Skoro przedmiotowe towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone (...)

Skoro przedmiotowe towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 ?Towary związane z ochroną zdrowia?), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7 %.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.10.2008r. (data wpływu 13.10.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku stosowanej przy dostawie wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.10.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku stosowanej przy dostawie wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka świadczy usługi dostawy wyrobów medycznych ? głównie mikroskopów optycznych z wyposażeniem. Wyroby te (mikroskopy optyczne) są objęte preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Wyroby medyczne ? mikroskopy medyczne mają budowę modułową i są wyposażone w elementy ściśle z nimi powiązane, takimi jak: specjalistyczne oprogramowanie, specjalistyczne kamery i monitory itp. Elementy te są integralną częścią wyrobu medycznego i nie działają jako niezależne urządzenia. W aspekcie gospodarczym stanowią one jedną nierozerwalną całość a ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

Elementem podstawowym jest dostawa urządzenia medycznego ? mikroskopu optycznego stanowiąca usługę główną objętą preferencyjną stawką VAT, zaś pozostałe elementy dostawy są ściśle związane z dostawą elementu podstawowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy usłudze jednej dostawy wyrobu medycznego ? mikroskopu optycznego ? będącego elementem podstawowym, stanowiącym usługę główną wraz z elementami będącymi jego integralną i jedną całością należy pobrać podatek VAT wg jednolitej stawki odpowiadającej elementowi podstawowemu...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy usłudze jednej dostawy wyrobu medycznego ? mikroskopu optycznego ? będącego elementem podstawowym stanowiącym usługę główną wraz z elementami tego wyrobu będącymi jego integralną i jedną całością należy pobrać podatek VAT wg jednolitej stawki odpowiadającej elementowi podstawowemu, tj. 7%.

Podobną opinię zaprezentowali:

  • Sąd Okręgowy w K wyrok z dnia 26.09.2006r. (sygn. akt ........)
  • Krajowa Izba Odwoławcza wyrok z dnia 02.09.2008r. (sygn. akt ........)
  • Europejski Trybunał Sprawiedliwości wyrok z dnia 27.10.2005r. (sygn. akt .....)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organy podatkowe muszą przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawane przez Wnioskodawcę mikroskopy optyczne łącznie z wyposażeniem dodatkowym, na które składa się specjalistyczne oprogramowanie, specjalistyczne kamery i monitory itp. są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ww. ustawy, jak i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) ustawodawca przewidział inne niż podstawowa stawki podatku oraz zwolnienia od niego.

W przedmiotowym wniosku Spółka określa i klasyfikuje, że sprzedawany przez Wnioskodawcę sprzęt jest wyrobem medycznym, który objęty jest preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Tym samym odnosząc się do kwestii zastosowania stawki podatku VAT przy sprzedaży mikroskopów optycznych wraz z wyposażeniem dodatkowym tj.: specjalistycznego oprogramowania, specjalistycznych kamer i monitorów itp. należy odwołać się do uregulowań zawartych w przepisach art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, stosownie do którego, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 ww. załącznika wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU ? ?Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika?.

Definicję pojęcia ?wyrób medyczny? zawiera art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych, który stanowi, że przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badań który nie osiąga swojego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, stosownie do którego ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. Przez ?wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia? należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży łącznie z mikroskopami optycznymi - wyposażenia dodatkowego (specjalistycznego oprogramowania, specjalistycznych kamer i monitorów itp.), które to towary, w ocenie Spółki, są integralnymi częściami mikroskopu ściśle z nim związanymi i stanowiącymi w aspekcie gospodarczym nierozerwalną całość. Spółka stoi na stanowisku, że wyposażenie dodatkowe oferowane przez Spółkę łącznie z mikroskopem optycznym mieści się w szerokiej definicji ?wyrobu medycznego i które na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu wg jednolitej stawki (7%) odpowiadającej elementowi podstawowemu.

Skoro zatem, przedmiotowe towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 ?Towary związane z ochroną zdrowia?), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7 %.

Należy zaznaczyć, że tutejszy Organ nie rozstrzyga czy przedmiotowe elementy wyposażenia mikroskopów optycznych są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika