obrót wyrobami spirytusowymi z naniesionymi starymi znakami akcyzy

obrót wyrobami spirytusowymi z naniesionymi starymi znakami akcyzy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2008 r. (data wpływu 16.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wprowadzania do obrotu wyrobów ze znakami akcyzy - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16.12.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wprowadzania do obrotu wyrobów ze znakami akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 20 listopada 2008 r. Minister Finansów podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Na jego mocy, z dniem 1 marca 2009 r. zostaną wprowadzone dla wyrobów spirytusowych nowe znaki akcyzy. Dla produktów ze starymi (dotychczasowymi) znakami akcyzy zastosowanie ma art. 105 ust. 2 obecnie obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym. Oznacza to, że produkty ze starymi znakami akcyzy naniesionymi na wyroby akcyzowe przed 1 marca 2009 r. mogą być przedmiotem sprzedaży do 31.08.2009 r. Producenci, w związku z posiadanymi w magazynach zapasami, mają jednak zasadniczą wątpliwość odnośnie interpretacji terminu przejściowego, czy dotyczy on wszystkich produktów z naniesionymi znakami akcyzy przed 1 marca, czy tylko tych, które przed tym terminem zostały wyprowadzone ze składu podatkowego. Rozstrzygnięcie tej wątpliwości będzie miało bardzo istotny wpływ na sytuację całego rynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po 1 marca 2009 r. napoje spirytusowe będą mogły być wyprowadzone ze składu podatkowego z naniesionymi dotychczasowymi (starymi) znakami akcyzy, jeżeli znaki te zostaną naniesione przed 01.03.2009 r....

Innymi słowy ? czy termin przejściowy z art. 105 ust. 2 obecnie obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym (art. 134 ust. 2 nowej ustawy) dotyczy wszystkich produktów z naniesionymi znakami akcyzy przed 1 marca, czy tylko tych, które przed tym terminem zostały wyprowadzone ze składu podatkowego (zakończono procedurę zawieszenia poboru akcyzy)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

S stoi na stanowisku, że termin przejściowy dotyczy wszystkich produktów z naniesionymi znakami akcyzy przed 1 marca 2009 r. Odmienna interpretacja spowodowałaby olbrzymie zamieszanie na rynku. Niemożliwe jest bowiem idealne zaplanowanie produkcji i wyprowadzenie towarów ze składu podatkowego, zwłaszcza przy dużych zapasach. Jeszcze większe trudności miałyby podmioty importujące napoje spirytusowe oraz sprowadzający je w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Nowe przepisy dotyczące znaków, w niekorzystnej interpretacji dla przedsiębiorców, stanowiłyby naruszenie zasad WTO (porozumienie w sprawie zakazu technicznych barier handlowych) oraz UE (swoboda przepływu towarów). Niekorzystna interpretacja spowodowałaby znaczne straty producentów napojów spirytusowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W dniu 27 listopada 2008 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 208, poz. 1309). W myśl § 2 ust. 2 tego rozporządzenia - wzory banderol na wyroby spirytusowe i winiarskie, określone w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia, o którym mowa w § 1 (tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy /Dz. U. Nr 80, poz. 742 ze zm./) w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, wprowadza się od dnia 1 marca 2009 r. Zatem od tego dnia obowiązują nowe wzory znaków akcyzy, określone przez załącznik nr 1 przedmiotowego rozporządzenia zmieniającego, który nadał nowe brzmienie załącznikowi nr 2 dotychczasowego rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 105 ust. 1-2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) ? w przypadku wprowadzenia nowego wzoru znaku akcyzy podmioty posiadające dotychczasowe znaki są obowiązane, w terminie 14 dni, licząc od dnia wprowadzenia tego wzoru, zwrócić niewykorzystane znaki organowi, który je wydał.

Dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy zachowują ważność przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru.

Podobne uregulowania wynikają z art. 134 ust. 1 i 2 wchodzącej w życie od 1 marca 2009 r. ?nowej? ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11).

Z brzmienia ww. art. 105 ust. 2 ?starej? i art. 134 ust. 2 ?nowej? ustawy wynika zatem, że dotychczasowe znaki akcyzy zachowują swoją ważność (przez okres 6 miesięcy od wprowadzenia nowych znaków), o ile zostaną naniesione na wyroby przed wprowadzeniem nowego wzoru akcyzy.

Uwzględniając powyższe uregulowania ? przedmiotem obrotu w okresie przejściowym (tj. do dnia 31 sierpnia 2009 r.) mogą być nie tylko wyroby spirytusowe z naniesionymi przed 1 marca 2009 r. ?starymi? znakami, dla których została zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy (tj. które opuściły skład podatkowy przed tą datą), ale także wyroby z tymi znakami, które będą opuszczały skład podatkowy i dla których procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie kończyła się po dniu 1 marca 2009 r. (oczywiście w przypadku naniesienia dotychczasowych znaków akcyzy przed tą datą).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika