świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające wyłącznie na badaniu instalacji elektrycznej i (...)

świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające wyłącznie na badaniu instalacji elektrycznej i piorunochronnej - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.30.15 - ?usługi przeglądów technicznych pozostałe?, niezależnie od tego w jakich obiektach są wykonywane podlegają opodatkowaniu stawką 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2009r. (data wpływu 20.04.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług obowiązującej dla czynności przeglądów instalacji elektrycznej i piorunochronnej ? PKWiU 74.30.15 dokonywanych w budynkach mieszkalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.04.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług obowiązującej dla czynności przeglądów instalacji elektrycznej i piorunochronnej ? PKWiU 74.30.15 dokonywanych w budynkach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dotyczy przetargu:

Przeprowadzenie kontroli w zakresie: badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie sprawności połączeń osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, odporności izolacji, przewodów oraz uziemień izolacji i aparatów w budynkach mieszkalnych ? zgodnie z wymaganiami przepisów ustawy prawo budowlane - art. 62 ust. 1 pkt 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do wykonania usługi objętej przetargiem dla budynków mieszkalnych ? PKOB 1.11.112 i PKOB 1.11.113 oraz PKWiU 74.30.15 należy stosować obniżony podatek VAT w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatek VAT w wysokości 7% winno się stosować z uwagi na to, że usługa dotyczy budynków mieszkalnych ? zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008r. ? Dz. U. Nr 212, poz. 1336 rozd. 4 ? towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku w wysokości 7% oraz warunki stosowania obniżonej stawki § 6 ust. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy o VAT).

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 do 12c ustawy o VAT decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

W myśl art. 41 ust. 16 ustawy o VAT Minister Finansów właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Mocą § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  • robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT,
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12?12c ustawy o VAT.

Z kolei przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez słowo:

  • ?budowa' należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego,
  • ?roboty budowlane' należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • ?remont' należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast w przepisach rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999r., w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) uregulowane są definicje pojęć ?konserwacja?, ?instalacja elektryczna?, ?instalacja piorunochronna?. Przez słowo:

  • konserwacja ? należy rozumieć wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku (§ 3 pkt 4 w/w rozporządzenia),
  • instalacja elektryczna ? należy rozumieć układ przewodów i kabli w budynku wraz ze sprzętem i osprzętem elektroinstalacyjnym, urządzeniami, aparaturą rozdzielczą i sterowniczą, układem pomiarowo-rozliczeniowym, urządzeniami zabezpieczającymi i ochronnymi oraz uziemieniami, mający początek na zaciskach wyjściowych wewnętrznych linii zasilających w złączu i koniec na gniazdach wtyczkowych, wypustach oświetleniowych i zainstalowanych na stałe odbiornikach zasilanych energią elektryczną (§ 3 pkt 16 w/w rozporządzenia),
  • instalacja piorunochronna ? należy rozumieć zespół elementów konstrukcyjnych budynku i elementów zainstalowanych na budynku, odpowiednio połączonych, wykorzystywanych do ochrony odgromowej (§ 3 pkt 17 w/w rozporządzenia).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przeprowadza kontrole w zakresie: badania instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie sprawności połączeń osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, odporności izolacji, przewodów oraz uziemień izolacji i aparatów w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB 1.11.112 oraz 1.11.113). Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mieszczą się w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 74.30.15 ? przeglądy techniczne pozostałe). Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy ma uprawnienie do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Mając na uwadze powołane wyżej unormowania oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż usługi będące przedmiotem zapytania nie stanowią robót budowlanych, remontowych ani konserwacyjnych. Z uwagi na fakt, iż usługi Wnioskodawcy sklasyfikowane pod grupowaniem PKWiU 74.30.15 ? ?przeglądy techniczne pozostałe? nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT oraz w przepisach wykonawczych jako zwolnione bądź korzystające z preferencyjnej stawki VAT, podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Konkludując rozważania tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające wyłącznie na badaniu instalacji elektrycznej i piorunochronnej - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.30.15 - ?usługi przeglądów technicznych pozostałe?, niezależnie od tego w jakich obiektach są wykonywane podlegają opodatkowaniu stawką 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja udzielona jest przy założeniu, że świadczone usługi są sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym wskazanym przez Wnioskodawcę. Należy bowiem zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika