zasady opodatkowania usług w zakresie obsługi naziemnej lotów świadczonych na rzecz przewoźników (...)

zasady opodatkowania usług w zakresie obsługi naziemnej lotów świadczonych na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.07.2008 r. (data wpływu 16.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych w zakresie obsługi naziemnej lotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.10.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych w zakresie obsługi naziemnej lotów.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące 3 zdarzenia przyszłe.

W Fxxxx Polska Sp. z o.o. w związku z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych w zakresie usług obsługi naziemnej lotów przez agenta, oraz dokonywania zlecenia obsługi samolotów polskich i zagranicznych w portach lotniczych, powstały problemy dotyczące następujących zagadnień:

  1. opodatkowanie podatkiem od towarów i usług świadczonych przez Spółkę usług w zakresie obsługi startów i lądowań oraz organizacji lotów i innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
  2. dostaw paliwa do samolotów w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług,
  3. zasady wystawienia faktur VAT dokumentujących rozliczenia wykonywanych usług w zakresie obsługi naziemnej lotów, wykonywanych w imieniu i na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych świadczących usługi w zakresie transportu lotniczego osób międzynarodowego i krajowego.

Spółka Fxxxx Polska świadczy usługi polegające na przyjmowaniu zleceń od przewoźnika na dokonanie wszystkich niezbędnych czynności związanych z organizacją przelotu oraz wszystkich innych czynności dotyczących obsługi startów, lądowań, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych czynności o podobnym charakterze związanych z transportem międzynarodowym osób.

Spółka Fxxxx Polska posiada certyfikat i zezwolenie na prowadzenie działalności jako agent obsługi naziemnej lotów, stąd też świadczyć będzie usługi polegające na przyjmowaniu od przewoźników wykonujących usługi transportu międzynarodowego osób zleceń na dokonanie wszystkich niezbędnych czynności związanych z organizacją przelotu samolotu na trasie Polska - zagranica (kraje Unii lub kraje trzecie) oraz wykonanie wszystkich innych czynności dotyczących obsługi startów, lądowań, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych czynności o podobnym charakterze związanych z wykonywanym transportem międzynarodowym osób.

Zleceniodawcami są podmioty wykonujące transport lotniczy osób, są to zazwyczaj jednorazowe przeloty na trasach międzynarodowych.

ZAGADNIENIE 1)

opodatkowanie podatkiem od towarów i usług świadczonych przez Spółkę usług w zakresie obsługi startów i lądowań oraz organizacji lotów i innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, oraz sposób dokumentacji statusu przewoźnika.

Spółka w zakresie opodatkowania świadczących przez siebie usług planuje zastosowanie w przypadku wykonania usługi na rzecz przewoźnika powietrznego oraz innych podmiotów wykonujących ?głównie przewozy? w transporcie międzynarodowym, stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie przepisów art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku przewoźników, którzy nie wykonują ?głównie? usług transportu międzynarodowego, stosowana będzie stawka w wysokości 22%.

Do określenia w/w kryteriów przewoźnik w składanym zleceniu powinien wskazać swój status, lub złożyć Spółce oddzielne oświadczenie, w którym wskaże, że wykonuje usługi ?głównie? w transporcie międzynarodowym osób albo też w inny sposób określić w jakim zakresie wykonuje usługi tj. czy transport krajowy czy też zagraniczny.

Na potwierdzenie wykonanych usług Spółka planuje zgromadzić następujące dokumenty: zlecenie od przewoźnika z określeniem trasy przelotu, faktury dokumentujące poniesienie opłat i innych kosztów w krajowych i zagranicznych portach lotniczych, faktury za poniesione koszty w krajowych i zagranicznych portach lotniczych, związane z obsługą samolotów, parkowaniem samolotów, usługami cateringu dla pasażerów i załogi, transportu załogi do hotelu, zakup innych artykułów przeznaczonych dla pasażerów (m.in. prasa).

ZAGADNIENIE 2)

dostawa paliwa do samolotów w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów.

Ponadto w usłudze organizacji obsługi przelotu wystąpić także może sytuacja związana z zakupem i tankowaniem paliwa do samolotu, przy czym Spółka Fxxxx występować będzie jako reprezentant przewoźnika i płatnik, a dostawa paliwa (tankowanie samolotu) dokonywana będzie na płycie lotniska bezpośrednio do samolotów przewoźników wskazanych przez Spółkę.

ZAGADNIENIE 3)

zasady wystawienia faktur VAT dokumentujących rozliczenia wykonywanych usług w zakresie obsługi naziemnej lotów, wykonywanych w imieniu i na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych świadczących usługi w zakresie transportu lotniczego osób międzynarodowego i krajowego.

W związku z wykonywanymi usługami Spółka Fxxxx będzie otrzymywać z portów lotniczych faktury za poniesione koszty związane z obsługą startów, lądowań, za opłaty lotniskowe, opłaty za parkowanie samolotu, usługi cateringu przeznaczone dla załogi i pasażerów, usługi transportu załogi do hotelu i jej zakwaterowania w hotelu, zakup innych artykułów przeznaczonych dla pasażerów (m.in. prasa), za które to koszty będzie dokonywać zapłaty. Następnie za wykonaną usługę organizacji obsługi lotu, wystawiana będzie faktura VAT dla przewoźnika.

W tej sytuacji może dojść do wystąpienia trzech odmiennych sytuacji.

  1. Wystawcą faktury jest krajowy lub zagraniczny port lotniczy, natomiast odbiorcą określonym na fakturze jest przewoźnik wykonujący usługę.
    W tym przypadku Spółka dokonuje tylko płatności za poniesione koszty, ujmuje je w dokumentacji księgowej jako rozrachunki, a następnie obciąża tymi kosztami przewoźnika. W związku z tym Spółka planuje wystawienie faktury, w której to zapłacone koszty będą wskazane w oddzielnej pozycji jako do rozliczenia z odbiorcą, tj. przewoźnikiem. Natomiast dla przewoźnika Spółka wystawi fakturę VAT, w której zawarte zostaną dane dotyczące kwoty należnej za wykonaną usługę przez Spółkę.
  2. Wystawcą faktury jest krajowy lub zagraniczny port lotniczy, natomiast odbiorcą określonym na fakturze jest Fxxxx. W tym przypadku Spółka dokonuje płatności za poniesione koszty, ujmuje je w dokumentacji księgowej jako koszty, a następnie obciąża tymi kosztami przewoźnika. W związku z tym Spółka planuje wystawienie dla przewoźnika faktury, w której to poniesione (zapłacone) koszty będą przeniesione na odbiorcę tj. przewoźnika i także w tej fakturze zostaną ujęte dane dotyczące kwoty należnej za wykonaną usługę przez Spółkę.
  3. Wystawcą faktury jest krajowy lub zagraniczny port lotniczy, natomiast na fakturze oddzielnie określony jest odbiorca usługi, którym jest przewoźnik wykonujący usługę, natomiast oddzielnie wyszczególniony jest nabywca usługi (płatnik), którym jest Spółka Fxxxx. W tym przypadku Spółka dokonuje płatności za poniesione koszty, ujmuje je w dokumentacji księgowej jako koszty, a następnie obciąża tymi kosztami przewoźnika. W związku z tym Spółka planuje wystawienie refaktury, w której to poniesione (zapłacone) koszty będą przeniesione na odbiorcę tj. przewoźnika, natomiast dla przewoźnika spółka Fxxxx wystawi fakturę VAT, w której zawarte zostaną dane dotyczące kwoty należnej za wykonaną usługę przez Spółkę. Do ustalonej kwoty należnej za wykonaną usługę zostanie naliczony podatek VAT wg stawki 0% - w przypadku gdy przewoźnik spełnia kryterium o świadczeniu głównie usług transportu międzynarodowego, lub doliczony zostanie podatek VAT wg stawki 22% - w przypadku gdy świadczy głównie przewozy krajowe. Natomiast do wystawionych refaktur za poniesione koszty stosowane będą takie same stawki jakie zawarte zostały na fakturze wystawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. czy opodatkowanie podatkiem od towarów i usług świadczonych przez Spółkę na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych w zakresie usług obsługi naziemnej lotów przez agenta, oraz dokonywania zleceń obsługi samolotów w polskich i zagranicznych portach lotniczych, będzie podlegało w całości opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z przepisami zawartymi w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz w jaki sposób ustalić ?status? przewoźnika, aby spełnić wymóg postawiony w w/w przepisach pkt 8, które określają, że ma to być przewoźnik świadczący ?GŁÓWNIE? usługi transportu międzynarodowego osób oraz jakie dokumenty powinna posiadać Spółka na udokumentowanie prawa do zastosowania stawki podatku w wys. 0%...
  2. czy dokonanie dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego, polegających na tankowaniu paliwa do samolotów, będzie także objęte preferencyjną stawką 0%, zgodnie z przepisami zawartymi w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług...
  3. czy planowany sposób dokonywania rozliczenia świadczonych usług, zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% lub 22%, a w szczególności czy wystawienie refaktur za poniesione koszty zakupu paliwa na przewoźnika jest prawidłowy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Spółka do świadczonych usług wykonywanych dla przewoźnika świadczącego ?głównie? przewozy w transporcie międzynarodowym ma prawo stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Dla przewoźnika nie wykonującego ?głównie? usług w transporcie międzynarodowym Spółka stosować będzie stawkę podatku w wysokości 22%. Status podatnika powinien zostać podany przez przewoźnika przed wykonaniem usługi w formie ustnej lub pisemnej, aby Spółka mogła określić czy ma prawo zastosować do świadczonych usług stawkę podatku w wysokości 0% czy też ma zastosować stawkę podatku 22%. Podstawą do zastosowania w wykonywanych usługach stawki podatku 0% są przepisy zawarte w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), które stanowią, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Podstawowym kryterium zastosowania w/w przepisów jest określenie w jakim zakresie wykonuje usługi transportu osób odbiorca usługi.

Przepis zezwalający na zastosowanie 0% stawki VAT na określonego rodzaju usługi i dostawy towarów mówi o przewoźnikach oraz innych firmach wykonujących w przeważającej części (głównie) przewozy w transporcie międzynarodowym. Możliwości zastosowania 0% stawki VAT zadecyduje zatem status kontrahenta ? odbiorcy tych usług. Jeśli odbiorcą będzie przewoźnik wykonujący tylko przewozy krajowe, zastosowanie obniżonej stawki nie będzie możliwe. Jeśli natomiast odbiorcą będzie przewoźnik który wykonuje zarówno przewozy krajowe jak i przewozy międzynarodowe (przy czym te drugie powinny stanowić przeważającą część) można przyjąć obniżoną stawkę. Jeżeli przewoźnik wykonuje tylko albo głównie przewozy krajowe, nie można zastosować obniżonej stawki VAT. Przy czym dla zastosowania tego przepisu nie ma znaczenia czy usługa (lub dostawa towaru) będzie świadczona na rzecz tylko przewozu krajowego, tylko przewozu międzynarodowego, bądź przewozu łączonego. Sam status kontrahenta - odbiorcy usługi (wykonującego głównie przewozy międzynarodowe) zadecyduje o możliwości zastosowania stawki 0%.

Stąd też przy przyjmowaniu zlecenia, przewoźnik powinien określić swój status tj. czy wykonuje ?głównie? transport międzynarodowy, czy też świadczy usługi ?głównie? w transporcie krajowym. Z uwagi na brak wskazania w przepisach formy w jakiej powinno nastąpić określenie statusu przewoźnika, Spółka planuje przyjąć zasadę, że przewoźnik w składanym zleceniu na wykonanie usługi powinien wskazać w formie adnotacji swój status lub też powinien złożyć oddzielne oświadczenie lub wskazać ten fakt Spółce, aby przy wystawieniu faktury za wykonane usługi, Spółka mogła prawidłowo zastosować stawkę podatku w wysokości 0% lub 22%. Dodatkowym wymogiem do zastosowania stawki 0% w powyżej podanych przypadkach jest posiadanie przez Spółkę, oprócz wystawionych faktur, także innych dokumentów dotyczących wykonanych usług, a których posiadanie wymagają przepisy, które zastosowanie tej stawki warunkują spełnieniem dodatkowych czynności. Zgodnie z art. 83 ust. 2 wyżej cytowanego przepisu opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Przepis ten nie precyzuje dokładnie jakiego rodzaju elementy powinna zawierać prowadzona dodatkowo dokumentacja, jednak biorąc pod uwagę przyjęty sposób dokumentowania stawki 0% w innych przypadkach, należy wnioskować że spółka Fxxxx powinna posiadać dokumenty potwierdzające m.in.:

  • otrzymanie zlecenia od przewoźnika lub umowę zawartą z przewoźnikiem na świadczeniu usług obsługi lotów,
  • dokumenty potwierdzające wykonanie usługi transportu przez przewoźnika (np. listy przewozowe, dokument spedytorski, bilet lotniczy itp.),
  • dokumenty potwierdzające start, lądowanie, postój samolotu za granicą, itp. oraz wszelkie inne dokumenty, które związane są z wykonywaną usługą.

Do w/w przepisu ustawodawca w art. 83 ust. 16 wskazał delegację dla Ministra Finansów do wydania stosownego rozporządzenia w tej sprawie, jednakże do chwili obecnej Minister nie wydał żadnego rozporządzenia które określałoby zasady dokumentowania stosowania stawki podatku w wys. 0%.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki do dokonywanych dostaw dla przewoźnika świadczącego ?głównie? przewozy w transporcie międzynarodowym ma prawo stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Podstawą do zastosowania w wykonywanych usługach stawki 0% są przepisy zawarte:

#61485; w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy, w przypadku wykonywania dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Dotyczy to m.in. tankowania paliwa do samolotów.

Podstawowym kryterium zastosowania w/w przepisów jest określenie, w jakim zakresie wykonuje usługi transportu osób odbiorca usługi. Przepis zezwalający na zastosowanie 0% stawki VAT na określonego rodzaju usługi i dostawy towarów mówi o przewoźnikach oraz innych firmach wykonujących w przeważającej części (głównie) przewozy w transporcie międzynarodowym. O możliwości zastosowania 0% stawki VAT zadecyduje zatem status kontrahenta ? odbiorcy tych usług. Jeśli odbiorcą będzie przewoźnik wykonujący tylko przewozy krajowe, zastosowanie obniżonej stawki nie będzie możliwe. Jeśli natomiast odbiorcą będzie przewoźnik, który wykonuje zarówno przewozy krajowe, jak i przewozy międzynarodowe (przy czym te drugie powinny stanowić przeważającą część), można przyjąć obniżoną stawkę. Jeżeli przewoźnik wykonuje tylko albo głównie przewozy krajowe, nie można zastosować obniżonej stawki VAT. Przy czym dla zastosowania tego przepisu nie ma znaczenia, czy usługa (lub dostawa towaru) będzie świadczona na rzecz tylko przewozu krajowego, tylko przewozu międzynarodowego, bądź przewozu łączonego. Sam status kontrahenta ? odbiorcy usługi (wykonującego głównie przewozy międzynarodowe) zadecyduje o możliwości zastosowania stawki 0%.

Ponadto zgodnie z postanowieniami załącznika nr 9 ?ułatwienia? do ratyfikowanej Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. ? Oświadczenie rządowe z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 146, poz. 1413) ? przez zaopatrzenie należy rozumieć zaopatrzenie w artykuły z przeznaczeniem do konsumpcji (towary sprzedane lub niesprzedane przeznaczone do konsumpcji przez pasażerów lub załogę na pokładzie statku powietrznego, włącznie z paliwem i smarami) oraz zaopatrzenie w artykuły do zbycia (artykuły przeznaczone na sprzedaż dla pasażerów oraz załogi statku powietrznego). Wobec tego zarówno towary serwowane pasażerom nieodpłatnie lub odpłatnie do bezpośredniej konsumpcji podczas rejsu, jak również towary przeznaczone do sprzedaży, stanowią towary, o których mowa w powołanej definicji zaopatrzenia. Do dostawy tych towarów na pokładzie statków powietrznych należy zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

Ad. 3.

Zdaniem Spółki dokumentuje ona w sposób prawidłowy rozliczenie świadczonych przez siebie usług agenta w zakresie obsługi naziemnej samolotów. Dokonywany sposób rozliczania świadczonych przez Spółkę usług ma ścisły związek ze sposobem stosowania stawki podatku w wysokości 0%, a który to przedstawiony został w pytaniu 1.

W związku z faktem, że Spółka w zakresie opodatkowania świadczonych przez siebie usług planuje zastosowanie w przypadku wykonania usługi na rzecz przewoźnika powietrznego oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 i pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, a w przypadku przewoźników którzy nie wykonują głównie usług transportu międzynarodowego stosowana będzie stawka w wysokości 22%, sposób dokumentowania i rozliczenia usług będzie całkowicie uzależniony od wystąpienia w/w sytuacji.

Tak więc w pierwszej wskazanej w opisie stanu faktycznego sytuacji w związku z tym, że Spółka jest jedynie płatnikiem dokonującym zapłaty w imieniu przewoźnika, stąd też w rozliczeniu za wykonaną usługę faktura wystawiona dla przewoźnika będzie zawierać tylko kwotę za usługę i do kwoty tej będzie zastosowana stawka w wysokości 0% lub 22% w zależności od statusu przewoźnika i ujęta będzie jako przychód Spółki, natomiast kwoty zapłaty za koszty pozostaną jedynie do rozliczenia z przewoźnikiem, co wskazane zostanie na oddzielnej pozycji faktury, która tylko będzie ujęta do celów prowadzonych rozrachunków.

W drugiej wskazanej w opisie stanu faktycznego sytuacji, w związku z tym, że Spółka otrzymuje fakturę za poniesione koszty obsługi, stąd też wartość tych poniesionych kosztów ujęta zostanie najpierw jako koszt uzyskania przychodów w Spółce i ewentualnie odliczony zostanie VAT naliczony, a następnie wartość tych kosztów zostanie ujęta wraz z wartością za wykonaną usługę na fakturze wystawionej dla przewoźnika, a łączna kwota faktury stanowić będzie w spółce przychód.

W trzeciej wskazanej w opisie stanu faktycznego sytuacji w związku z tym, że Spółka otrzymuje fakturę za poniesione koszty obsługi, w której wskazane są dwa podmioty tj. odbiorca usługi którym jest przewoźnik wykonujący usługę, natomiast oddzielnie wyszczególniony jest nabywca usługi (Płatnik), którym jest Spółka Fxxxx, stąd też wartość tych poniesionych kosztów ujęta zostanie najpierw jako koszt uzyskania przychodów w Spółce Fxxxx i ewentualnie zostanie odliczony podatek VAT naliczony, a następnie wartość tych kosztów na podstawie wystawionej refaktury przeniesiona zostanie na przewoźnika, stosując takie same stawki podatku jakie zastosowano na fakturze pierwotnej (0%, 7%, 22%). Natomiast wartość za wykonaną usługę zostanie ujęta na fakturze wystawionej dla przewoźnika, a łączna kwota wynikająca z faktury i refaktury stanowić będzie w Spółce przychód.

W związku z wykonywanymi usługami Spółka Fxxxx będzie otrzymywać z portów lotniczych faktury dokumentujące poniesione koszty związane z obsługą startów lądowań, za opłaty lotniskowe, opłaty za parkowanie samolotu, usługi cateringu przeznaczone dla załogi i pasażerów, transportu załogi do hotelu i jej zakwaterowania w hotelu, zakup innych artykułów przeznaczonych dla pasażerów (m.in. prasa), które w przypadku portów zagranicznych wystawione są ze stawką 0% podatku VAT, natomiast w przypadku portów krajowych wystawiane są czasem ze stawką podatku 22%. W tych przypadkach Spółka przy wystawianiu faktur za świadczone usługi stosuje kryteria do zastosowania odpowiednich stawek podatku 0% w przypadku, gdy przewoźnik spełnia kryterium świadczenia głównie usługi transportu międzynarodowego, lub doliczony zostanie podatek wg stawki 22% - w przypadku gdy nie spełnia podanego kryterium tj. świadczy głównie przewozy krajowe.

Stąd też pomimo faktu, że z niektórych krajowych portów lotniczych otrzymywane są faktury za poniesione koszty z naliczeniem podatku wg stawki 22%, to Spółka w wystawionej dla przewoźnika fakturze w tym przypadku będzie stosować stawkę podatku uzależnioną od jego statusu, którego ustalenie zostało powyżej opisane. Jeżeli przewoźnik będzie wykonywał głównie transport międzynarodowy osób, to do usługi zastosowana zostanie stawka podatku 0%, a podatek naliczony zawarty w fakturze wystawionej przez port lotniczy, będzie rozliczony przez Spółkę jako podatek naliczony do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą? - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy).

Stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 8 - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Według zapisu ust. 2 tego samego artykułu opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej spowodowało konieczność dokonywania kompleksowej wykładni przepisów prawa, również w zakresie prawa podatkowego. Od tego momentu zostaliśmy bowiem związani zarówno dotychczasowym prawem wspólnotowym, to jest prawem pierwotnym, prawem wtórnym i wykładnią tego prawa (głównie wykładnią zawartą w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - ETS), jak i przyszłym prawem wspólnotowym. Stąd też interpretacja prawa podatkowego winna uwzględniać postulaty zupełności i spójności odnoszące się do całego porządku prawnego. W omawianej sprawie istotne znaczenie ma wyrok ETS z dnia 16 września 2004 r. w sprawie C-382/02 (Cimber Air A/S przeciwko Skatteministeriet). Wyrok zapadł na wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczącego interpretacji art. 15 pkt 6, 7 i 9 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych ? powszechny system podatku od wartości dodanej ? ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. WE L 145, str. 1 ze zm.), którego odpowiednikiem jest ww. art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Zasada lojalności określona w art. 10 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską nakłada obowiązek prowspólnotowej wykładni prawa krajowego i wspólnotowego, dokonywanej w świetle orzecznictwa ETS.

Trybunał zaakceptował w przedmiotowym wyroku widocznie większą, a nie tylko większą rolę transportu międzynarodowego. Wskazał jednocześnie, że w ocenie tych proporcji należy uwzględniać wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu. Nie można więc ograniczyć się w takiej analizie tylko np. do ilości lotów. Dla przykładu ETS podkreślił szczególną rolę oceny dochodów z działalności ? pkt 40.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zastosowanie stawki 0% do szerokiego zakresu usług (?oraz inne usługi o podobnym charakterze?), a jedynym rzeczywistym ograniczeniem jest osoba odbiorcy przedmiotowej usługi. Cechą wspólną zarówno dla przewoźników powietrznych, jak i dla innych podmiotów, na rzecz których są świadczone usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze, jest warunek że wykonują oni rejsy w transporcie międzynarodowym.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Spółkę zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki 0% do wykonywanych przez siebie usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi usługami o podobnym charakterze, jeśli ich beneficjentem jest przewoźnik powietrzny (i inny podmiot) wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, przy czym konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego. Zgodnie z ogólną definicją - transport jest to przemieszczanie (przewóz) osób i dóbr materialnych (ładunków) przy użyciu odpowiednich środków technicznych. Tak więc nie można uznać, że dla każdego przypadku, kiedy samolot będzie leciał poza terytorium kraju, możliwe jest zastosowanie stawki 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Warunek ten dotyczy posiadania dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności wykonane zostały przy zachowaniu warunków do stosowania stawki podatku w wysokości 0%. Ustawodawca nie określił katalogu tych dokumentów. Stąd uznać należy, że może nim być każdy dokument (np. oświadczenie), który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków dla zastosowania tej stawki podatku. Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach ? art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Tak jak co do zasady uznać należy, że jednoznaczne oświadczenie złożone przez przewoźnika lub inny podmiot o wykonywaniu przewozów głównie w transporcie międzynarodowym, będzie wystarczającym dowodem pozwalającym na zastosowanie przez podatnika stawki podatku 0%, to jednak ewentualne niezgodności w tej dokumentacji mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych. Zatem słuszne jest stanowisko Spółki, że należy stosować stawkę 0% w przypadku świadczonych usług na rzecz przewoźników powietrznych, którzy głównie wykonują przewozy w transporcie międzynarodowym i takie oświadczenie złożą. Zastosowanie preferencyjnej stawki w takim przypadku odnosi się zarówno do lotu będącego transportem międzynarodowym, jak i krajowym. W przypadku natomiast, kiedy przewoźnik wykonuje głównie loty krajowe lub nie jest w stanie określić rodzaju swojej działalności, dla przedmiotowych czynności należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy - stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

Z opisu zdarzenia przeszłego, że może zdarzyć się sytuacja związana z zakupem i tankowaniem paliwa do samolotu, przy czym Spółka będzie występować jako reprezentant przewoźnika i płatnik, a dostawa paliwa (tankowanie samolotu) dokonywana będzie na płycie lotniska bezpośrednio do samolotów przewoźników.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy czynności wymienione w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22 podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Uwzględniając powyższe, ponieważ Spółka będzie prowadziła odpowiednią dokumentację wymienioną w przedmiotowym przepisie (m.in. przewoźnik będzie wskazywał swój status lub składał oddzielne oświadczenie, że wykonuje usługi ?głównie? w transporcie międzynarodowym) - dostawa paliwa do tego przewoźnika będzie opodatkowana stawką 0%.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy czynności wymienione w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22 podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie stosować stawkę 0% dla przewoźników, którzy złożą jej odpowiednie oświadczenia, że świadczą głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W przedmiotowej sytuacji występują trzy zasadnicze sytuacje, dotyczące świadczonych usług i otrzymywanych w związku z tym dokumentów.

W pierwszej sytuacji wystawcą faktury jest krajowy lub zagraniczny port lotniczy, natomiast odbiorcą określonym na fakturze jest przewoźnik wykonujący usługę. Zatem w tym przypadku Spółka dokonuje tylko płatności za poniesione koszty. W wystawionej fakturze za wykonaną usługę (z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatkowej ? 0% lub 22%, w zależności od statusu przewoźnika) Spółka prawidłowo ujmuje je w oddzielnej pozycji jako podlegające rozliczeniu rozrachunki z tym przewoźnikiem.

W drugiej sytuacji natomiast odbiorcą określonym na fakturze jest Spółka. W tym przypadku przedmiotowe koszty obsługi stanowią (wraz z wartością za wykonaną usługę) kwotę faktury podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem.

W trzecim przypadku wystawcą faktury jest krajowy lub zagraniczny port lotniczy; na fakturze oddzielnie określony jest odbiorca usługi, którym jest przewoźnik wykonujący usługę, natomiast oddzielnie wyszczególniony jest nabywca usługi (płatnik), którym jest Spółka FERAS. W tym przypadku Spółka prawidłowo wystawia refakturę, w której to poniesione (zapłacone) koszty przenosi na odbiorcę tj. przewoźnika (stosując takie same stawki jakie zawarte zostały na fakturze wystawcy).

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują refakturowania. Refakturowanie usług przewiduje natomiast art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L, Nr 347/1 ze zm.), zgodnie z którym w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Powyższe regulacje nie znalazły odzwierciedlenia w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w oparciu o praktykę obrotu gospodarczego oraz orzecznictwo wydane w tym zakresie wykształcone zostały zasady stosowania refakturowania. I tak, dopuszcza się wystawianie tzw. refaktur w sytuacji, gdy:

  • przedmiotem refakturowania są usługi, z których nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na który wystawiona jest pierwotna faktura,
  • odsprzedaży dokonuje się po cenie zakupu, bez marży doliczonej przez odsprzedającego,
  • podmiot, który dokonuje refakturowania, wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) z uwzględnieniem tej samej stawki podatku (bądź stosuje zwolnienie od podatku), która jest na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę,
  • strony łączy umowa o charakterze zasadniczym, która zawiera zastrzeżenie o odrębnym rozliczaniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności, które służą realizacji tej umowy.

Uwzględniając powyższe, jeżeli powyższe warunki są spełnione można mówić o refakturowaniu kosztów.

Ponadto dla przewoźnika Spółka wystawia fakturę VAT, w której zawarte zostają dane dotyczące kwoty należnej za wykonaną usługę przez Spółkę.

Należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Spółka otrzymuje od kontrahentów (portów lotniczych) faktury, na których widnieją różne stawki podatku VAT (np. 0, 7 lub 22%), stanowiące koszt wykonywanej przez Spółkę usługi w zakresie obsługi, Spółka ma prawo wystawiając fakturę za tę usługę zastosować stawkę 0% (dla przewoźników wykonujących usługi ?głównie? w transporcie międzynarodowym), lub ze stawką 22% (dla pozostałych) ? bez względu na stawkę wynikającą z otrzymanych faktur.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 225 zł w dniu 07.07.2008 r. (za 3 zdarzenia przyszłe); z uwagi jednak na uznanie przez tutejszy Organ, że dotyczy on 4 zdarzeń przyszłych (3 zdarzenia przyszłe w podatku od towarów i usług i 1 zdarzenie przyszłe w podatku akcyzowym, tj. kwota należnej opłaty wynosi 200 zł), różnica w kwocie 25 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego xxxxx.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika