Podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego (...)

Podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego pn. ?Rozczytana świetlica jako miejsce aktywizacji społeczności lokalnej? nie może być odzyskany przez Bibliotekę w systemie VAT lub poza tym systemem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31.03.2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.) uzupełnionego w dniu 17.05.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 05.05.2010 r. znak IPPP3/443-333/10-2/IB, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 17.05.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 05.05.2010 r. znak IPPP3/443-333/10-2/IB, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z projektem

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Biblioteka realizuje projekt. Realizacja ww. zadania będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również ze środków w ramach działania 413 ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju? dla małych projektów, objętego PROW 2007-2013.

Głównym celem projektu będzie działanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie ich potrzeb społecznych, kulturalnych oraz promowanie obszarów wiejskich. Umożliwi rozwój tożsamości społeczności wiejskiej oraz wpłynie na wzrost atrakcyjności oferty kulturalnej, turystycznej, inwestycyjnej obszarów wiejskich poprzez modernizację świetlicy jako miejsce aktywizacji społeczności lokalnej.

Biblioteka Gminna w wyniku realizacji ww. zadania otrzyma faktury VAT od wykonawcy obejmujące następujące czynności:

  • wymiana podłóg;
  • remont łazienki;
  • wymiana stolarki drzwiowej;
  • wykonanie tynków wewnętrznych;
  • wykonanie instalacji wod.-kan..;
  • przystosowanie lokalu dla osób niepełnosprawnych;
  • remont instalacji elektrycznej.


Faktury VAT zawierać będą również kwotę podatku VAT. Zakończone zadanie nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17.05.2010 r. Wnioskodawca dodał, iż projekt będzie realizowany ze środków własnych jak również ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 413 ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju? dla małych projektów, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Instytucją wdrażającą działanie 413 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich ? ?Małe projekty? jest Samorząd Województwa.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego może być odzyskany przez Bibliotekę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze względu na specyfikę inwestycji nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny.

Remont świetlicy stworzy warunki do organizowania działalności kulturalnej, edukacyjnej i popularyzatorskiej, w tym organizowanie imprez kulturalnych - zadań statutowych Biblioteki. Instytucja kultury nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do realizacji zadania inwestycyjnego Biblioteka nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towaru i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług.

Ponadto wg art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż głównym celem projektu realizowanego przez Bibliotekę będzie działanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie ich potrzeb społecznych, kulturalnych oraz promowanie obszarów wiejskich. Inwestycja ze względu na specyfikę nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Gminna Biblioteka nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r., uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Reasumując, podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego nie może być odzyskany przez Bibliotekę w systemie VAT lub poza tym systemem.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika