Uregulowania dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów smarowych przez zarejestrowanego handlowca, (...)

Uregulowania dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia olejów smarowych przez zarejestrowanego handlowca, gdy przemieszczenie następuje bezpośrednio do konsumenta (dealera).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.05.2010 r. (data wpływu 14.05.2010 r.), uzupełnionego w dniu 01.06.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-457/10-2/SM z dnia 21.05.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania olejów smarowych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14.05.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania olejów smarowych. Wniosek został uzupełniony (w zakresie przedłożenia odpisu z KRS) w dniu 01.06.2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-457/10-2/SM z dnia 21.05.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

H Sp. z o.o., dalej zwana Spółką, zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego (zarejestrowany handlowiec), będzie nabywać wyroby akcyzowe (olej smarowy do silników spalinowych - CN 2710 19 99). Olej ma być nabywany od dostawcy ze Szwecji (H A). Nabywany przez Spółkę olej będzie się znajdował w magazynie należącym do H A zlokalizowanym na terytorium Czech. W przypadku, gdy Spółka będzie potrzebowała oleju w celu dostarczenia go polskim odbiorcom (dealerzy produktów Spółki), złoży zamówienie na olej do H A. H A wystawi fakturę handlową (która będzie zawierała informacje wymagane dla ADT). Spółka wystawi następnie fakturę VAT na dostawę oleju dealerowi. Olej zostanie dostarczony z magazynu H A w Czechach bezpośrednio do dealera w Polsce (dealer nie jest podatnikiem podatku akcyzowego). Koszt transportu oleju z magazynu w Czechach do dealera w Polsce poniesie Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przemieszczenie na terytorium Polski oleju smarowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym...
  2. Czy przemieszczenie oleju smarowego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym może następować w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (olej ma być przemieszczony z Czech do dealera niebędącego podatnikiem akcyzy) - jeżeli może, to na jakich warunkach...
  3. Kto będzie podatnikiem podatku akcyzowego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym...
  4. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przemieszczenie oleju smarowego będzie stanowiło nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, dokonane przez Spółkę. Nie jest możliwe zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, bowiem wyrób będzie po wyprowadzeniu z magazynu w Czechach transportowany bezpośrednio do ostatecznego nabywcy w Polsce (Spółka jest zarejestrowanym handlowcem, jednak olej po wysyłce z Czech nie trafi do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych określonego w zezwoleniu). Z tego względu, zdaniem Spółki procedura przemieszczenia oleju w ramach zawieszenia poboru akcyzy nie może być zastosowana.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. W zdarzeniu przyszłym nastąpi przemieszczenie oleju z magazynu w Czechach bezpośrednio do odbiorcy w Polsce (dealera). Przemieszczanie zostanie dokonane w wyniku dostawy między Spółką a H A. H A, na koszt Spółki, dokona wysyłki oleju na adres wskazanego dealera w Polsce. Nabywcą wewnątrzwspólnotowym w tym przypadku jest więc Spółka (potwierdza to również treść faktury, na podstawie której nastąpi przemieszczenie oleju z Czech do Polski, tj. faktury handlowej wystawionej przez H A na Spółkę).

Spółka jest zarejestrowanym handlowcem, jednak nabyte od H A wyroby nie zostaną wprowadzone do miejsca wskazanego w zezwoleniu. Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca na terytorium kraju lub do wymienionych w art. 31 ust. 1 i 2 instytucji organizacji lub sił zbrojnych na terytorium kraju. Ponieważ olej po wysyłce z Czech zostanie wydany dealerowi poza miejscem określonym w zezwoleniu, przemieszczenie oleju musi się odbywać w procedurze przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą. Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany: 1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe; 2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju; 3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego; 4) prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych. Podatnik, o którym mowa w ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy. Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, przemieszczenie oleju musi następować w procedurze przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą (wyprowadzenie oleju ze składu w Czechach poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy lokalnej, powinno spowodować rozliczenie lokalnej akcyzy przez dostawcę, jeżeli wystąpi).

Zgodnie z art. 17 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG stanowi, iż wyroby akcyzowe mogą być przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Wspólnoty, także wtedy, gdy wyroby przemieszczane są przez państwo lub terytorium trzecie: a) ze składu podatkowego do: (i) innego składu podatkowego; (ii) zarejestrowanego odbiorcy; (iii) miejsca, z którego wyroby akcyzowe opuszczają terytorium Wspólnoty, zgodnie z art. 25 ust. 1; (iv) odbiorcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1, jeśli wyroby są wysyłane z innego państwa członkowskiego; b) z miejsca importu do jednego z miejsc przeznaczenia, o których mowa w lit. a), jeśli wyroby są wysyłane przez zarejestrowanego wysyłającego. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu w drodze odstępstwa od ust. 1 lit. a) ppkt (i) i (ii) oraz ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu, a także z wyjątkiem sytuacji, o których mowa w art. 19 ust. 3, państwo członkowskie przeznaczenia może, na warunkach, jakie samo określi, zezwolić na przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do miejsca dostawy bezpośredniej znajdującego się na terytorium tego państwa, jeśli takie miejsce zostało wyznaczone przez uprawnionego prowadzącego skład w państwie członkowskim przeznaczenia lub przez zarejestrowanego odbiorcę. Taki uprawniony prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowany odbiorca pozostaje odpowiedzialny za przedstawienie raportu odbioru, o którym mowa w art. 24 ust. 1. Polskie regulacje ograniczają stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy wyłącznie do przypadków, gdy zarejestrowany handlowiec przemieszcza wyroby do miejsca odbioru określonego w zezwoleniu (tj. wyłącznie miejsca odbioru określonego w tym zezwoleniu). Z uwagi na powyższe, w zdarzeniu przyszłym zastosowanie winna znajdować procedura przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą. Wysyłający (H A) winien rozliczyć akcyzę należną (jeżeli wystąpi) w państwie wysyłki oraz wystawić uproszczony dokument towarzyszący. Spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju smarowego w dniu wystawienia faktury handlowej przez H A (zdaniem Spółki jest to moment, w którym Spółka otrzymuje olej smarowy). Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

W ocenie Spółki, ponieważ wysyłka do dealera następuje na koszt Spółki, już w chwili wystawienia faktury przez H A, Spółka nabywa władztwo nad towarem (otrzymuje wyrób akcyzowy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1 i 3).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) zwanej dalej ?ustawą?, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Natomiast w myśl art. 2 pkt 9 ustawy ? użyte w ustawie określenia oznaczają: nabycie wewnątrzwspólnotowe ? przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Wykaz wyrobów akcyzowych określa załącznik nr 1 do ustawy. W poz. nr 27 tego załącznika mieszczą się wyroby o kodzie CN 2710 ? oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego (zarejestrowany handlowiec), będzie nabywać wyroby akcyzowe (olej smarowy do silników spalinowych - CN 2710 19 99). Olej ma być nabywany od dostawcy ze Szwecji (H A). Nabywany przez Spółkę olej będzie się znajdował w magazynie należącym do H A zlokalizowanym na terytorium Czech. W przypadku, gdy Spółka będzie potrzebowała oleju w celu dostarczenia go polskim odbiorcom (dealerzy produktów Spółki), złoży zamówienie na olej do H A. H A wystawi fakturę handlową (która będzie zawierała informacje wymagane dla ADT). Spółka wystawi następnie fakturę VAT na dostawę oleju dealerowi. Olej zostanie dostarczony z magazynu H A w Czechach bezpośrednio do dealera w Polsce (dealer nie jest podatnikiem podatku akcyzowego). Koszt transportu oleju z magazynu w Czechach do dealera w Polsce poniesie Spółka.

W myśl art. 2 pkt 13 ustawy zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 59 ust. 3 ustawy - zarejestrowany handlowiec może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 5 ? podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący zarejestrowanym handlowcem ? z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz osoby trzeciej.

Zgodnie z art. 57 ust. 1 - właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki wymienione w ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 wydaje zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej 'zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec'. Dany podmiot może uzyskać więcej niż jedno zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Natomiast w myśl art. 57 ust. 2 - zarejestrowany handlowiec jest obowiązany posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, zwanego dalej 'miejscem odbioru wyrobów akcyzowych'. Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec może dotyczyć tylko jednego miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 57 ust. 9 - zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub zarejestrowanego handlowca wymaga uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Natomiast w myśl art. 58 ust. 1-2 ustawy - właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec, nadaje podmiotowi numer akcyzowy zarejestrowanego handlowca związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych.

Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec określa w szczególności:

  1. numer akcyzowy zarejestrowanego handlowca związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych;
  2. adres siedziby lub miejsca zamieszkania zarejestrowanego handlowca;
  3. adres miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
  4. rodzaj nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych;
  5. formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że status zarejestrowanego handlowca wiąże się z nabywaniem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast procedura ta, w przypadku tego podmiotu, stosowana jest w przypadku przemieszczenia wyrobów do miejsca odbioru określonego w zezwoleniu, co nie zachodzi w sytuacji wyżej opisanej. Z uwagi zatem na brak zachowania warunków nabycia wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca (Spółkę), nie mogą mieć zastosowania przepisy go (jej) dotyczące (w zakresie podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku, momentu powstania obowiązku, itd.).

Odnosząc się opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, iż dostawca olejów smarowych, tj. H A wystawi fakturę handlową na rzecz Spółki, a Spółka wystawi następnie fakturę VAT na dostawę oleju dealerowi. Należy zauważyć, że sama dostawa oleju (przemieszczenie) będzie odbywać się z magazynu zlokalizowanego na terenie Czech bezpośrednio do dealera. Natomiast zgodnie z ww. art. 2 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, a zgodnie z art. 13 ust. 1, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Uwzględniając powyższe w sytuacji wyżej opisanej dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego, ale nie przez Spółkę, a przez dealera.

Ad. 2).

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy - użyte w ustawie określenia oznaczają: procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Unii Europejskiej stosuje się do ściśle określonych wyrobów (wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy). W przedmiotowym załączniku nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 2710 19 99 (należących do olejów smarowych). Zatem w innych państwach członkowskich UE nie są one objęte ujednoliconym podatkiem akcyzowym, a co za tym idzie, nie ma do nich zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy na terytorium tych państw. Zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe tych wyrobów z innego kraju członkowskiego nie może zachodzić w tej procedurze.

Procedurę tę można jednak stosować na terytorium kraju.

W myśl art. 40 ust. 6 ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Wyroby o kodzie CN 2710 19 99 są opodatkowane stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 , tj. inną niż stawka zerowa.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Należy jednak zauważyć, że aby zastosować ww. procedurę (zawieszenia poboru akcyzy), podmiot winien mieć status prowadzącego skład podatkowy, ewentualnie zarejestrowanego czy niezarejstrowanego handlowca. W sytuacji opisanej we wniosku, dealerzy, do których będzie przemieszczany ww. olej smarowy, nie są żadnym z ww. podmiotów.

Uwzględniając powyższe, nie możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji wyżej opisanej.

Zatem należy tu brać pod uwagę uregulowania dotyczące wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 78 ust. 3 ? przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Ponieważ wymienione we wniosku wyroby o kodzie CN 2710 19 99 (oleje smarowe do silników spalinowych) nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy i są opodatkowane inną stawką niż stawka zerowa, zatem w przypadku ich wewnątrzwspólnotowego nabycia ma zastosowanie ww. procedura przemieszczenia wyrobów z zapłaconą akcyzą.

Ad. 4).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy ? podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

W myśl art. 10 ust. 5 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż stawka zerowa, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.

Z ww. przedstawionych rozważań wynika, że w sytuacji opisanej we wniosku podmiotem dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będzie dealer, do którego przemieszczane są bezpośrednio wyroby z magazynu położonego na terenie Czech. Uwzględniając powyższe, to u niego powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tego tytułu (wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie CN 2710 19 99) w terminie wynikającym z ww. art. 10 ust. 5, tj. z chwilą otrzymania wyrobów.

Reasumując, z uwagi na uznanie za podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia dealera a nie Spółkę, stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika