Czy w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności (...)

Czy w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania przysługuje w 2009 r. prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu i zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.12.2009 r. (data wpływu 22.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych. Celem Stowarzyszenia jako LGD są działania wpływające na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, sprawniejsze wykorzystanie potencjału rozwojowego terenów wiejskich, poprawę ich konkurencyjności jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności ekonomicznej przez mieszkańców tych terenów oraz potencjalnych przedsiębiorców, a także aktywizację oraz współpracę lokalnych środowisk.

Stowarzyszenie LGD działa na podstawie przepisów:

  1. Ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 855, z późn. zm.),
  2. Ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
  3. Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U. UE L 277 z 21.10.2005 str.1),
  4. Statutu Stowarzyszenia
  5. Umowa nr 'X' o przyznaniu pomocy na ? Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przez Samorząd Województwa.

W ramach projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, Lokalna Grupa Działania opiera się na dwóch głównych celach. Pierwszym jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD. Rezultatem powyższego celu było m.in. zatrudnienie osób w biurze LGD, wynajem pomieszczeń, koszt mediów, usług telekomunikacyjnych i dostępu do internetu, koszty zakupu wyposażenia biura, sprzętu komputerowego, prowadzenie rachunku bankowego, zakup materiałów biurowych.

Drugi cel związany z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, który związany jest z funkcjonowaniem LGD był realizowany poprzez:

  • informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,
  • szkolenie pracowników LGD, członków Zarządu oraz organu decyzyjnego LGD,
  • prowadzenie spotkań aktywizujących społeczność lokalną, realizacją LSR oraz działań LGD.

Działania LGD są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane były i będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania przysługuje w 2009 r. prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu i zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nabywanie umiejętności i aktywizacja? objęte PROW na lata 2007-2013. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie została spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki- beneficjent jest podatnikiem VAT, zakupione przez beneficjenta towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. W związku z powyższym Stowarzyszenie LGD nie jest uprawniona na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu, tym samym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż Stowarzyszenie w ramach projektu ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, Lokalna Grupa Działania opiera się na dwóch głównych celach. Pierwszym jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD. Rezultatem powyższego celu było m.in. zatrudnienie osób w biurze LGD, wynajem pomieszczeń, koszt mediów, usług telekomunikacyjnych i dostępu do internetu, koszty zakupu wyposażenia biura, sprzętu komputerowego, prowadzenie rachunku bankowego, zakup materiałów biurowych.

Drugi cel związany z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, który związany jest z funkcjonowaniem LGD był realizowany poprzez:

  • informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,
  • szkolenie pracowników LGD, członków Zarządu oraz organu decyzyjnego LGD,
  • prowadzenie spotkań aktywizujących społeczność lokalną, realizacją LSR oraz działań LGD.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy). Natomiast działania oferowane były i będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

Reasumując przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy oraz w oparciu o powołane przepisy prawna należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika