stawka podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego pozbawionego (...)

stawka podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego pozbawionego silnika

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza dokonać wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego i następnie przywieść go na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Samochód będzie pozbawiony silnika. Zainteresowany wyjaśnia przy tym, iż w ww. samochodzie osobowym zamontowany był przez producenta silnik którego pojemność była większa niż 2000 cm#179;.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę akcyzy wyrażoną w procentach powinna zastosować Spółka dla obliczenia należnego podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego pozbawionego silnika, Spółka powinna na potrzeby obliczenia należnego podatku zastosować stawkę 3,1% przewidzianą dla samochodów osobowych pozostałych, gdyż brak silnika powoduje niemożność stwierdzenia, że pojemność silnika jest większa niż 2000 cm#179;.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy (art. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), natomiast do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zmiany w klasyfikacjach statystycznych nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie (art. 3 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie natomiast z zapisami zawartymi w poz. 21 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), zawierającego tabelę stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych, dla towarów klasyfikowanych do kodu CN ex 8703 zawierającego pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż z pozycji nr 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi:

  1. o pojemności silnika powyżej 2.000 cm3 ? stawka podatku wynosi 13,6%,
  2. pozostałe ? stawka podatku wynosi 3,1%.

Zatem w celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy oraz jaka jest właściwa stawka podatku akcyzowego, niezbędne jest prawidłowe zaklasyfikowanie wyrobu będącego przedmiotem zakupu.

Podkreślić przy tym należy, iż obowiązek prawidłowej klasyfikacji ciąży na dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego. Co do zasady więc, zainteresowany podmiot sam klasyfikuje wyroby będące przedmiotem transakcji zakupu.

Tym niemniej zasadnym jest wyjaśnić, iż w celu zapewnienia właściwej interpretacji i jednolitego stosowania Taryfy celnej, Minister Finansów obwieszczeniem z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy celnej (M.P. Nr 86, poz. 880), ogłosił wyjaśnienia do Taryfy celnej. Załącznik do obwieszczenia zawiera Noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów.

Zgodnie z treścią Uwag ogólnych do działu 87 obejmującego pojazdy nieszynowe oraz ich części i akcesoria, pojazdy niekompletne albo nie wykończone klasyfikowane są tak, jak odpowiadające im pojazdy kompletne albo wykończone pod warunkiem, że mają one ich istotne cechy (por. reguła interpretacyjna 2(a), np.:

(A) pojazd jeszcze nie wyposażony w koła albo opony i akumulator;

(B) pojazd nie wyposażony w silnik lub bez wyposażenia wnętrza;

(C) rower dwukołowy bez siodełka i opon.

Z powyższego wynika, iż dokonując klasyfikacji do celów podatkowych nabywanego wewnątrzwspólnotowo samochodu należy kierować się m.in. zasadą, w myśl której pojazd nie wyposażony w silnik klasyfikowany jest tak, jak odpowiadający mu pojazd kompletny.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zamierza nabyć samochód osobowy bez silnika, w którym pierwotnie zamontowany był przez producenta silnik, o pojemność większej niż 2000 cm#179;.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dokonując zamierzonego nabycia wewnątrzwspólnotowego, klasyfikując do celów poboru akcyzy niekompletny samochód osobowy do właściwej pozycji CN w konsekwencji zobowiązany będzie do zastosowania wyższej z przewidzianych stawek podatku akcyzowego, tj. 13,6%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 05.12.2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa, na wskazany w dowodzie wpłaty adres siedziby Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika