszystkie zakupione u Wnioskodawcy wyroby o symbolu CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych stanowi wystarczającą przesłankę upoważniającą do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 złotych, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy.

Wyjaśniając powyższą kwestię wskazać należy, iż stawkę podatku akcyzowego wynikającą z art. 89 ust. 2 ustawy stosuje się bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z innych przepisów odnoszących się do podatku akcyzowego. Tym samym zastosowanie stawki podatku wynoszącej 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy nie wymaga spełnienia jakichkolwiek warunków poza wynikającymi z samego przepisu.

Zatem, w celu zastosowania - na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy - stawki podatku wynoszącej 0 zł Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uzyskiwania od kontrahentów oświadczeń, iż wszystkie zakupione u Wnioskodawcy wyroby o symbolu CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wnioskodawca sprzedając przedmiotowe wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2713 20 00 bez oświadczenia o przeznaczeniu, w sytuacji gdy faktycznie niniejsze wyroby są sprzedawane do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jest uprawniony do opodatkowania ich podatkiem akcyzowym w wysokości 0 zł.

Niemniej jednak Wnioskodawca we własnym interesie, np. wskazania w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż przedmiotowe wyroby faktycznie mają zostać przeznaczone przez kontrahentów do celów uprawniających do zastosowania wynikającej z art. 89 ust. 2 ustawy stawki w wysokości 0 zł, tj. do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych może uzyskiwać oświadczenie złożone w umowie handlowej podpisanej przez osobę właściwie umocowaną do reprezentacji odbiorcy, iż wszystkie zakupione u Wnioskodawcy wyroby o symbolu CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika