Jaką maksymalną cenę brutto można ustalić dla jednej paczki wyrobu tytoniowego o cenie 5,00 zł (...)

Jaką maksymalną cenę brutto można ustalić dla jednej paczki wyrobu tytoniowego o cenie 5,00 zł brutto, aby uniknąć obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70-proc. od nadrukowanej ceny?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2010 r. (data wpływu 18.01.2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powiększenia ceny nadrukowanej na opakowaniach papierosów i tytoniu o koszty banderoli legalizacyjnej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powiększenia ceny nadrukowanej na opakowaniach papierosów i tytoniu o koszty banderoli legalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest państwową osobą prawną, której zadaniem jest gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa będącym w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, a także innym mieniem będącym we władaniu tych jednostek, niewykorzystywanym do realizacji ich zadań. Przekazywanie Wnioskodawcy mienia następuje w formie protokołów zdawczo-odbiorczych. Wartość mienia w protokole określają właściwe organy wojskowe odpowiedzialne za prowadzenie gospodarki mieniem będącym w trwałym zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej oraz właściwe organy odpowiedzialne za prowadzenie gospodarki mieniem będącym w trwałym zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Przekazywanie Agencji do zagospodarowania mienia, następuje nieodpłatnie.

Strona przejęła 4 844 sztuk paczek papierosów różnej marki o różnych cenach. Przejęte wyroby tytoniowe są oznaczone znakami akcyzy, które na dzień przejęcia utraciły ważność. Powyższe powoduje, iż Wnioskodawca przed rozpoczęciem ich sprzedaży ma obowiązek nabyć i nałożyć banderole legalizacyjne, które umożliwią legalny obrót tymi wyrobami. Koszt banderoli legalizacyjnej może być (przynajmniej częściowo) przeniesiony na ostatecznego nabywcę. Temu służy nowelizacja art. 8 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z dnia 12 stycznia 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), która pozwala na sprzedaż papierosów i tytoniu do palenia powyżej ceny nadrukowanej na opakowaniach, pod warunkiem że przekroczenie faktycznej ceny nie jest wyższe niż 1,30 zł. (tj. koszt banderoli legalizacyjnej). Wyższe przekroczenie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70% od nadrukowanej ceny.

Uwzględnienie kosztu banderoli legalizacyjnej w cenie wyrobu oznacza, że wzrasta cena tego wyrobu. Dostawa wyrobu akcyzowego jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług co oznaczałoby ,że przenoszony koszt banderoli legalizacyjnej musi być powiększony o podatek VAT. A to z kolei oznacza, że faktyczna cena sprzedaży przekroczy cenę nadrukowaną (tzw. maksymalną cenę detaliczną) o 1,59 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką maksymalną cenę brutto można ustalić dla jednej paczki wyrobu tytoniowego o cenie 5,00 zł brutto, aby uniknąć obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70-proc. od nadrukowanej ceny...

PrzykładI                                                                 PrzykładII

cenabrutto                5,00 zł                                  cena brutto             5,00 zł

legalizacjaakcyzy    +1,30 zł                                  cena netto              4,10 zł

                                   6,30 zł                                   legalizacjaakcyzy +1,30 zł

                                                                                                                   5,40zł

                                                                                  22%VAT               +1,19 zł

                                                                                                                   6,59zł



Zdaniem Wnioskodawcy, cena brutto nadrukowana na paczce wyrobu tytoniowego może być powiększona o kwotę 1,59 zł i to nie spowoduje zapłaty podatku według sanacyjnej stawki 70% od nadrukowanej ceny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 1 ustawy.

Jako towar ? w świetle art. 2 pkt 6 ustawy ? rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Zgodnie z art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy.

W myśl art. 99 ust. 10 ww. ustawy w przypadku, o którym mowa w art. ust. 5, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 70% maksymalnej ceny detalicznej wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przejął 4 844 sztuk paczek papierosów różnej marki o różnych cenach. Przejęte wyroby tytoniowe są oznaczone znakami akcyzy, które na dzień przejęcia utraciły ważność. Powyższe powoduje, iż Wnioskodawca przed rozpoczęciem ich sprzedaży ma obowiązek nabyć i nałożyć banderole legalizacyjne, które umożliwią legalny obrót tymi wyrobami. Koszt banderoli legalizacyjnej może być (przynajmniej częściowo) przeniesiony na ostatecznego nabywcę. Zdaniem Wnioskodawcy, Temu służy nowelizacja art. 8 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z dnia 12 stycznia 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), która pozwala na sprzedaż papierosów i tytoniu do palenia powyżej ceny nadrukowanej na opakowaniach, pod warunkiem że przekroczenie faktycznej ceny nie jest wyższe niż 1,30 zł. (tj. koszt banderoli legalizacyjnej). Wyższe przekroczenie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70% od nadrukowanej ceny.

Ponadto, Wnioskodawca nadmienił, iż uwzględnienie kosztu banderoli legalizacyjnej w cenie wyrobu oznacza, że wzrasta cena tego wyrobu. Dostawa wyrobu akcyzowego jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług co oznaczałoby ,że przenoszony koszt banderoli legalizacyjnej musi być powiększony o podatek VAT. A to z kolei oznacza, że faktyczna cena sprzedaży przekroczy cenę nadrukowaną (tzw. maksymalną cenę detaliczną) o 1,59 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, iż sprzedaż paczek papierosów oznaczonych legalizacyjnymi znakami po cenie przekraczającej kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł będzie wyczerpywała przesłanki do zastosowania art. 99 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, tj. sankcyjnej stawki w wysokości 70% ceny detalicznej wydrukowanej na opakowaniu. Tak więc wskazane przez Wnioskodawcę rozwiązanie (Przykład II) nie jest właściwe.

Ponadto, należy zauważyć, że przedmiotem opodatkowania nie jest oddzielnie dostawa wyrobu akcyzowego i oddzielnie dostawa legalizacyjnego znaku akcyzy, lecz dostawa prawidłowo oznakowanego wyrobu akcyzowego. Stąd też stwierdzić należy, iż o ile ? w świetle cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy ? dostawa znaków skarbowych i innych znaków tego typu jest zwolniona od podatku od towarów i usług, to transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych prawidłowo oznaczonych odpowiednimi (w przedstawionym przypadku aktualnymi) znakami akcyzy nie będzie korzystała z przywileju tego zwolnienia. To bowiem dotyczy wyłącznie samych znaków akcyzy (towaru), a nie wyrobów w postaci papierosów oznaczonych znakami legalizacyjnymi. W związku z tym, należy ustalić taką cenę netto paczki papierosów aby po opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT odpłatność za sprzedawane wyroby nie przekroczyła kwoty równej sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy. Zatem, pomimo właściwego wskazania ostatecznej ceny, sposób jej ustalenia przedstawiony przez Wnioskodawcę jako Przykład I również należy uznać za niewłaściwy.

Reasumując, aby uniknąć obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70% od nadrukowanej ceny, dla jednej paczki wyrobu tytoniowego o cenie maksymalnej 5 zł należy ustalić taką cenę brutto, która nie przekroczy kwoty 6,30 tj. sumy maksymalnej ceny detalicznej (5 zł) i kwoty 1,30 stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika