uregulowania dotyczące zużycia olejków eterycznych do produkcji soków i napojów bezalkoholowych (...)
uregulowania dotyczące zużycia olejków eterycznych do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nie przekraczającej 1,2%
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2009 r. (data wpływu 10.06.2009 r.), uzupełnionego w dniu 29.06.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-477/09-2/SM z dnia 16.06.2009 r. oraz w dniu 17.08.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:
- ewidencjonowania zużycia alkoholu zawartego w aromatach i ewidencjonowania aromatów pod szczególnym nadzorem podatkowym - jest prawidłowe,
- dokumentowania dostawy tych aromatów ?jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ww. obowiązków związanych ze zużyciem aromatów.
Wniosek został uzupełniony w dniu 29.06.2009 r. na wezwanie nr IPPP3/443-477/09-2/SM z dnia 16.06.2009 r. oraz w dniu 17.08.2009 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Firma zużywa olejki eteryczne zawierające alkohol etylowy do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Prowadzi ścisłą ewidencję tychże aromatów w formie papierowej, pod kontrolą szczególnego nadzoru podatkowego. Każda dostawa przyjmowana jest w obecności pracownika urzędu celnego, na podstawie dokumentu towarzyszącego ADT oraz wypełnionego przez pracownika w oparciu o ADT, dokumentu PzS (przyjęcie alkoholu etylowego z zewnątrz). Następnie odnotowuje przychód w ?Ewidencji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym?. Wprowadza zarówno ilość dostarczonego alkoholu w kg, jak również ilość 100% alkoholu w litrach. Prowadzi również ?Ewidencję administracyjnych dokumentów towarzyszących (ADT)?, gdzie wykazuje datę jego otrzymania oraz dane wysyłającego wyroby akcyzowe, ich nazwę, kod CN i ilość w kg. Zużycie aromatu, z dokładnym określeniem zużytego alkoholu odbywa się na podstawie kart produkcji i ewidencjonowane jest w ?Ewidencji zużycia wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym?. Wykazuje tu ilość zużytego do produkcji aromatu w kg oraz ilość zużytego 100%-go alkoholu w litrach, a także wyrób, do produkcji którego wykorzystano aromat i ilość wyprodukowanych litrów.
Od kilku tygodni dostawcy nie dołączają już jednak dokumentu ADT. Dostawa przyjmowana jest na podstawie faktury lub dokumentu Wz. Zawartość alkoholu określa dostawca, zaznaczając jego rzeczywistą ilość w produkcie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy Firma nadal musi ewidencjonować zużycie alkoholu...
- Czy wciąż musi prowadzić ścisłą ewidencję aromatów pod szczególnym nadzorem, nie wykazując alkoholu...
- Jakich dokumentów domagać się od dostawców... DD czy ADT...
Zdaniem Wnioskodawcy:
W myśl nowych przepisów nie ma już obowiązku ewidencjonowania aromatów z wyszczególnieniem zużycia zawartego w nich alkoholu. W związku z tym, nie musi prowadzić już ewidencji pod szczególnym nadzorem. Przyjmowanie i zużywanie aromatu zawierającego alkohol etylowy może zatem odbywać się bez konieczności informowania urzędu celnego i nie podlega jego kontroli. W związku z powyższym, niepotrzebne są już także dokumenty towarzyszące ADT. Zarówno dostawy od kontrahentów krajowych jak i zagranicznych mogą być przyjmowane na podstawie dokumentu dostawy (DD), który dostawca wystawi po złożeniu przez firmę oświadczenia, iż zakupiony od niego surowiec przeznaczony będzie do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ewidencjonowania zużycia alkoholu zawartego w aromatach i ewidencjonowania aromatów pod szczególnym nadzorem podatkowym uznaje się za prawidłowe, w zakresie dokumentowania dostawy tych aromatów ? za nieprawidłowe.
Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm., zwana dalej ?ustawą?) - wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.
W poz. 43 przedmiotowego załącznika nr 1 określony został jako wyrób akcyzowy (bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy) alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Zgodnie z art. 92 ustawy - do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
W myśl art. 93 ust. 1 - do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
- wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
- wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
- napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Nadmienić należy, iż w ww. załączniku Nr 1 do ustawy olejki eteryczne nie zostały wymienione jako wyroby akcyzowe (nie są one zatem wyrobami akcyzowym). Natomiast wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w tych olejkach.
Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 4 pkt 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- produkcja wyrobów akcyzowych,
- użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy,
- zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, przez podmiot zużywający.
W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c - zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.
Natomiast stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.
Z powyższego wynika, iż olejki eteryczne używane do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% alkoholu nie będą podlegały akcyzie z uwagi na fakt, że zwolniony od akcyzy będzie alkohol jako część składowa wyprodukowanych wyrobów gotowych, ponieważ (przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c ustawy) zwolnione od akcyzy będzie zużycie tego alkoholu ze względu na jego przeznaczenie do produkcji samym olejków.
Ponadto zauważyć należy, że w ustawie o podatku akcyzowym, jak również w rozporządzeniach wykonawczych do niej, nie określono dodatkowych warunków do zastosowania wymienionego w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy zwolnienia.
Uwzględniając powyższe:
Ad. 1.
Spółka nie ma obowiązku ewidencjonować zużycia alkoholu (zawartego w przedmiotowych aromatach) do produkcji soków i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% alkoholu pod szczególnym nadzorem podatkowym.
Ad. 2.
Także brak takiego obowiązku odnośnie dokumentowania (pod szczególnym nadzorem) samego aromatu (jego nabycia).
Zatem stanowiska te należy uznać za prawidłowe.
Ad. 3.
Zgodnie z art. 40 ust. 5 zd. pierwsze ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków: dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego.
Z powyższego wynika, że administracyjny dokument towarzyszący (ADT) jest ściśle związany z procedurą zawieszenia poboru akcyzy, która z kolei dotyczy wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.
Ponieważ olejki eteryczne nie są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w ww. załączniku nr 2, które są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ich dostawa nie jest dokumentowana ADT.
Ponadto zauważyć należy, że dokument dostawy jest wystawiany i dołączany do przemieszczanych wyrobów akcyzowych w przypadkach zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie (określonego w art. 32 ustawy).
Zwolnienia wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy nie traktuje się jako zwolnienia ze względu na przeznaczenie.
Uwzględniając powyższe, dostawcy aromatu nie mają obowiązku dołączania nie tylko dokumentu ADT, ale także dokumentu dostawy ? dla celów udokumentowania tego faktu można się posługiwać np. fakturą VAT, czy dokumentem Wz.
Zatem stanowisko w powyższym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.