premia pieniężna - prawo do odliczenia podatku naliczonego

premia pieniężna - prawo do odliczenia podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2008 r. (data wpływu 19.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19.12.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w celu zachęcenia klientów (dalej: ?odbiorców?) do nabywania jej towarów, wypłacała w latach 2006, 2007 i 2008 premie pieniężne w formie m.in. bonusu za uzyskanie określonego obrotu rocznego. Ponadto wnioskodawca zamierza wypłacać premie pieniężne swoim kontrahentom także w dalszej części 2008 roku (po spełnieniu analogicznych warunków). Premie te nie są związane z konkretnymi dostawami. Na okoliczność wypłaty premii pieniężnych, Wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów faktury VAT (ze stawką 22%), odliczając podatek naliczony określony w tych fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorców w latach 2006, 2007 i 2008, w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznane wynagrodzenie na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku ma miejsce świadczenie usług przez odbiorców na jego rzecz. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z opisanych wyżej faktur wystawionych przez odbiorców.

Zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowanie określonego poziomu obrotów przez dystrybutora, w uzgodnionym okresie czasu powinno być uznane za świadczenie usługi przez odbiorcę, a zatem wypłata wynagrodzenia, którego nie można powiązać z konkretną dostawą, jest wypłatą wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi w rozumieniu art. 8 ust 1 ustawy VAT. Tym samym wypłata wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, podatek naliczony wynikający z takich faktur będzie podlegał odliczeniu. Przedstawione wyżej stanowisko uzasadnione jest następującymi argumentami:

w świetle dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy VAT przedmiotem opodatkowania jest:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności wypłacenia wynagrodzenia z całą pewnością nie można zatem zakwalifikować jako dostawę towarów, eksport lub import towarów, czy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Jednak w ocenie Wnioskodawcy jest to świadczenie usługi.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT.

Można zatem stwierdzić, iż świadczeniem usługi będzie każda transakcja podatnika wykonana w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów. W ocenie Wnioskodawcy wypłacane na podstawie zawartej umowy z dystrybutorem wynagrodzenie stanowi zapłatę za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, którą dystrybutor wyświadczył na rzecz Wnioskodawcy. Tym samym faktury VAT otrzymane przez Wnioskodawcę od dystrybutora, dają Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur. Potwierdzeniem takiej kwalifikacji jest pismo Ministra Finansów z dnia 30.12.2004r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, w którym stwierdził iż ?(?) w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach (?)?.

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu także przyznał, iż ?podatek należny wynikający z faktury VAT wystawionej przez odbierającego premię pieniężną stanowi podatek naliczony podlegający odliczeniu u udzielającego tej premii? (pismo z dnia 13.12.2005 r. sygn. DPP-005-79/05).

Podobnie Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 15.12.2005 r. sygn. PUS.II/443/166/2005/ZK stwierdził iż: ?(?) jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usług) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający, przy zachowaniu przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług warunków, odliczeniu (...)?.

Dla uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, iż wypłacane przez niego wynagrodzenie za dokonywanie przez dystrybutora zakupu jego towarów, stanowi wynagrodzenie za świadczone przez dystrybutora usługi na rzecz Wnioskodawcy, warto także powołać orzecznictwo sądów administracyjnych.

Przykładowo, zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ?definicja usługi jest bardzo pojemna bowiem obejmuje w zasadzie każdą sytuację faktyczną, w której dochodzi do zawarcia transakcji pomiędzy dwoma podmiotami, w wyniku której jeden z podmiotów świadczy na rzecz drugiego to, do czego się zobowiązał, pod warunkiem, że świadczenie to nie jest dostawą towarów? (wyrok z dnia 27.02.2007 r., SYGN. I SA/ŁD 1239/06).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż umowa łącząca Wnioskodawcę z dystrybutorem jest umową dwustronnie zobowiązującą, w której jedna ze stron (dystrybutor) zobowiązuje się do działania zgodnego z wolą drugiej strony (Wnioskodawcy), a druga strona zobowiązuje się do wypłaty wynagrodzenia za tak oznaczone działanie.

Świadczenie pieniężne wypłacone przez Wnioskodawcę stanowi w takim przypadku rodzaj wynagrodzenia za świadczoną na jego rzecz przez dystrybutora usługę, polegającą na działaniu zgodnym z jego wolą. Za zakwalifikowaniem działania dystrybutora zgodnego z wolą Wnioskodawcy jako usług przemawia posłużenie się przez ustawodawcę w ustawie o VAT negatywną definicją świadczenia usług.

Nie ulega wątpliwości, że zarówno w przypadku dostawy towarów jak i w przypadku świadczenia usług niezbędne jest istnienie pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą określonej więzi prawnej, na podstawie której strony współdziałają zmierzając wspólnie do osiągnięcia zamierzonego celu. W przypadku Wnioskodawcy i oraz jego kontrahenta (dystrybutora) taką więź prawną tworzy umowa zawarta między stronami, której treść przesądza o prawnopodatkowej kwalifikacji jej przedmiotu jako świadczenia usług. Skoro zatem Wnioskodawca otrzymuje od dystrybutora faktury VAT potwierdzające dokonanie przez niego czynności opodatkowanej, tym samym Wnioskodawcy przysługuje w opisanych okolicznościach prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach.

Można także dodać, iż potwierdzeniem powyższego stanowiska jest przykładowo opinia wyrażona przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie R. J. Tolsma (C-16/93), w którym wskazano, że w celu uznania, iż otrzymane środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługę, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wykonywaną usługą (świadczeniem) i otrzymywanym wynagrodzeniem.

Przekładając rozstrzygnięcie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości na grunt tej sprawy, należy uznać, iż taki związek między Wnioskodawcą a jego kontrahentem (dystrybutorem) jest ustanowiony na mocy umowy, która jednoznacznie uzależnia wypłacane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie od dokonywania zakupów towarów oraz od wysokości osiąganych obrotów.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w jego ocenie skoro nie tylko wskazane przepisy ustawy o VAT, ale także dostępne stanowiska organów podatkowych uznają, iż wypłata wynagrodzenia za osiągnięcie określonego poziomu obrotów jest zapłatą za wyświadczenie usługi przez nabywcę towarów i tym samym wystawione faktury VAT dają prawo nabywcy takiej usługi do odliczenia podatku naliczonego, to należy uznać za uzasadnione stanowisko, iż wykonywane przez dystrybutora w opisanym stanie faktycznym czynności spełniają zakres definicji świadczenia usług.

Dodać należy, że wypłacona premia nie będzie stanowiła rabatu, gdyż premii nie można powiązać z konkretną dostawą nie stanowi ona upustu w stosunku do podstawowej ceny towarów zmniejszającej obrót Wnioskodawcy tym samym, zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust i ustawy o VAT, ma on pełne prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymywanych od dystrybutorów.

Uprzejmie prosimy o dokonanie oceny stanu faktycznego i prawnego oraz potwierdzenie słuszności naszego stanowiska w niniejszej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na to, że wypłata premii pieniężnej stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, w związku z otrzymaniem od kontrahentów faktur dokumentujących udzielenie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wypłacał i nadal wypłaca swoim kontrahentom premie pieniężne, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów należących do Wnioskodawcy. Premie te nie są związane z konkretnymi dostawami. Wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów faktury VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od swoich kontrahentów z tytułu udzielonych im przez Wnioskodawcę premii pieniężnych, o ile wydatki te związane są z prowadzoną działalnością i można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywał uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) art. 88 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Przedmiotowa interpretacja załatwia wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczenia podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika