Zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności (...)

Zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy w przypadku zwrotu otrzymanych w danym roku, a niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy przed upływem terminu ich ważności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2010 r. (data wpływu 04.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do otrzymania zwrotu wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy w przypadku zwrotu otrzymanych w danym roku, a niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy przed upływem terminu ich ważności ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do otrzymania zwrotu wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy w przypadku zwrotu otrzymanych w danym roku, a niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy przed upływem terminu ich ważności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Międzynarodowa Grupa B znajduje się w trakcie reorganizacji struktury biznesowej. Zmiany dotyczą również działalności gospodarczej Grupy B w Polsce, oraz polskich podmiotów należących do Grupy B.

W związku z restrukturyzacją w Polsce została utworzona spółka dystrybucyjna, tj. B. T. (dalej: ?Spółka?, ?Wnioskodawca?), której zadaniem będzie głównie działalność dystrybucyjna i marketingowa na terytorium kraju w stosunku do wyrobów tytoniowych wyprodukowanych przez inne podmioty z Grupy B, zarówno w kraju m.in. w składzie podatkowym B Polska zlokalizowanym w A jak i innych krajach Wspólnoty Europejskiej. Wyprodukowane wyroby będą przemieszczane, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, do składów podatkowych prowadzonych przez B Polska w różnych lokalizacjach na terytorium kraju.

W związku z planowaną działalnością Spółka wystąpiła do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o wydanie zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które to zezwolenie otrzymała 5 lutego 2010 roku. W związku z powyższym Spółka posiada przymiot podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako ?Ustawa?).

Z dniem 1 kwietnia 2010 roku Spółka zaczęła wyprowadzać własne wyroby tytoniowe ze składów podatkowych B Polska.

Spółka, będąc podatnikiem podatku akcyzowego, jest zobowiązana, na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 6 do oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, przy czym, zgodnie z art. 117 ust. 1 wyroby te powinny być prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka, jak to wskazano na wstępie, będzie zlecała produkcję wyrobów akcyzowych innym podmiotom z Grupy B, prowadzącym skład podatkowy (dalej jako ?Producenci?), znajdującym się zarówno w kraju jak i na obszarze innych państw Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym zgodnie z art. 130 ust. 4, Spółka będzie przekazywała Producentom otrzymane znaki akcyzy w celu ich naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych.

Spółka, zgodnie z brzmieniem art. 125 ust. 4 Ustawy, w dniu 1 marca 2010 r., złożyła wstępne zapotrzebowanie na znaki akcyzy w roku kalendarzowym 2010, we właściwym Urzędzie Celnym. Ilość znaków akcyzy wskazana we wniosku jest ilością szacunkową, przy czym założeniem Wnioskodawcy jest wykorzystanie wskazanych znaków do końca bieżącego roku kalendarzowego.

Jednakże, w związku z dynamiką rynku wyrobów tytoniowych, można się spodziewać, że Wnioskodawca nie wykorzysta wszystkich otrzymanych podatkowych znaków w danym roku kalendarzowym. Jednocześnie w związku ze zlecaniem produkcji w kraju i poza jego granicami, w zależności od możliwości produkcyjnych konkretnych Producentów, Spółka może również znaleźć się w sytuacji, w której w związku ze zmianą miejsca produkcji (np. produkcja zaplanowana w innych krajach Wspólnoty Europejskiej, dla której Spółka otrzymała znaki akcyzy importowe, w związku z niemożliwością jej wykonania, zostanie zlecona w kraju, przy czym dla takiej produkcji właściwe są znaki podatkowe krajowe) będzie w posiadaniu znaków podatkowych akcyzy, których nie będzie mogła wykorzystać w danym roku kalendarzowym.

Biorąc pod uwagę powyższe sytuacje, Spółka w danym roku kalendarzowym, będzie zwracać, na podstawie art. 135 ustawy akcyzowej otrzymane w danym roku kalendarzowym lecz niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy, właściwemu Urzędowi Celnemu, najpóźniej do 31 grudnia tego roku, czyli przed upływem terminu ich ważności. Jednocześnie Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem do właściwego Urzędu Celnego o zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy, o ile takie Spółka będzie zwracać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, dokonując zwrotu otrzymanych w danym roku, a niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy przed upływem terminu ich ważności, tj. do 31 grudnia danego roku będzie uprawniony do otrzymania bezzwłocznie zwrotu wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 135 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ?zwracającemu niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy przysługuje, z zastrzeżeniem art. 136 ust. 8, bezzwłocznie zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy?.

Z wykładni literalnej tego przepisu wynika, iż Spółka zwracając niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy ma prawo, co do zasady, bezzwłocznie otrzymać zwrot kwot stanowiących zarówno wartość podatkowych znaków akcyzy, jak i należności za legalizacyjne znaki akcyzy.

Przepis art. 135 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje wyjątek, określający kiedy zwrot kwot jest niedopuszczalny na mocy przepisów prawa. Zgodnie z art. 136 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym ?zwracającemu znaki akcyzy, o których mowa w ust. 2 i 7, nie przysługuje zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, kwot wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy ani należności za legalizacyjne znaki akcyzy?. Na mocy art. 136 ust. 2 i 136 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym podmiot zwracający znaki akcyzy nie jest uprawniony do zwrotu wpłaconych kwot. Z art. 136 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż znaki akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał. Art. 136 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się do znaków akcyzy nanoszonych na wyroby spirytusowe lub winiarskie.

W stanie faktycznym, opisywanym przez Spółkę, zwrot nieuszkodzonych i niewykorzystanych znaków akcyzy będzie następował przed upływem terminu ich ważności, czyli przed 31 grudnia roku odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach. W takiej sytuacji wyjątek wskazany w art. 136 ust. 7 ustawy nie będzie miał zastosowania, gdyż w momencie zwrotu nie są spełnione przesłanki wskazane w tym przepisie - znaki są nadal ważne, a sam zwrot następuje do 31 grudnia danego roku.

W ocenie Spółki każdy zwrot niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy (ważnych w dacie zwrotu) przed 31 grudnia danego roku jest podstawą do zastosowania zasady wskazanej w art. 135 ust 1. Natomiast w sytuacji, gdy niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy są zwracane po upływie ich terminu ważności, w terminie do 31 stycznia następnego roku, to na mocy obowiązujących przepisów prawa, nie przysługuje podatnikowi zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki.

Ponadto Spółka nadmienia, iż podobne stanowisko zajęło również Ministerstwo Finansów, które w piśmie z dnia 25 listopada 2009 r. (sygnatura: AE4/8170/55/JKV/09/9492) do Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego, stwierdza iż ?zgodnie z art. 135 ust. 1 w związku z art. 136 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (...) w przypadku zwrotu do dnia 31 grudnia 2009 r. niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy z rokiem wytworzenia 2009 przysługuje zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm.), zwanej dalej ustawą, zwracającemu niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy przysługuje, z zastrzeżeniem art. 136 ust. 8, bezzwłocznie zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy.

Jednocześnie w świetle ustępu 2 cytowanego artykułu zwrotowi nie podlegają kwoty wpłacone na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy, z wyjątkiem kwot wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy zwracanych w związku z wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy lub stwierdzeniem nieważności decyzji, o której mowa w art. 126 ust. 1, jeżeli zwracane znaki są niewykorzystane i nieuszkodzone, a ich zwrot następuje w terminie, o którym mowa w art. 134 ust. 1 lub 3.

Stosownie do art. 136 ust. 8 ustawy zwracającemu znaki akcyzy, o których mowa w ust. 2 i 7, nie przysługuje zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, kwot wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy ani należności za legalizacyjne znaki akcyzy.

Przy czym w świetle ustępu 2 tegoż artykułu po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, znaki akcyzy tracą ważność dla podmiotu, który otrzymał je na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, i nie mogą być nanoszone przez ten podmiot na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie natomiast na podstawie ust. 7 znaki akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż będzie zwracać otrzymane w danym roku kalendarzowym lecz niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy, właściwemu Urzędowi Celnemu, najpóźniej do 31 grudnia roku w którym je otrzymał, czyli przed upływem terminu ich ważności. Jednocześnie Spółka będzie występować z wnioskiem do właściwego Urzędu Celnego o zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy (o ile takie Spółka będzie zwracać).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, że podmiotowi dokonującemu zwrotu niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy na wyroby tytoniowe przysługuje bezzwłocznie zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy jeśli zwrot ten dokonywany jest do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach. Jednocześnie z niniejszych przepisów jednoznacznie wynika, iż przedmiotowy zwrot nie przysługuje w sytuacji gdy podmiot dokonuje zwrotu znaków akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystanych do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w analizowanym przypadku, w którym to Wnioskodawca, będzie zwracać otrzymane w danym roku kalendarzowym lecz niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy, właściwemu Urzędowi Celnemu, najpóźniej do 31 grudnia roku w którym je otrzymał, na podstawie art. 135 ust. 1 ustawy będzie uprawniony do otrzymania zwrotu wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy. Przy czym zwrotowi nie będą podlegały kwoty wpłacone na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika