stawka podatku dla transaction fee, stanowiącej część składową ceny biletów lotniczych na trasy (...)

stawka podatku dla transaction fee, stanowiącej część składową ceny biletów lotniczych na trasy krajowe i międzynarodowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11.01.2010 r. (data wpływu 18.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla transaction fee, stanowiącej część składową ceny biletów lotniczych na trasy krajowe i międzynarodowe - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla transaction fee, stanowiącej część składową ceny biletów lotniczych na trasy krajowe i międzynarodowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma e. sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą (jest czynnym podatnikiem podatku VAT), polegającą m.in. na sprzedaży biletów lotniczych w zakresie przelotów krajowych i międzynarodowych. Sprzedaż biletów lotniczych prowadzona jest w formie agencyjnej, tj. e. wystawia bilety lotnicze w imieniu i na rzecz linii lotniczych, ponieważ jest akredytowanym agentem IATA - organizacji zrzeszającej linie lotnicze. Informacja, że e. działa w imieniu i na rzecz konkretnego przewoźnika znajduje się na wystawianych przez e. fakturach. Cena wystawionego przez e. biletu obejmuje miedzy innymi tzw. transaction fee czyli opłatę manipulacyjną, która jest przychodem dla e.

Na każdy sprzedany bilet lotniczy, w którego cenę jest już wkalkulowana opłata manipulacyjna e. wystawia fakturę VAT z odpowiednią stawką VAT, tj. 0% na trasy międzynarodowe i 7% na trasy krajowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawki podatku VAT stosowane przez wnioskodawcę przy naliczaniu VAT od transaction fee, czyli opłaty manipulacyjnej ściśle związanej z wystawieniem i sprzedażą biletu lotniczego w wysokości 0% na trasy międzynarodowe i 7% na trasy krajowe są prawidłowe...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatek VAT od transaction fee należy naliczać według takiej samej stawki jak naliczany jest od biletu lotniczego, ponieważ transaction fee jest składnikiem ceny biletu. W związku z powyższym dla biletów lotniczych na trasy międzynarodowe właściwym będzie stosowanie stawki 0%. Zgodnie z art. 28f. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy, stawkę podatku VAT w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. W myśl art. 83 ust. 3 pkt 2 przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się: przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Jeżeli chodzi o wystawianie i sprzedaż biletów lotniczych na trasy krajowe to zdaniem Wnioskodawcy właściwą stawką jest 7%, ponieważ zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Z załącznika nr 3 do ustawy o VAT, poz. 148 wynika, że obniżoną stawkę podatku VAT stosuje się do przewozów lotniczych rozkładowych pasażerskich.

Jak wspomniano już wyżej opłata transaction fee stanowi nierozłączną część usługi wystawienia /sprzedaży biletu lotniczego, jest wkalkulowana w cenę tego biletu. Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie C - 349/96 ?świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.?

Mając na względzie powyższe, wnioskodawca stoi na stanowisku, że transaction fee czyli opłata za wystawienie biletu lotniczego na liniach międzynarodowych, jako część składowa usługi przewozu lotniczego, jest opodatkowana według stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. Natomiast zdaniem wnioskodawcy, opłata za wystawienie biletu lotniczego na liniach krajowych, jako część składowa usługi przewozu lotniczego, jest opodatkowana według stawki VAT 7% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z zał. 3 poz. 148 do ustawy o VAT. Stanowisko wnioskodawcy potwierdza m. in. interpretacja indywidualna, sygnatura: IPPP1/443-503/09-2/IG wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W sytuacji, gdy odbiorcą usług jest osoba niebędąca podatnikiem podatku VAT, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

Zatem art. 28f określa wyjątek od zasady ogólnej, mianowicie w przypadku świadczenia usług transportu osobowego miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Pamiętać należy również o redakcji przepisu § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), który określa miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego ? miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0%.

W odniesieniu do stawki dla usług transportu osobowego, świadczonych na terytorium kraju, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych 7% stawką podatku, w pozycji 148 wymieniono usługi z grupowania PKWiU 62.10.1 ?Przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie?.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach wykonywanej działalności gospodarczej sprzedaje bilety lotnicze, których sprzedaż prowadzona jest w formie agencyjnej, tj.

e. wystawia bilety lotnicze w imieniu i na rzecz linii lotniczych. Faktury VAT, które wystawia dla klientów opodatkowane są odpowiednio stawką 0% na trasy międzynarodowe i 7% na trasy krajowe. Do ceny biletu Wnioskodawca wlicza kwotę transaction fee, która stanowi nierozłączną część usługi wystawienia i sprzedaży biletu lotniczego. Zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż pobierana opłata (transaction fee) stanowi część składową usługi transportu lotniczego.

Na mocy 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Reasumując, na podstawie przywołanych regulacji stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy przeloty międzynarodowe, z którymi związane są przedmiotowe opłaty transakcyjne, spełniają definicję usług transportu międzynarodowego wynikającą z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy ? miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W tym przypadku, dla opodatkowania usług będących częścią transportu międzynarodowego, Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% ? na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Miejscem świadczenia usług transportu lotniczego, odbywającego się w całości na terytorium kraju (przeloty wewnątrzkrajowe) ? na mocy art. 28f ustawy ? jest terytorium kraju.

Zatem usługi transportu lotniczego korzystają z opodatkowania stawką podatku obniżoną do 7%. W konsekwencji, pobierana przez Wnioskodawcę opłata transakcyjna będąca częścią transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju, również korzysta z opodatkowania preferencyjną, 7% stawką podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP1/443-503/09-2/IG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika