Sprowadzenie z Niemiec do składu celnego w Polsce przy zastosowaniu procedury tranzytu zewnętrznego (...)

Sprowadzenie z Niemiec do składu celnego w Polsce przy zastosowaniu procedury tranzytu zewnętrznego towarów akcyzowych posiadających celny status wyrobów niewspólnotowych a następnie ich dostawa na pokłady samolotów obsługujących rejsy poza Unię Europejską

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.03.2011 r. (data wpływu 21.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy towarów ze składu celnego na rzecz członków załóg samolotów - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21.03.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy towarów ze składu celnego na rzecz członków załóg samolotów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, niebędąca przewoźnikiem lotniczym ma zamiar sprowadzać wyroby akcyzowe, takie jak alkohol, papierosy (dalej nazywane ?towarami?) z Niemiec (z Hamburga przez Szwajcarię) do prowadzonego przez siebie składu celnego w Polsce (Warszawa) w procedurze zawieszającej. Towary te, w myśl przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (dalej zwanej ?WKC?) będą posiadały status towarów niewspólnotowych, a ich pochodzenie może być zarówno wspólnotowe, jak i niewspólnotowe. Sprowadzane przez Spółkę towary zostaną w Niemczech objęte procedurą tranzytu zewnętrznego na podstawie dokumentu T1, natomiast na terytorium Polski zostaną objęte procedurą składu celnego.

Spółka planuje uruchomienie działalności umożliwiającej zamawianie towarów ze składu celnego na rzecz członków załóg samolotów, obsługujących rejsy poza Unię Europejską za pośrednictwem Internetu. Również płatność za zamówione towary będzie dokonywana drogą elektroniczną.

Dostawy zamówionych towarów dokonywać będzie uprawniony pracownik Spółki na pokład samolotu. Dokumentem potwierdzającym prawidłowość przygotowanego zamówienia będzie dokument delivery sleep (specyfikacja i zarazem dokument dostawy na pokład samolotu), zawierający nazwę towaru, ilość towaru, cenę sprzedaży, datę, numer lotu i kierunek lotu. Odbiór towaru dla załogi potwierdzany będzie podpisem na kopii dokumentu delivery sleep, złożonym przez osobę odbierającą przesyłkę, będącą członkiem załogi danego rejsu. Kupującymi będą członkowie załogi - osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, niebędące podatnikami podatku od towarów i usług.

Sprzedawanym przez Spółkę towarom zostanie nadane przeznaczenie celne powrotnego wywozu. Na podstawie potwierdzonych dokumentów delivery sleep, Spółka będzie wystawiać zbiorczą fakturę proforma, na podstawie której ustalana będzie wartość celna towarów oraz zbiorczy SAD eksportowy ECS, zamykający procedurę składu celnego.

Towary sprzedawane przez Spółkę będą zgłaszane jako przeznaczone do powrotnego wywozu w tym samym urzędzie celnym, przez który zostały objęte procedurą składu celnego. Przed nadaniem towarom przeznaczenia celnego powrotnego wywozu, Spółka nie będzie dokonywać w sprzedawanych towarach żadnych zmian.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego powstanie zobowiązanie w podatku akcyzowym w związku ze sprowadzeniem przez Spółkę z Niemiec do składu celnego w Polsce przy zastosowaniu procedury tranzytu zewnętrznego towarów będących wyrobami akcyzowymi a posiadających celny status wyrobów niewspólnotowych...
  2. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego w związku z dostawami ze składu celnego towarów będących wyrobami akcyzowymi bezpośrednio na pokłady samolotów obsługujących rejsy poza Unię Europejską w celu realizacji zamówień dokonanych indywidualnie przez członków załóg tych samolotów przy użyciu Internetu powstanie zobowiązanie w podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze sprowadzeniem z Niemiec do Polski towarów niewspólnotowych w procedurze tranzytu zewnętrznego i następnie objęciem ich procedurą składu celnego zobowiązanie w podatku akcyzowym nie powstanie.

Według art. 79 WKC status celny towaru wspólnotowego nadaje towarowi niewspólnotowemu dopuszczenie go do swobodnego obrotu. Zgodnie z art. 84 ust. 1 lit. a WKC termin procedura zawieszająca w przypadku towarów niewspólnotowych odnosi się m.in. do procedury tranzytu zewnętrznego i składu celnego. W świetle art. 84 ust. 2 WKC przez towary przywożone rozumie się towary objęte procedurą zawieszającą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b oraz art. 2 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe jako, że z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju znajdują się w procedurze tranzytu zewnętrznego i są objęte w związku z tym zawieszającą procedurą celną nie podlegają ustawie o podatku akcyzowym. Stan wyłączenia spod działania ustawy o podatku akcyzowym trwa do momentu, kiedy te wyroby akcyzowe zostaną zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta zostanie zakończona i powstanie dług celny.

W analizowanym stanie faktycznym z chwilą zakończenia procedury tranzytu zewnętrznego wyroby akcyzowe zostaną objęte procedurą składu celnego. Zgodnie z art. 84 ust. 1 lit a WKC również procedura składu celnego jest procedurą zawieszającą. Dlatego też w czasie, gdy towary będą pozostawały w składzie celnym nie będą podlegały ustawie o podatku akcyzowym.

Towary akcyzowe zostaną dostarczone nabywcom - członkom załogi na pokład samolotu udającego się w rejs poza Unię Europejską. Towary mają być wywiezione poza obszar celny Wspólnoty. Wobec tych towarów zostanie zakończona procedura składu celnego i zostanie im nadane przeznaczenie celne powrotnego wywozu.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 7 tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wobec przywożonych towarów obowiązek podatkowy powstałby, gdyby zostały spełnione łącznie dwa warunki, tj. zakończona zostałaby zawieszająca procedura celna i powstałby dług celny.

Zgodnie z art. 201 ust. 1 WKC dług celny w przywozie powstaje w wyniku:

  1. dopuszczenia do obrotu towarów podlegających należnościom przywozowym, lub
  2. objęcia takiego towaru procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

W stanie faktycznym zostanie spełniony wyłącznie jeden z warunków, a mianowicie zakończona zostanie celna procedura zawieszająca. Towary zostaną jednak przeznaczone do powrotnego wywozu, a nie zgłoszone do procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu. Wobec tego dług celny nie powstanie. W konsekwencji nie wystąpi zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Dostawa Towarów ze składu celnego będących wyrobami akcyzowymi bezpośrednio na pokłady samolotów obsługujących rejsy poza Unię Europejską w celu realizacji zamówień dokonanych indywidualnie przez członków załóg tych samolotów przy użyciu Internetu nie spowoduje powstania zobowiązania w podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie podatku akcyzowego. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP3/443-439/11-3/JK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika