Czy realizując operację ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja (...)

Czy realizując operację ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2010 roku? działanie ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? kod działania 4.31 finansowane ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach osi 4 programu rozwoju obszarów wiejskich ?Leader? Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. programu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 06.01.2010 r. (data wpływu 18.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007?2013 - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007?2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan fatyczny:

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie operacji ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2010 roku? działanie ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? kod działania 4.31 finansowanego ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach osi 4 programu rozwoju obszarów wiejskich ?Leader?. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż, transze dotacji przekazywane będą na podstawie ?wniosku o przyznanie pomocy?, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zaliczą się także podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z poniesieniem kosztów dotyczących Funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, np. związanych z kosztami bieżącymi (administracyjnymi) oraz pozostałymi kosztami o charakterze informacyjnym szkoleniowym w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów, wydarzeń promocyjnych i kulturalnych, aktywizacji społeczności lokalnej oraz badań. Część ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując operację ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2010 roku? działanie ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? kod działania 4.31 finansowane ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach osi 4 programu rozwoju obszarów wiejskich ?Leader? Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. programu...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dz. u. nr 54, poz. 535 ze zmianami) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający naszemu stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku działaniem naszym zdaniem prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją programu nie będzie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie operacji ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w 2010 roku? działanie ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? kod działania 4.

31 finansowanego ze środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach osi 4 programu rozwoju obszarów wiejskich ?Leader?. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż. Planowana dotacja służyć będzie dofinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, np. związanych z kosztami bieżącymi (administracyjnymi) oraz pozostałymi kosztami o charakterze informacyjnym szkoleniowym w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów, wydarzeń promocyjnych i kulturalnych, aktywizacji społeczności lokalnej oraz badań. Część ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, ze względu na fakt, iż realizowane przez Wnioskodawcę projekty nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowej projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika