Określenie prawidłowości sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych

Określenie prawidłowości sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2012 r. (data wpływu 27.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia prawidłowości sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia prawidłowości sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:


P S.A. (dalej: P lub Spółka) zajmuje się wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła oraz dystrybucją ciepła. Na potrzeby produkcji ciepła/energii elektrycznej Spółka nabywa węgiel kamienny od dostawców krajowych oraz zagranicznych. Węgiel jest dostarczany do Spółki i przez nią magazynowany na placach węglowych położonych na terenie zakładów produkcyjnych (miejsc wytwarzania energii).

Od 2 stycznia 2012 r. Spółka jest zatem podmiotem zużywającym wyroby węglowe zwolnione od akcyzy. Spółka wypełnia formalne warunki uzyskania zwolnienia dla zużywanego węgla w zakresie akcyzy. Prowadzona jest ewidencja wyrobów węglowych (dalej: ewidencja). Ewidencja jest prowadzona w formie elektronicznej, zgodnie z wymogami zawartymi w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz.U. 2009 Nr 3, poz. 11, ze zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz.U. Nr 160, poz. 1075, ze zm.).

W ramach jednego ze swoich zakładów (dalej: zakład), Spółka planuje wykorzystywać szlam powstający w wyniku pracy oczyszczalni ścieków technologicznych, (dalej: szlam) jako substytut sorbentu do odsiarczania spalin w kotłach fluidalnych, w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła. Szlam nie jest paliwem, lecz materiałem powstającym w wyniku zagęszczenia i filtrowania/oczyszczania ścieków w oczyszczalni ścieków technologicznych zlokalizowanej na terenie zakładu.

Jego skład chemiczny (bardzo wysoka zawartość węglanów wapnia magnezu) umożliwia wykorzystanie go jako sorbentu do procesu odsiarczania spalin.

Spółka rozważa dwie metody wykorzystywania szlamu, ma jednak wątpliwości co do ich poprawności na gruncie przepisów o podatku akcyzowym.

Według pierwszego modelu (model 1), szlam dostarczany z oczyszczalni ścieków będzie rozprowadzany na hałdzie węglowej dedykowanej dla kotłów fluidalnych. Spółka planuje magazynowanie szlamu i węgla w jednym miejscu w celu utworzenia mieszanki spalanej następnie w instalacjach zakładu.

Ze względu na fakt, iż od momentu dostarczenia pierwszej dostawy szlamu w zakładzie będzie magazynowany i spalany nie sam węgiel, lecz mieszanka węgla i szlamu, Spółka ma wątpliwości co do sposobu prowadzenia ewidencji, tj. wprowadzania danych do ewidencji, tak by w rzetelny sposób odzwierciedlała ona obrót paliwem w zakładzie.

W celu wspomnianego rzeczywistego oddania zdarzeń i stanów, Spółka ma zamiar ujmować dane dotyczące magazynowanego i zużywanego węgla w ewidencji w następujący sposób:

  • dane dotyczące ilości przyjętych wyrobów węglowych będą wpisywane do ewidencji zgodnie z danymi uzyskanymi z wag (kolejowych);
  • do prowadzonej przez Spółkę ewidencji zostanie również wprowadzona ilość przyjętego szlamu oraz data jego przekazania na hałdę.


Ze względu na fakt, iż spalaniu będzie podlegać mieszanka węgla i szlamu, dane dotyczące zużycia będą wpisywane do ewidencji w oparciu o dane pochodzące z wag taśmowych, które dokonują pomiaru mieszanki, tj. łącznie węgla i szlamu. Ilość ta będzie rejestrowana, jako zużyte wyroby węglowe.

Ilość szlamu w porównaniu do ilości spalanego węgla będzie ilością znikomą (będzie stanowił ok. 0,8% paliw wykorzystywanych w zakładzie P, w kotłach fluidalnych. Szlam, wykorzystywany jako sorbent, minimalnie zmniejsza kaloryczność mieszanki z tytułu 75% udziału wody.

Model ten, w porównaniu z kosztami zagospodarowania przez odbiorców zewnętrznych oraz modelem nr 2 jest najbardziej wskazany ze względów ekonomicznych.

Drugi model postępowania (dalej: model nr 2) rozpatrywany przez Spółkę wiąże się z innym sposobem dostarczania podawania szlamu do spalania. Szlam miałby być transportowany z zakładowej oczyszczalni ścieków i podawany wprost do koltów fluidalnych. W tym modelu Spółka nie ujmowałaby w ewidencji wyrobów węglowych szlamu ze względu na fakt, iż nie byłby on magazynowany razem z węglem, ani z nim mieszany.

Wagi mierzące ilość węgla podawanego do spalania w kotłach rejestrowałyby tylko podawany węgiel (wyrób węglowy).

Z uwagi na nakłady finansowe na budowę instalacji podawania szlamu bezpośrednio z oczyszczalni do kotłów, model ten nie jest wskazany ze względów ekonomicznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy sposób prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych wskazany w stanie faktycznym wniosku w modelu 1 wypełnia warunki prowadzenia ewidencji określone w art. 31a ust. 4-7 ustawy akcyzowej?
  2. Czy sposób prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych wskazany w stanie faktycznym wniosku w modelu 2 wypełnia warunki prowadzenia ewidencji określone w art. 31a ust. 4-7 ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Spółki, ewidencja prowadzona w sposób opisany w stanie faktycznym, tj. w modelu 1 i 2 stanowi prawidłową realizację obowiązków sprawozdawczych.

Od dnia 2 stycznia 2012 r. wyroby węglowe zostały efektywnie opodatkowane podatkiem akcyzowym. Znowelizowana ustawa akcyzowa przewiduje jednak w art. 31a ust. 2 szeroki katalog zwolnień od akcyzy ze względu na przeznaczenie węgla.

Jednocześnie ust. 4 art. 31a wskazuje formalny warunek zastosowania zwolnienia od akcyzy zawartego w ust. 2 art. 31a ustawy akcyzowej, jest nim: ?prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych?.

Szczegółowe wymogi dotyczące zasad prowadzenia ewidencji zużywanych wyrobów węglowych znalazły się w rozporządzeniu w sprawie ewidencji. Zgodnie z § 3 ust. 1 powyższego rozporządzenia ewidencja powinna zawierać m.in. dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

  • nazwę wyrobów oraz ich kod CN;
  • ilość otrzymanych wyrobów węglowych;
  • ilość wysyłanych wyrobów węglowych;
  • ilość wyrobów węglowych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy;
  • łączną ilość otrzymanych / wysyłanych / zużytych wyrobów węglowych, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego.


Zdaniem Spółki, wykładnia literalna, funkcjonalna i celowościowa przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji potwierdza stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 1.


Ad. 1.

W ocenie Spółki, najważniejszym warunkiem prowadzenia ewidencji zgodnie z przepisami akcyzowymi jest dokonywanie wpisów do ewidencji wyrobów węglowych.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia w sprawie ewidencji wskazano, iż celem prowadzenia ewidencji jest ?możliwość dokonania sprawdzenia prawidłowości stosowania zwolnienia wyrobów akcyzowych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie?.

Ponadto, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych (m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 marca 2011 r., sygn. ILPP3/443-142/10-2/TK): ?Ewidencja ma odzwierciedlać faktyczną, tj. rzeczywistą ilość wyrobów zwolnionych?.

W ocenie Spółki, w sytuacji, w której do ewidencji będą wprowadzane dane dotyczące mieszanki spalanej w instalacjach zakładu Spółki będzie ona umożliwiała wskazane faktycznego zużycia wyrobów węglowych.

Po pierwsze, w sytuacji, w której paliwo stanowi mieszanka węgla i szlamu (które nie mogą być już od siebie oddzielone), powinno być ewidencjonowane rzeczywiste zużycie wykorzystanego paliwa, bez sztucznego rozdziału na węgiel i szlam.

Po drugie, wspomniany rozdział ze względu na przyjętą metodę pomiaru nie jest możliwy.

W konsekwencji, z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż zakład P będzie wprowadzał dane do ewidencji zgodnie z regułami zawartymi w przepisach. Na podstawie ewidencji:

  • będzie można ustalić, ile wyrobów węglowych zostało otrzymanych przez Spółkę (waga wyrobów węglowych będzie ustalana) oraz narastającą ilość otrzymanych wyrobów węglowych,
  • równocześnie dla zapewnienia zgodności ze stanem rzeczywistym magazynowanych wyrobów węglowych do ewidencji będą wprowadzane kwoty domieszki szlamu (łączonego i magazynowanego z węglem),
  • również w odniesieniu do ilości przyjmowanego szlamu będzie on odnotowywany w ewidencji w ilościach wynikających z ważenia,
  • będzie można ustalić narastającą ilość przyjętego węgla i szlamu od początku roku,
  • zużycie w ewidencji będzie odnotowywane w odniesieniu do mieszanki węgla i szlamu, według danych dotyczących rzeczywistego zużycia,
  • tym samym będzie można ustalić ile węgla zmieszanego ze szlamem znajduje się w magazynie Spółki, wielkości te będą również potwierdzane w czasie inwentaryzacji przeprowadzanych w Spółce.


W konsekwencji Spółka prowadząc ewidencję w sposób opisany w stanie faktycznym spełnia wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy.


Ad. 2.

Analogiczne uzasadnienie do przedstawionego powyżej ma zastosowanie wobec stanowiska Spółki dotyczącego pytania nr 2.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż model nr 2 opiera się na założeniu, iż węgiel nabywany w zwolnieniu od akcyzy będzie przez Spółkę magazynowany osobno od szlamu, podlegającemu spalaniu w zakładzie Spółki. Tym samym, odmiennie niż w przypadku modelu nr 1 - węgiel podczas magazynowania nie ulegnie ?wymieszaniu? ze szlamem odpadowym.

Jak Spółka wskazała w pierwszej części wniosku zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencja wyrobów węglowych ?zawiera dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych? a w tym dane o ?ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość obliczoną narastająco od początku roku?.

Metoda nr 2 również pozwala na rzetelną kontrolę zużycia wyrobów węglowych, m.in. ze względu na fakt, iż przyjęta technologia spalania zakłada dokonywanie pomiarów zużycia węgla z wykorzystaniem wag taśmowych.

W konsekwencji, z modelu wynika, iż zakład P będzie wprowadzał dane do ewidencji zgodnie z regułami zawartymi w przepisach. Na podstawie ewidencji:

będzie można ustalić, ile wyrobów węglowych zostało otrzymanych przez Spółkę (waga wyrobów węglowych będzie ustalana) oraz narastającą ilość otrzymanych wyrobów węglowych,

  • zużycie w ewidencji będzie odnotowywane w odniesieniu całości węgla, według danych dotyczących rzeczywistego zużycia,
  • tym samym będzie można ustalić ile węgla znajduje się w magazynie Spółki, wielkości te będą również potwierdzane w czasie inwentaryzacji przeprowadzanych w Spółce.


Niezależnie od powyższego, Spółka planuje również umieszczenie w swojej ewidencji księgowej informacji o dacie rozpoczęcia magazynowania / zużywania szlamu.

W konsekwencji Spółka prowadząc ewidencję w sposób opisany w modelu nr 2 będzie wypełniała wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika