Opodatkowanie usług pocztowych świadczonych przez konsorcjum, w skład którego wchodzi operator publiczny

Opodatkowanie usług pocztowych świadczonych przez konsorcjum, w skład którego wchodzi operator publiczny

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 1.03.2012 r. (data wpływu 5.03.2012 r.) uzupełnionym w dniu 18.04.2012 r. (data wpływu 23.04.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 04.04.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 11.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pocztowych świadczonych przez Konsorcjum? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18.04.2012 r. (data wpływu 23.04.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pocztowych świadczonych przez Konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w branży pocztowej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w celu pozyskania nowych kontraktów zamierza uczestniczyć jako wykonawca w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych najczęściej w formie przetargów nieograniczonych w trybie określonym w ustawie z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 1 113, poz. 759 ze zm., dalej: PZP). Zamówienia publiczne stanowiące przedmiot zainteresowania Wnioskodawcy dotyczyć będą kompleksowej usługi drukowania, kopertowania i wysyłania korespondencji do klientów zamawiającego, w ramach której mieszczą się również usługi pocztowe w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe.

Jednocześnie, w celu zwiększenia szans na pozyskanie dużych kontraktów dotyczących obsługi korespondencji zamawianych przez duże podmioty instytucjonalne Wnioskodawca rozważa ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego łącznie z innymi podmiotami w formie konsorcjum. W przypadku zamówień publicznych dotyczących obsługi korespondencji na rzecz sądów, organów administracji publicznej oraz innych podmiotów obowiązanych do stosowania szczególnych regulacji w zakresie doręczeń korespondencji, Wnioskodawca nie wyklucza również występowania w przetargach łącznie z publicznym operatorem pocztowym (konsorcjum, w skład którego wchodzić będzie Wnioskodawca oraz publiczny operator pocztowy, dalej: Konsorcjum).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z postanowieniami umowy Konsorcjum Wnioskodawca będzie w ramach Konsorcjum występował w roli Lidera. Jednocześnie zgodnie z treścią umowy, która będzie podpisana pomiędzy Konsorcjum a Zamawiającym Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do wystawiania faktur na rzecz Zamawiającego (wszystkie faktury związane z realizacją zamówienia publicznego, niezależnie od tego, czy określone czynności faktycznie będą wykonywane przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum, czy też przez publicznego operatora pocztowego). Z drugiej strony usługi pocztowe stanowiące element kompleksowej usługi drukowania, kopertowania i wysyłania korespondencji do klientów Zamawiającego świadczone będą przez publicznego operatora pocztowego. Potwierdzają to również zapisy projektu umowy pomiędzy Konsorcjum a Zamawiającym, z których wynika zobowiązanie publicznego operatora pocztowego do świadczenia usług pocztowych na rzecz Zamawiającego.

W zakresie przepływów środków finansowych, w tym podziału przychodów i kosztów pomiędzy partnerami Konsorcjum rozliczenia te nie będą traktowane przez strony jako stanowiące przedmiot opodatkowania VAT.

W związku z przedstawionym powyżej uzupełnieniem opisu zdarzenia przyszłego wniosku Podatnik zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na pytanie zadane we Wniosku, z ograniczeniem do sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy oraz przy przyjęciu następujących dodatkowych wyjaśnień przedstawionych w piśmie, będącym uzupełnieniem do wniosku:

  • Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum jest podmiotem zobowiązanym do wystawiania faktur na rzecz Zamawiającego (wszystkie faktury związane z realizacją zamówienia publicznego, niezależnie od tego, czy określone czynności faktycznie będą wykonywane przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum, czy też przez publicznego operatora pocztowego,
  • usługi pocztowe stanowiące element kompleksowej usługi drukowania, kopertowania i wysyłania korespondencji do klientów Zamawiającego świadczone będą przez publicznego operatora pocztowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi pocztowe świadczone w wyniku uzyskania zamówienia publicznego na skutek wygrania przetargu przez Konsorcjum, w skład którego wchodzi Wnioskodawca oraz publiczny operator pocztowy (w związku z wygraniem przetargu) mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, (sprecyzowanej w uzupełnieniu do wniosku) w sytuacji wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego, na fakturach VAT dokumentujących świadczenie kompleksowych usług drukowania, kopertowania i wysyłania korespondencji do klientów Zamawiającego należy stosować podstawową stawkę VAT wynoszącą obecnie 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, ze instytucja konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Wyjątkiem jest prawo bankowe, które wymienia konsorcjum bankowe. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz. Co do zasady, konsorcja nie mają również wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszystkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze ? umowy konsorcjum ? nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. Co do zasady lider konsorcjum wystawia na rzecz zamawiającego fakturę VAT dokumentującą wykonanie usług i on rozlicza podatek należny z tytułu świadczenia tej usługi w deklaracji podatkowej.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w branży pocztowej. W celu zwiększenia szans na pozyskanie dużych kontraktów dotyczących obsługi korespondencji zamawianych przez duże podmioty instytucjonalne Wnioskodawca rozważa ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego łącznie z innymi podmiotami w formie konsorcjum. Usługi świadczone przez Konsorcjum dotyczyć będą kompleksowej usługi drukowania, kopertowania i wysyłania korespondencji do klientów zamawiającego, w ramach której mieszczą się również usługi pocztowe w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe. Jednym z uczestników Konsorcjum będzie operator publiczny. Zgodnie z postanowieniami umowy Konsorcjum Wnioskodawca będzie w ramach Konsorcjum występował w roli Lidera. Jednocześnie zgodnie z treścią umowy, która będzie podpisana pomiędzy Konsorcjum a Zamawiającym Wnioskodawca jest podmiotem zobowiązanym do wystawiania faktur na rzecz Zamawiającego (wszystkie faktury związane z realizacją zamówienia publicznego, niezależnie od tego, czy określone czynności faktycznie będą wykonywane przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum, czy też przez publicznego operatora pocztowego). Z drugiej strony usługi pocztowe stanowiące element kompleksowej usługi drukowania, kopertowania i wysyłania korespondencji do klientów Zamawiającego świadczone będą przez publicznego operatora pocztowego. Potwierdzają to również zapisy projektu umowy pomiędzy Konsorcjum a Zamawiającym, z których wynika zobowiązanie publicznego operatora pocztowego do świadczenia usług pocztowych na rzecz Zamawiającego.Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT w związku z wykonywanymi usługami pocztowymi świadczonymi przez Konsorcjum na rzecz Zamawiającego.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, że zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną ? realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy należy zauważyć, iż kreuje on zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, jak zresztą zaznaczył to także Wnioskodawca. Zwolnienie to obejmuje nie wszystkie podmioty świadczące usługi pocztowe, ale tylko te które posiadają status operatora publicznego zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Na gruncie regulacji prawa pocztowego status podmiotu działającego w takim charakterze przypisuje się Poczcie Polskiej. Konstrukcja art. 43 ust. 1 pkt 17 wpisuje się w wyznaczony zapisami dyrektywy 2006/112/WE cel zwolnienia tego rodzaju czynności, którym jest zapewnienie usług pocztowych o określonej jakości, odpowiadających potrzebom społeczeństwa. Tak zaś nakreślony cel spełnić może jedynie operator, który w określonym reżimie prawnym został wyznaczony do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Na podstawie przepisów Prawa pocztowego ma on bowiem obowiązek zachować warunki przewidziane do świadczenia tych usług, ponadto podlega w tym zakresie kontroli przez odpowiednie organy nadzoru.

Zaznaczyć należy, iż powyższy przepis stanowi implementację regulacji unijnej, zawartej w art. 132 ust. 1 pkt a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1). Zgodnie z tym przepisem, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawę towarów z tymi usługami związaną, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Zwolnienie uregulowane cytowanym wyżej przepisem ustawy o podatku od towarów i usług, jak również ww. przepisem Dyrektywy 2006/112/WE, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, gdyż zwolnienie obejmuje określony rodzaj czynności (usługi pocztowe), wykonywanych przez wskazany w tym przepisie podmiot (pocztę państwową).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (t.j. Dz. U. z 2008r., Nr189, poz. 1159 ze zm.), usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub zagranicznym, zarobkowe:

  1. przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz druków nieopatrzonych adresem, zwanych dalej 'drukami bezadresowymi';
  2. prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjęcie i wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych punktów;
  3. realizowanie przekazów pocztowych.

Według art. 3 pkt 25 ww. ustawy, powszechne usługi pocztowe to usługi polegające na:

  1. przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu:
    1. przesyłek listowych do 2.000g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością,
    2. paczek pocztowych do 10.000 g, w tym z zadeklarowaną wartością,
    3. przesyłek dla ociemniałych,
  2. doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20.000 g,
  3. realizowaniu przekazów pocztowych
    1. świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach i po przystępnych cenach, z zachowaniem wymaganej prawem jakości oraz z zapewnieniem co najmniej jednego opróżniania nadawczej skrzynki pocztowej i doręczania przesyłek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu;

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne, stwierdzić należy, że treść art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż zwolnienie obejmuje usługi pocztowe wykonywane przez podmioty posiadające status operatora zobowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Przepis ten wskazuje wyraźnie na konieczność wykonywania usług przez operatora publicznego. Mimo, że Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wprost wskazuje, że w ramach usługi kompleksowej mieścić się będą usługi pocztowe w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe, to jednak Wnioskodawca nie jest podmiotem posiadającym status operatora publicznego. Fakt, że jednym z uczestników Konsorcjum jest operator publiczny nie może stanowić o możliwości zastosowania w sprawie zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy. Liderem Konsorcjum, wystawiającym fakturę dokumentującą wykonanie przedmiotowej usługi na rzecz Zamawiającego usługę będzie Wnioskodawca.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że usługi pocztowe, w zdarzeniu przyszłym opisanym w złożonym wniosku, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług i winny być opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie dotyczącym stawki VAT z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę jako Lidera. Nie rozstrzyga w zakresie stawki VAT na usługi wykonywane przez pozostałych uczestników Konsorcjum.

Nadmienić należy, że niniejsza interpretacja nie dotyczy również kwestii przepływów finansowych, w tym podziału przychodów i kosztów pomiędzy partnerami Konsorcjum, ponieważ nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika