Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją (...)

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2012 r. (data wpływu 26.03.2012 r.) uzupełnionym w dniu 25.04.2012 r. (data wpływu 30.04.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18.04.2012 r. (skutecznie doręczone 23.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanych projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26.03.2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanych projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25.04.2012 r., złożonym w dniu 25.04.2012 r. (data wpływu 30.04.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18.04.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Wojewódzki realizuje projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach:

  1. Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich - projekt nr x/ 2008/EFI pod nazwą ?X? nr umowy x/2009 (II), finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli państw Trzecich w 75 %? z budżetu Państwa w 10% oraz w 15 % z innych środków.
  2. Funduszu Granic Zewnętrznych w ramach Projektu nr x ?Y? - finansowanego z budżetu Funduszu Granic Zewnętrznych w 75 % i środków własnych 25 % (środki własne zabezpieczone porozumieniem finansowym nr x/2011 pomiędzy Departamentem Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji i Wojewodą).

Urząd Wojewódzki jako jednostka budżetowa w ramach swojej działalności statutowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych realizuje budżet (dochody i wydatki) przyznany planem finansowym dla części 85/14.

Z uwagi na administrowanie nieruchomościami Skarbu Państwa, Urząd Wojewódzki ponosi koszty utrzymania tych nieruchomości. Z tytułu wynajmowania powierzchni innym jednostkom Urząd na podstawie zawartych umów cywilno- prawnych rozlicza ponoszone koszty proporcjonalnie do zajmowanych powierzchni i obciąża nimi jednostki wynajmujące, (tzw. refakturowanie) naliczane są również opłaty dodatkowe (czynsze) do których naliczany jest VAT. Urząd prowadzi ewidencje zakupu i sprzedaży usług związanych z tą działalnością a nadwyżkę podatku VAT przekazuje na odpowiedni rachunek Urzędu Skarbowego zgodnie z deklaracją VAT- 7. Z tytułu prowadzenia tego typu działalności Urząd Wojewódzki figuruje w ewidencji podatników VAT - czynnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Wojewódzki posiada prawo od odliczenia VAT od zakupów dokonywanych do celów realizacji projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach wymienionych wyżej Funduszy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie przysługuje mu prawo odliczenia VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach projektów:

  1. nr x/2008/EFI pod nazwą ?X? nr umowy x/2009 (II),
  2. nr x ?Y?, zakupy dokonywane w ramach w/w projektów nie podlegają dalszej sprzedaży.

Natomiast koszty zakupu usług zawierających podatek VAT a związanych bezpośrednio z administrowaniem nieruchomości Skarbu Państwa są proporcjonalnie rozliczane na podnajemców. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Urząd Wojewódzki jako podatnik VAT czynny z uwagi na przekroczenie limitu określonego w art. 113. ust.1 obniża podatek VAT naliczony w cenach zakupów usług podlegających refakturowaniu, zakupów związanych ściśle z administrowaniem. Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie Urzędu Wojewódzkiego nie jest spełniony warunek uprawniający do odliczania podatku VAT zawartego w cenie brutto dokonywanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków Unii Europejskiej, ponieważ zakupy te nie wiążą się z działalnością opodatkowaną Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 31, poz. 206 ze zm.), wojewodowie wykonują zadania administracji rządowej w województwie.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej pod nazwą ?X? oraz ?Y?. Urząd z tytułu wynajmowania powierzchni innym jednostkom na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych prowadzi ewidencje zakupu i sprzedaży usług związanych tą działalnością, a nadwyżkę podatku VAT przekazuje na odpowiedni rachunek Urzędu Skarbowego zgodnie z deklaracją VAT ? 7. Z tytułu prowadzenia tego typu działalności Urząd figuruje w ewidencji podatników VAT ? czynnych. Zakupy związane z realizacją projektów jednak nie wiążą się z działalnością opodatkowaną Urzędu i nie podlegają dalszej odsprzedaży.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektów nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika