Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji.

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 08.01.2010r. (data wpływu 14.01.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 15.03.2010r. (data wpływu 17.03.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15.03.2010r. (data wpływu 17.03.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-33/10-2/KT z dnia 10.03.2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania powstało w 2008r. w celu realizacji podejścia LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-13.

Lokalna Grupa Działania, funkcjonująca jako stowarzyszenie, a taką jest LGD ... jest stowarzyszeniem szczególnym. LGD jest stworzona i działa w oparciu o przepisy o stowarzyszeniach, z tym, że temu podmiotowi specjalny charakter nadają przepisy ustawy dnia z 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008r. Nr 98, poz.634).

LEADER to program UE łączący działania zmierzające do rozwoju wsi oraz małych miast. Podejście LEADER wymaga włączenia do planowania i wdrażania lokalnych inicjatyw partnerów społecznych. Środki pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i są przeznaczone na wsparcie działań przyczyniających się do realizacji celów zawartych w Lokalnej Strategii Rozwoju.

Cele statutowe Stowarzyszenia:

  1. Opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR), uwzględniającej działania na rzecz poprawy jakości życia mi kulturowego mieszkańców objętych Strategią.
  2. Działanie w kierunku zrównoważonego rozwoju, ochrony i lepszego wykorzystania dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.Aktywizowanie społeczności lokalnych oraz wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i działań trójsektorowych.Wspieranie działań na rzecz integracji europejskiej, rozwijania kontaktów, współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy społecznościami lokalnymi i między narodami.
  3. Wspieranie lokalnych tradycji kulturowych oraz dziedzictwa materialnego oraz promowanie i podejmowanie działań na rzecz szeroko pojętej kultury i sztuki.
  4. Wspieranie i podejmowanie działań edukacyjnych i wychowawczych wśród dzieci i dorosłych, w szczególności w zakresie: edukacji obywatelskiej, edukacji ekologicznej, edukacji w zakresie kultury, sztuki i architektury, nauczania języków obcych, szkoleń i kursów zawodowych
  5. Promocja turystyki, w szczególności turystyki kulturowej i rekreacyjnej, wspieranie rozwoju Agro- i ekoturystyki oraz tworzenia infrastruktury turystycznej.
  6. Inicjowanie, wspieranie i podejmowanie działań w zakresie promocji kultury fizycznej, sportu i rekreacji wśród dzieci i dorosłych oraz aktywnego spędzania czasu wolnego i zdrowego trybu życia, a także tworzenia infrastruktury sportowej.
  7. Wspieranie i promocja przedsiębiorczości postprzemysłowej oraz różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
  8. Promocja produktów regionalnych, zarówno materialnych jak i niematerialnych.

Cele statutowe Stowarzyszenia LGD są realizowane przez członków stowarzyszenia społecznie. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie wystawia faktur VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z koniecznością dostarczenia do UM dokumentacji rozliczeniowej LGD działającej w ramach PROW 2007-2013 Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej VAT stwierdzającej, czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie funkcjonuje w trybie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 23 maja 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz.U. Nr 103, poz. 660). Zgodnie z tym rozporządzeniem funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania może być finansowane jedynie ze środków UE PROW. Środki te przekazywane są Lokalnej Grupie Działania w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych. Funkcjonując Grupa korzysta jedynie ze środków przekazywanych przez PROW.

W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności dochodowej, nie wystawia faktur VAT, nie przysługuje Mu, zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) ? zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem powołanym w celu realizacji podejścia LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-13. Środki pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i są przeznaczone na wsparcie działań przyczyniających się do realizacji celów zawartych w Lokalnej Strategii Rozwoju. Cele statutowe Stowarzyszenia LGD są realizowane przez członków Stowarzyszenia społecznie. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności dochodowej i nie wystawia faktur VAT.

Odnosząc powołany przepis art. 86. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie ma związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, nie będącego podatnikiem podatku VAT.

Jeżeli zatem nabywane w ramach opisanego projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, od dnia 20 września 2008r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej). Z uwagi na to, że Strona wniosła w dniu 11.01.2010r. opłatę w wysokości 75 zł, różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, na wskazany przez Wnioskodawcę nr rachunku bankowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika