W zakresie określenia miejsca świadczenia usług związanych z uczestnictwem pracowników naukowych (...)

W zakresie określenia miejsca świadczenia usług związanych z uczestnictwem pracowników naukowych w konferencjach

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.05.2012 r. (data wpływu 30.05.2012 r.), uzupełnionym w dniu 27.08.2012 r. (data wpływu 28.08.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17.08.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 27.08.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług związanych z uczestnictwem pracowników naukowych w konferencjach- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług związanych z uczestnictwem pracowników naukowych w konferencjach. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27.08.2012 r., złożonym w dniu 27.08.2012 r. (data wpływu 28.08.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 17.08.2012 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny


Instytut jest placówką naukową powołaną między innymi w celu prowadzenia badań naukowych, wspierania osób rozpoczynających karierę naukową, kształcenia pracowników naukowych i specjalistów o szczególnych kwalifikacjach w zakresie nauk zootechnicznych i pokrewnych, współpracy z uczelniami w zakresie badań naukowych, rozwijania międzynarodowej współpracy naukowej a także upowszechniania wiedzy w zakresie działalności Instytutu.


Zadania swoje Instytut realizuje przez:

  • prowadzenie badań naukowych
  • publikowanie wyników prac naukowych
  • nadawanie stopni naukowych
  • prowadzenie studiów doktoranckich oraz kształcenie na organizowanych kursach i seminariach
  • opracowanie ekspertyz, opinii naukowych
  • organizowanie zebrań naukowych i szkoleniowych
  • współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi.

Realizując cele statutowe Instytutu, pracownicy wyjeżdżają na konferencje, zjazdy i sympozja naukowe, gdzie prezentują osiągnięcia naukowe Instytutu, ale też przede wszystkim zapoznają się z najnowszymi osiągnięciami nauki światowej, co jest niezbędne dla prowadzenia w Instytucie badań naukowych na światowym poziomie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy opłaty za uczestnictwo w konferencjach zagranicznych, na które wyjeżdżają pracownicy Instytutu podlegają - zgodnie z art. 28g ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem w miejscu świadczenia usług tj. w kraju gdzie ma siedzibę organizator konferencji, który pobiera opłatę?


Zdaniem Instytutu opłaty za uczestnictwo w konferencjach naukowych zagranicznych są opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 28g ustawy o VAT w kraju gdzie ma siedzibę organizator konferencji. Opłaty za uczestnictwo mają bowiem charakter opłaty rejestracyjnej a więc jest to bilet wstępu na konferencję.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest placówką naukową Polskiej Akademii Nauk powołaną między innymi w celu prowadzenia badań naukowych. Swoje cele statutowe Wnioskodawca realizuje m.in. poprzez wyjazdy pracowników na konferencje, zjazdy i sympozja naukowe, gdzie prezentują osiągnięcia naukowe jak również zapoznają się z najnowszymi osiągnięciami nauki światowej, co jest niezbędne dla prowadzenia przez Wnioskodawcę badań naukowych.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy opłaty uiszczane za uczestnictwo w konferencjach zagranicznych, na które wyjeżdżają pracownicy podlegają, zgodnie z art. 28g ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem w miejscu świadczenia usług tj. w kraju gdzie ma siedzibę organizator konferencji, który pobiera za nie opłatę.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego określania miejsca świadczenia usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    • podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    • osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;,
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Ma ona zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W myśl zaś art. 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W przypadku innych usług w dziedzinie nauki (usług związanych z działalnością naukową) zastosowanie znajdzie natomiast zasada ogólna z art. 28b ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W kontekście ustalenia miejsca świadczenia usług (w tym usług wstępu) w ramach m.in. działalności naukowej konieczne jest także odwołanie się do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.3.2011 r., str. 1), które w art. 32 zdefiniowało pojęcie usług wstępu poprzez m.in. wskazanie, jakie usługi, wchodzą w zakres tego pojęcia.

Zgodnie zatem z art. 32 ust. 2 pkt c) w związku z ust. 1 ww. rozporządzenia Nr 282/2011 usługi wstępu, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria. W zakresie natomiast usług pomocniczych do usług wstępu zastosowanie znajdzie art. 33 ww. rozporządzenia Nr 282/2011, zgodnie z którym usługi takie obejmują usługi, które są bezpośrednio powiązane ze wstępem na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, świadczone oddzielnie na rzecz osoby uczestniczącej w wydarzeniu za opłatą.

Art. 32 ww. rozporządzenia Nr 282/2011 definiuje ?usługi wstępu? odnosząc je w szczególności do przyznania prawa wstępu na imprezy takie jak spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne, a także przyznanie prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody oraz przyznanie prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria. Zakup usługi wstępu na konferencje czy seminaria (zakup biletu wstępu) nie oznacza, że celem jest wstęp sam w sobie, ale oznacza chęć uczestniczenia w wydarzeniu naukowym jakim jest np. konferencja naukowa czy sympozjum.

W przedmiotowej sprawie mamy niewątpliwie do czynienia z uczestniczeniem pracowników Wnioskodawcy w konferencjach naukowych. Wnioskodawca, który jako placówka naukowo-badawcza nabywa usługę, działa jednocześnie jako podatnik w rozumieniu art. 28a ustawy i jest zainteresowany uczestniczeniem jego pracowników w określonych imprezach o charakterze naukowym. Opłata za uczestnictwo dotyczy zawsze udziału w danym wydarzeniu (tu: w konferencji naukowej), nie zaś samego wstępu na organizowaną imprezę. Zatem podmiot nabywający usługę wstępu na konferencje naukowe umożliwia pracownikom szeroki dostęp do konferencji, nie ograniczający się jedynie do fizycznego wstępu do miejsca, gdzie odbywa się wydarzenie naukowe.

Reasumując, opłaty uiszczane przez Wnioskodawcę za uczestnictwo swoich pracowników w zagranicznych konferencjach naukowych, o których mowa we wniosku, należy uznać za usługi wstępu, których miejsce świadczenia znajduje się w miejscu (państwie), w którym te imprezy (konferencje naukowe) się odbywają, tj. opodatkowane są zgodnie z brzmieniem art. 28g ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika