uregulowania dotyczące zużycia olejków eterycznych do produkcji soków i napojów bezalkoholowych (...)

uregulowania dotyczące zużycia olejków eterycznych do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nie przekraczającej 1,2%

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2009 r. (data wpływu 10.06.2009 r.), uzupełnionego w dniu 29.06.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-477/09-2/SM z dnia 16.06.2009 r. oraz w dniu 17.08.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • ewidencjonowania zużycia alkoholu zawartego w aromatach i ewidencjonowania aromatów pod szczególnym nadzorem podatkowym - jest prawidłowe,
  • dokumentowania dostawy tych aromatów ?jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ww. obowiązków związanych ze zużyciem aromatów.

Wniosek został uzupełniony w dniu 29.06.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-477/09-2/SM z dnia 16.06.2009 r. oraz w dniu 17.08.2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma zużywa olejki eteryczne zawierające alkohol etylowy do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Prowadzi ścisłą ewidencję tychże aromatów w formie papierowej, pod kontrolą szczególnego nadzoru podatkowego. Każda dostawa przyjmowana jest w obecności pracownika urzędu celnego, na podstawie dokumentu towarzyszącego ADT oraz wypełnionego przez pracownika w oparciu o ADT, dokumentu PzS (przyjęcie alkoholu etylowego z zewnątrz). Następnie odnotowuje przychód w ?Ewidencji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym?. Wprowadza zarówno ilość dostarczonego alkoholu w kg, jak również ilość 100% alkoholu w litrach. Prowadzi również ?Ewidencję administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT)?, gdzie wykazuje datę jego otrzymania oraz dane wysyłającego wyroby akcyzowe, ich nazwę, kod CN i ilość w kg. Zużycie aromatu, z dokładnym określeniem zużytego alkoholu odbywa się na podstawie kart produkcji i ewidencjonowane jest w ?Ewidencji zużycia wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym?. Wykazuje tu ilość zużytego do produkcji aromatu w kg oraz ilość zużytego 100%-go alkoholu w litrach, a także wyrób, do produkcji którego wykorzystano aromat i ilość wyprodukowanych litrów.

Od kilku tygodni dostawcy nie dołączają już jednak dokumentu ADT. Dostawa przyjmowana jest na podstawie faktury lub dokumentu Wz. Zawartość alkoholu określa dostawca, zaznaczając jego rzeczywistą ilość w produkcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Firma nadal musi ewidencjonować zużycie alkoholu...
  2. Czy wciąż musi prowadzić ścisłą ewidencję aromatów pod szczególnym nadzorem, nie wykazując alkoholu...
  3. Jakich dokumentów domagać się od dostawców... DD czy ADT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl nowych przepisów nie ma już obowiązku ewidencjonowania aromatów z wyszczególnieniem zużycia zawartego w nich alkoholu. W związku z tym, nie musi prowadzić już ewidencji pod szczególnym nadzorem. Przyjmowanie i zużywanie aromatu zawierającego alkohol etylowy może zatem odbywać się bez konieczności informowania urzędu celnego i nie podlega jego kontroli. W związku z powyższym, niepotrzebne są już także dokumenty towarzyszące ADT. Zarówno dostawy od kontrahentów krajowych jak i zagranicznych mogą być przyjmowane na podstawie dokumentu dostawy (DD), który dostawca wystawi po złożeniu przez firmę oświadczenia, iż zakupiony od niego surowiec przeznaczony będzie do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ewidencjonowania zużycia alkoholu zawartego w aromatach i ewidencjonowania aromatów pod szczególnym nadzorem podatkowym uznaje się za prawidłowe, w zakresie dokumentowania dostawy tych aromatów ? za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm., zwana dalej ?ustawą?) - wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

W poz. 43 przedmiotowego załącznika nr 1 określony został jako wyrób akcyzowy (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zgodnie z art. 92 ustawy - do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 - do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Nadmienić należy, iż w ww. załączniku Nr 1 do ustawy olejki eteryczne nie zostały wymienione jako wyroby akcyzowe (nie są one zatem wyrobami akcyzowym). Natomiast wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w tych olejkach.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 4 pkt 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • produkcja wyrobów akcyzowych,
  • użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy,
  • zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, przez podmiot zużywający.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c - zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Natomiast stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z powyższego wynika, iż olejki eteryczne używane do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% alkoholu nie będą podlegały akcyzie z uwagi na fakt, że zwolniony od akcyzy będzie alkohol jako część składowa wyprodukowanych wyrobów gotowych, ponieważ (przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c ustawy) zwolnione od akcyzy będzie zużycie tego alkoholu ze względu na jego przeznaczenie do produkcji samym olejków.

Ponadto zauważyć należy, że w ustawie o podatku akcyzowym, jak również w rozporządzeniach wykonawczych do niej, nie określono dodatkowych warunków do zastosowania wymienionego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy zwolnienia.

Uwzględniając powyższe:

Ad. 1.

Spółka nie ma obowiązku ewidencjonować zużycia alkoholu (zawartego w przedmiotowych aromatach) do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% alkoholu pod szczególnym nadzorem podatkowym.

Ad. 2.

Także brak takiego obowiązku odnośnie dokumentowania (pod szczególnym nadzorem) samego aromatu (jego nabycia).

Zatem stanowiska te należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 zd. pierwsze ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków: dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Z powyższego wynika, że administracyjny dokument towarzyszący (ADT) jest ściśle związany z procedurą zawieszenia poboru akcyzy, która z kolei dotyczy wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Ponieważ olejki eteryczne nie są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w ww. załączniku nr 2, które są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ich dostawa nie jest dokumentowana ADT.

Ponadto zauważyć należy, że dokument dostawy jest wystawiany i dołączany do przemieszczanych wyrobów akcyzowych w przypadkach zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie (określonego w art. 32 ustawy).

Zwolnienia wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy nie traktuje się jako zwolnienia ze względu na przeznaczenie.

Uwzględniając powyższe, dostawcy aromatu nie mają obowiązku dołączania nie tylko dokumentu ADT, ale także dokumentu dostawy ? dla celów udokumentowania tego faktu można się posługiwać np. fakturą VAT, czy dokumentem Wz.

Zatem stanowisko w powyższym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika