W zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu (...)

W zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji jego sprzedaży

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.05.2012 r. (data wpływu 25.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji jego sprzedaży ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 25.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji jego sprzedaży.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie detalicznej sprzedaży samochodów, części samochodowych, usług serwisowych oraz najmu samochodów zastępczych. Spółka nabywa samochody osobowe, które mają służyć wyłącznie celom zarobkowego najmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Z tytułu najmu wystawiane są faktury VAT a płatności z tego tytułu dokonywane są przez najemców lub Towarzystwo Ubezpieczeń likwidujące szkodę. Umowy najmu zawierane są z reguły na okres naprawy pojazdu w serwisie Spółki i trwają po kilka dni. Pojazdy te jednakże są dostępne dla każdego klienta bez względu na fakt czy naprawia on u Spółki swoje auto czy też nie, a okres najmu nie jest niczym ograniczony.


Spółka zakłada, że część tych aut po 6 miesięcznym okresie najmu może być przeznaczona na różne cele prowadzonej przez nią działalności gospodarczej w tym jako samochody służbowe.


Istnieje także możliwość, iż ze względu na dobrą ofertę od klienta podmiot będzie chciał dokonać sprzedaży takiego auta przed upływem półrocznego okresu najmu.


Spółka posiada też auta demonstracyjne będące towarem służące do jazd testowych (zgodnie z umową dealerską). W przypadku tych aut może wystąpić sytuacja, że auta te nie zostaną sprzedane przed upływem 12 miesięcy. Wtedy też Spółka zrezygnuje z używania tych aut (auta zostają odstawione na parking i nie są już używane do jazd demonstracyjnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy przeznaczenie aut osobowych służących wyłącznie płatnemu najmowi przez okres co najmniej 6 miesięcy a następnie używanie ich do różnych celów prowadzanej działalności nie powoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w całości zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7b?
  2. Czy sprzedaż samochodu przeznaczonego do płatnego najmu przed upływem 6 miesięcznego okresu płatnego najmu powoduje obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w 100%?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy, podmiot zachowuje prawo do pełnego odliczania podatku naliczonego za zawartego w fakturze za samochód osobowy, który był wykorzystywany wyłącznie na potrzeby płatnego najmu przez okres 6 miesięcy a następnie wykorzystywany do różnych celów w tym służbowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 7b i odpowiednio art. 86 ust. 4 pkt 7a i 7b podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego jeśli spełni tam zawarty warunek - czyli przeznaczenie samochodu osobowego przez okras co najmniej 6 miesięcy na potrzeby płatnego najmu co w tym przypadku zostanie spełnione. Stanowisko Spółki potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 lutego 2012 r. (ITPP2/443-22-12/PS).


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wcześniejszej nie planowanej sprzedaży przed upływem 6 miesięcznego okresu płatnego najmu samochodu osobowego przeznaczonego do płatnego najmu przez okres co najmniej 6 miesięcy, nie ulega zmianie prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od tego pojazdu. Spółka zajmuje się zarówno sprzedażą samochodów osobowych jak i płatnym ich najmem a więc zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. 7a, 7b i odpowiednio art. 86 ust. 4 pkt 7a i 7b posiada prawo do pełnego odliczenia VAT. Zdaniem Spółki, fakt przeznaczenia samochodu do celów płatnego najmu przez okres co najmniej 6 miesięcy lub do odsprzedaży w zakresie prowadzonej działalności determinuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości. Dodatkowo fakt, iż odwrotna zamiana przeznaczenia powoduje, że prawo do odliczania pozostaje, zachowane co jest zgodne z tokiem myślenia Spółki.


Stanowisko Spółki potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 stycznia 2012 r. (IBPP2/443-1170/11/ICz).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010 r. nr 247, poz. 1652), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.


Przepis art. 3 ust. 2 pkt 7 ww. ustawy o zmianie ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy przypadku, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

  1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Użyte w zacytowanym przepisie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a i b ustawy nowelizującej, sformułowanie ?przedmiotem działalności podatnika? w zestawieniu z dalszą częścią zdania w brzmieniu ?jest odprzedaż tych samochodów (pojazdów)? lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, nie oznacza przedmiotu działalności w sensie generalnym, lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób.

Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z odprzedażą bądź wynajmem konkretnych samochodów poprzez użycie wyrazu ?tych?, przy czym ich odprzedaż lub najem jest jedyną okolicznością wymienioną w tym przepisie, która uzasadnia jego zastosowanie.

Zatem sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie handlu samochodami lub wynajmu tych samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, nie jest wystarczającą przesłanką, pozwalającą na odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. samochodów i pojazdów. Do nabycia takiego uprawnienia konieczne jest równoczesne przeznaczenie danego, konkretnego samochodu do odprzedaży lub do najmu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż z przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. a i b ww. ustawy nowelizującej wynika, że od nabycia samochodu osobowego przysługuje 100% odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jego nabycie, pod warunkiem przeznaczenia przez podatnika tego samochodu wyłącznie na cele wynajmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy lub przeznaczenie go do odsprzedaży.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie detalicznej sprzedaży samochodów, części samochodowych, usług serwisowych oraz najmu samochodów zastępczych. Spółka nabywa samochody osobowe, które mają służyć wyłącznie celom zarobkowego najmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Spółka zakłada, że część samochodów po 6 miesięcznym okresie najmu może być przeznaczona na różne cele prowadzonej przez nią działalności gospodarczej w tym jako samochody służbowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy przeznaczenie samochodów osobowych służących wyłącznie płatnemu najmowi przez okres co najmniej 6 miesięcy a następnie używanie ich do różnych celów prowadzanej działalności nie powoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w całości zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7b ustawy.

Analiza powyższych regulacji jednoznacznie wskazuje, że ograniczenie wynikające z art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, nie dotyczy sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest wynajem pojazdów na okres nie krótszy niż sześć miesięcy [ust. 2 pkt 7 lit. b) powołanego artykułu]. Ponadto ustawodawca wskazuje, obok przeznaczenia samochodów na cele określone w tym przepisie, również na konieczność ich wykorzystywania, tj. fizycznego używania przez podmiot trzeci. Samochody przez ww. okres muszą być przeznaczone wyłącznie na ten cel. Powyższe oznacza, że po okresie 6 miesięcy podatnik może przeznaczyć pojazd, oprócz najmu, również na pozostałe cele prowadzonej działalności, zachowując pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż samochody, o których mowa we wniosku, są używane do celów najmu przez co najmniej 6 miesięcy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu ich nabycia. Przeznaczenie samochodów po upływie ww. okresu na inne cele prowadzonej działalności gospodarczej w tym jako samochody służbowe nie spowoduje utraty prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w całości z tytułu nabycia takich samochodów.


Zatem w przedmiotowym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


W opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że istnieje możliwość, iż ze względu na dobrą ofertę od klienta Spółka będzie chciała dokonać sprzedaży samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem przed upływem półrocznego okresu najmu.


W związku z taką sytuacją Wnioskodawca powziął wątpliwość czy sprzedaż samochodu przeznaczonego na wynajem przed upływem 6 miesięcznego okresu odpłatnego najmu powoduje obowiązek dokonania korekty odliczonego w 100% podatku naliczonego.


Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca zmieni przeznaczenie samochodu osobowego zakupionego wyłącznie na cel wynajmu przez okres co najmniej sześć miesięcy, a następnie na cel sprzedaży, Wnioskodawca zachowa prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie tego samochodu, bowiem oba cele przeznaczenia tego samochodu dają uprawnienie Wnioskodawcy do odliczenia kwoty podatku naliczonego w pełnej wysokości przy jego zakupie. Zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w całości z tytułu nabycia takich samochodów.


W związku z powyższym w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, iż przedmiotowa interpretacja stanowi rozstrzygniecie w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji jego sprzedaży (pytanie nr 1 i 2 wniosku). W zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego w pełnej wysokości podatku naliczonego od samochodu osobowego będącego pojazdem demonstracyjnym, który przed upływem 12 miesięcy zostanie odstawiony na parking i nie będzie używany do żadnych jazd (pytanie nr 3 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika