opodatkowanie akcyza samochodów pogrzebowych typu karawan

opodatkowanie akcyza samochodów pogrzebowych typu karawan

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2011 r. (data wpływu 24.03.2011 r.), uzupełnionego w dniu 12.05.2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-459/11-2/SM z dnia 27.04.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów pogrzebowych typu karawan - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów pogrzebowych typu karawan. Wniosek został uzupełniony w dniu 12.05.2011 r. (w zakresie dokumentów potwierdzających sposób reprezentacji Spółki) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-459/11-2/SM z dnia 27.04.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka prawa włoskiego ? P. z siedzibą we Włoszech (dalej: ?Wnioskodawca?) zajmująca się sprzedażą i dystrybucją samochodów pogrzebowych typu karawan, zamierza rozpocząć działalność na terytorium Polski. Wnioskodawca rozważa prowadzenie działalności w dwojaki sposób:

  1. albo przez bezpośrednią sprzedaż samochodów pogrzebowych typu karawan, sprowadzonych z terytorium Włoch;
  2. albo za pośrednictwem oddziału z siedzibą na terytorium Polski lub innego polskiego podmiotu prawnego nabywającego samochody osobowe w Polsce i zlecającego Wnioskodawcy ich przeróbkę na karawany na terytorium Włoch.

W drugim przypadku prowadzenie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę polegać będzie na:

  1. nabywaniu przez oddział lub inny polski podmiot prawny nowych i niezarejestrowanych na terytorium Polski samochodów osobowych od polskiego sprzedawcy;
  2. auta te będą rejestrowane na terytorium Polski jako osobowe, ponadto w związku z ich pierwszą sprzedażą na terytorium Polski będzie odprowadzony podatek akcyzowy;
  3. następnie, auta będą wysyłane do Włoch lub innego państwa członkowskiego UE, w celu ich przerobienia na auta typu karawan.
  4. po dokonaniu odpowiednich przeróbek auta będą odsyłane do oddziału lub innego polskiego podmiotu prawnego, będącego właścicielem pojazdu w celu ich przerejestrowania na samochód specjalny (pogrzebowy) i sprzedaży na terytorium Polski.

Zaznaczenia wymaga fakt, iż spółka włoska (lub inny podmiot mający siedzibę w państwie członkowskim UE) nie nabędzie własności pojazdu, lecz wykona jedynie usługi polegające na przeróbce samochodu osobowego na karawan. Własność pojazdu pozostanie zatem zawsze po stronie pierwotnego, tj. oddziału lub innego podmiotu prawnego, który następnie będzie handlował karawanami na terytorium Polski.

W uzupełnieniu z dnia 09.05.2011 r. (data wpływu 12.05.2011 r.) Spółka poinformowała, że z treści rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej nie wynika wprost właściwa klasyfikacja samochodu pogrzebowego typu karawan w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stąd też wątpliwości Wnioskodawcy co do interpretacji przepisów art. 100 ust. 1 pkt 2) u.p.a. w zw. z art. 100 ust. 4 u.p.a., w tym sformułowania ?pojazdy zasadniczo przeznaczone do przewozu osób?. W przypadku karawanów nie sposób jest przyjąć, że są one przeznaczone do przewozu osób, skoro służą wyłącznie przewozowi zwłok. Klasyfikacja samochodu pogrzebowego typu karawan w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) nie wynika również z Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej opublikowanych w Dz. U. UE serii C nr 133 z dnia 30 maja 2008 r.

Wnioskodawca wskazuje, że klasyfikacja samochodu pogrzebowego typu karawan wynika wyłącznie z Not wyjaśniających do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania (HS), wg których klasyfikowana jest do pozycji 8703.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w przypadku bezpośredniej sprzedaży przez Wnioskodawcę na terytorium Polski samochodów pogrzebowych typu karawan (niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Polski), sprowadzonych z terytorium Włoch powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, wynikającym z ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 09.3.11 z późn. zm.), dalej zwaną ?u.p.a.?...
  2. Czy w przypadku nabycia przez oddział Wnioskodawcy w Polsce lub inny polski podmiot prawny nowego samochodu osobowego od polskiego sprzedawcy i zarejestrowania na terytorium Polski jako samochód osobowy, a następnie dokonania przeróbki tego samochodu we Włoszech lub w innym państwie członkowskim UE na samochód pogrzebowy typu karawan i ponownego jego zarejestrowania na terytorium Polski jako samochodu specjalnego (pogrzebowego) ? powstanie konieczność naliczenia dodatkowego podatku akcyzowego poza naliczonym i zapłaconym w chwili tzw. pierwszej sprzedaży samochodu osobowego na terytorium Polski...

W ww. uzupełnieniu z dnia 09.05.2011 r. (data wpływu 12.05.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-459/11-2/SM z dnia 27.04.2011 r. Spółka poinformowała, iż rozszerza przedmiotowe pytania i wnosi o wyjaśnienie, czy w przypadku innej klasyfikacji samochodów pogrzebowych typu karawan niż do pozycji 8703, powstanie obowiązek podatkowy odpowiednio w przypadku zdarzeń przyszłych opisanych w pytaniach nr 1) i 2).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu pogrzebowego typu karawan, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Polski, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Przepis art. 100 ust. 1 pkt 2) u.p.a. przewiduje, że opodatkowaniu akcyzą podlega nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Definicję samochodu osobowego reguluje natomiast przepis art. 100 ust. 4 u.p.a., zgodnie z którym samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703, włącznie z samochodami osobowo ? towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W świetle brzmienia powyższego przepisu w opinii Wnioskodawcy nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu pogrzebowego typu karawan niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Polski nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym albowiem tego rodzaju samochód z uwagi na jego przeznaczenie nie służy zasadniczo przewozowi osób. W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w opisie kodu CN 8703 użyto sformułowania: ?pojazdy zasadniczo przeznaczone do przewozu osób?. Powyższe sformułowanie, stanowiące nazwę wyodrębnionej pozycji CN, zawiera w sobie główne kryterium kwalifikacji pojazdów, które powinno być brane pod uwagę w procesie kwalifikacji konkretnego CN. Jak bowiem słusznie uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 28 kwietnia 2008 r. w sprawie o sygn. III SA/Wa 271/08, procedura klasyfikowania konkretnego pojazdu samochodowego do poszczególnego kodu CN powinna przebiegać w ten sposób, iż najpierw ustalane jest przeznaczenie danego pojazdu. Powyższe oznacza, że aby dany pojazd mógł być objęty pozycją CN 8703 musi przede wszystkim być przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, co w przypadku karawanów należy bezwzględnie wykluczyć, albowiem służą one wyłącznie przewozowi zwłok, a nie osób. Zasadność powyższego stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. ? Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), dalej: ?Prawo o ruchu drogowym?, w świetle których pojazd pogrzebowy typu karawan nie jest zaliczony do samochodów osobowych, lecz do pojazdów specjalnych w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 36 Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym za pojazd specjalny uważa się ? pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. W tym miejscu ? jedynie dla porównania należy przytoczyć definicję samochodu osobowego w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którą jest nim pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu. W świetle powołanych wyżej przepisów Prawo o ruchu drogowym, nie ulega wątpliwości, że w przypadku samochodów pogrzebowych (karawanów) istnieje przedmiotowa konieczność specjalnego ich dostosowania i wyposażenia w celu wykonywania przez nie funkcji, jaką jest przewóz zwłok. Ponadto, wskazać należy, że istotnym elementem pojazdu specjalnego jest właśnie jego zasadnicze przeznaczenie (tzw. ?specjalna funkcja?), którego w przypadku karawanów w opinii Wnioskodawcy ? nie należy utożsamiać z przewozem osób. Niezależnie od powyższego, jak wynika z brzmienia przepisu art. 100 ust. 4 u.p.a. ustawodawca polski określając zakres opodatkowania akcyzą odwołuje się ściśle do kodów Scalonej Nomenklatury (CN). W tym miejscu należy zauważyć, że zarówno z treści samej Nomenklatury Scalonej (CN), jak i Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej, a także z obecnie obowiązującej wersji Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, która opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii C nr 133 z dnia 30 maja 2008 r. nie wynika, aby samochody pogrzebowe były zaliczane do pojazdów objętych CN 8703. Ponadto Wnioskodawca pragnie zauważyć, że przepis art. 1 ust. 1 Dyrektywy 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej Dyrektywę 92/12/EWG, nie wymienia wśród ?wyrobów akcyzowych? samochodów pogrzebowych typu karawan. Natomiast, z art. 1 ust. 3 w/w Dyrektywy ? wynika jedynie, że państwa członkowskie mogą nakładać podatki na produkty inne niż tzw. wyroby akcyzowe pod warunkiem, że nakładanie takich podatków nie spowoduje zwiększenia formalności przy przekraczaniu granic handlu pomiędzy państwami członkowskimi. Z powyższego wynika, że prawo europejskie nie wymaga opodatkowania samochodów pogrzebowych typu karawan podatkiem akcyzowym. W konsekwencji powyższego powszechną praktyką w innych krajach Unii Europejskiej jest brak regulacji prawnych, przewidujących opodatkowanie podatkiem akcyzowym wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu pogrzebowego typu karawan na terytorium tego konkretnego państwa członkowskiego. W ocenie Wnioskodawcy, opodatkowanie powyższej czynności na terytorium Polski byłoby zatem sprzeczne z przepisami art. 1 ust. 3 w/w Dyrektywy albowiem bez wątpienia doprowadziłoby do zwiększenia formalności przy przekraczaniu granic handlu pomiędzy państwami członkowskimi. Ze wskazanych wyżej przyczyn, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wewnątrzwspólnotowe nabycie niezarejestrowanych wcześniej samochodów pogrzebowych typu karawan na terytorium Polski nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, wynikającym z u.p.a.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie przeróbki samochodu osobowego na samochód pogrzebowy typu karawan i ponowne zarejestrowanie go na terytorium Polski jako samochodu specjalnego (pogrzebowego) (nabytego od polskiego sprzedawcy przez oddział Wnioskodawcy w Polsce lub inny polski podmiot prawny jako samochód osobowy i zarejestrowanego na terytorium Polski jako samochód osobowy) nie spowoduje konieczności naliczenia dodatkowego podatku akcyzowego poza naliczonym i zapłaconym w chwili tzw. ?pierwszej sprzedaży? samochodu osobowego na terytorium Polski. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy, wynika bezpośrednio z brzmienia przepisu art. 100 ust. 1 pkt 3 u.p.a., zgodnie z którym w przypadku samochodu osobowego ? przedmiotem opodatkowania akcyzą jest pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

  1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
  2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W świetle powyższego, skoro podatek akcyzowy zostanie odprowadzony, zgodnie z wyżej przytoczonym przepisem, w związku z tzw. ?pierwszą sprzedażą? nowego auta na terytorium Polski (niezarejestrowanego na terytorium Polski), późniejsze dokonanie przeróbki przedmiotowego samochodu na samochodu pogrzebowy nie ma znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego. Omawiany przepis wyraźnie bowiem przewiduje, z tytułu jakiej czynności samochód osobowy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ponadto Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na przepis art. 104 ust. 1 pkt 1) u.p.a., przewidujący że podstawę opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego.

Jak wynika zatem z powyższego, dokonanie przeróbki samochodu osobowego na samochód pogrzebowy nie ma wpływu na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym. Analiza przepisów u.p.a. pozwala zatem na stwierdzenie, że nie istnieją żadne podstawy prawne, z których wynikałby obowiązek naliczenia dodatkowego podatku akcyzowego poza naliczonym i zapłaconym w chwili tzw. pierwszej sprzedaży samochodu osobowego na terytorium Polski. W ocenie Wnioskodawcy, odmienna wykładnia powyższych przepisów byłaby sprzeczna z postanowieniami Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 97.78.483 z późn. zm.), a mianowicie z art. 217, zgodnie z którym nakładanie podatków następuje wyłącznie w drodze ustawy. Niezależnie od powyższego, należy zauważyć, że jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, spółka włoska (lub inny podmiot mający siedzibę w państwie członkowskim UE) wykona na rzecz oddziału Wnioskodawcy lub innego polskiego podmiotu prawnego wyłącznie usługi polegające na przeróbce samochodu osobowego na karawan, a zatem nie nabywa ona przedmiotowego auta na własność. W związku z powyższym odesłanie przerobionego auta do Polski jako auta specjalnego (pogrzebowego) nie stanowi również podstawy do opodatkowania podatkiem akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 100 ust. 1 pkt 2 u.p.a.). Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w niniejszej sprawie należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Ad. 1.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1).

Stosownie do art. 3 ust. 1-2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółka prawa włoskiego z siedzibą we Włoszech), zajmująca się sprzedażą i dystrybucją samochodów pogrzebowych typu karawan, zamierza rozpocząć działalność na terytorium Polski. Wnioskodawca rozważa prowadzenie działalności m.in. poprzez bezpośrednią sprzedaż samochodów pogrzebowych typu karawan, sprowadzonych z terytorium Włoch.

W uzupełnieniu z dnia 09.05.2011 r. (data wpływu 12.05.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-459/11-2/SM z dnia 27.04.2011 r. Spółka poinformowała, iż wnosi o wyjaśnienie, czy w przypadku innej klasyfikacji samochodów pogrzebowych typu karawan niż do pozycji 8703, powstanie obowiązek podatkowy w zaistniałej sytuacji.

Uwzględniając powyższe, w przypadku klasyfikacji opisanych we wniosku samochodów do innej pozycji kodu CN niż 8703 (tj. nie uznania ich za samochody osobowe w myśl ww. art. 100 ust. 4 ustawy), ich wewnatrzwspólnotowe nabycie na terytorium kraju nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.



W myśl art. 100 ust. 2 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Natomiast zgodnie z art. 100 ust. 3, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Odnosząc się zatem do drugiej sytuacji przedstawionej we wniosku, Spółka rozważa prowadzenie działalności za pośrednictwem oddziału z siedzibą na terytorium Polski lub innego polskiego podmiotu prawnego nabywającego samochody osobowe w Polsce i zlecającego Wnioskodawcy ich przeróbkę na karawany na terytorium Włoch.

W tym przypadku prowadzenie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę polegać będzie na:

  1. nabywaniu przez oddział lub inny polski podmiot prawny nowych i niezarejestrowanych na terytorium Polski samochodów osobowych od polskiego sprzedawcy;
  2. auta te będą rejestrowane na terytorium Polski jako osobowe, ponadto w związku z ich pierwszą sprzedażą na terytorium Polski będzie odprowadzony podatek akcyzowy;
  3. następnie, auta będą wysyłane do Włoch lub innego państwa członkowskiego UE, w celu ich przerobienia na auta typu karawan.
  4. po dokonaniu odpowiednich przeróbek auta będą odsyłane do oddziału lub innego polskiego podmiotu prawnego, będącego właścicielem pojazdu w celu ich przerejestrowania na samochód specjalny (pogrzebowy) i sprzedaży na terytorium Polski.

Natomiast zgodnie z ww. art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zauważyć zatem należy, że na pierwszym etapie obrotu z tytułu sprzedaży samochodów osobowych na terytorium RP zostanie odprowadzony podatek akcyzowy. Natomiast w sytuacji, gdy przerobione we Włoszech lub innym państwie członkowskim UE samochody po przerejestrowaniu na samochód specjalny (pogrzebowy) będą sprzedawane na terytorium naszego kraju nie będą także podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym z uwagi na fakt, o czym mowa w złożonym uzupełnieniu, iż Spółka wnosi o ocenę sytuacji w przypadku klasyfikacji ww. samochodów do innego kodu CN niż 8703 (tj. nie będącymi samochodami osobowymi w myśl ww. przepisów).

Tym samym, opierając się wyłącznie na fakcie, iż Spółka wniosła o ocenę stanowiska w przypadku klasyfikacji samochodów do innego kodu CN niż 8703 (z zastrzeżeniem, iż klasyfikacja ta jest właściwa), stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Z uwagi na powyższe (tj. taką klasyfikację) nie odnoszono się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawidłowości klasyfikacji samochodów pogrzebowych typu karawan jako ?pojazdów zasadniczo przeznaczonych do przewozu osób?.

Odnośnie cytowanego przez Spółkę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 271/08 z dnia 28.04.2008 r. warto przytoczyć tezy wyroku z dnia 13.12.2007r. sygn. akt I SA/Kr 1719/06 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który zauważył, iż ?(?) w przedmiotowej sprawie zaklasyfikowanie przedmiotowych pojazdów do innej pozycji zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów niż CN 8703 jest niemożliwe z uwagi na to, że byłoby to niezgodne z treścią tej pozycji CN popartej notami wyjaśniającymi. I tak w nocie wyjaśniającej do pozycji 8705 (obejmującej pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych, które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów, np. pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne) wskazano, że obejmuje ona pojazdy samochodowe, specjalnie skonstruowane albo przystosowane, wyposażone w różne urządzenia umożliwiające wykonywanie niektórych funkcji nietransportowych. Oznacza to, iż pierwotnym przeznaczeniem pojazdu w tej pozycji nie jest transport. Powyższa nota zawiera katalog pojazdów samochodowych i nie ma w niej wymienionych pojazdów przeznaczonych do transportu zwłok. Natomiast pozycja 8703 obejmuje pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) łącznie z samochodami osobowo-bagażowymi (kombi) i wyścigowymi. Zgodnie zaś z notą wyjaśniającą do powyższej pozycji obejmuje ona również pojazdy specjalistyczne, takie jak ambulanse, więźniarki i pojazdy pogrzebowe. Oznacza to, że zaklasyfikowanie spornych pojazdów do pozycji 8703 było w pełni uzasadnione albowiem spełniają one warunki wymienione w nocie wyjaśniającej do tej pozycji, a nie zostały wymienione w enumeratywnym wyliczeniu pojazdów objętych pozycją 8705 (?)?.

Podobnie w wyrokach: z dnia 23.03.2011 r. sygn. akt I SA/Gd 139/11, z dnia 09.12.2010 r. sygn. akt I SA/Sz 685/10.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika