Brak opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Brak opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 26 września 2014 r. (data wpływu 29 września 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-621/14-2/SM z dnia 15 września 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2014 r. w dniu 26 września 2014 r. (data wpływu 29 września 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca. (dalej: Wnioskodawca) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy między innymi usługi (w tym usługi o charakterze powszechnym), usługi finansowe i usługi ubezpieczeniowe. W ramach struktury organizacyjnej działalności, zostanie wyodrębniony dział Contact Center. Wyodrębnienie nastąpi na podstawie uchwały Zarządu oraz regulaminu organizacyjnego. Dział ten będzie stanowił centrum kontaktu telefonicznego z potencjalnymi i obecnymi klientami Wnioskodawcy. Działalność działu Contact Center będzie miała niejako charakter pomocniczy do pozostałych działów Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie organizacyjne działu Contact Center nastąpi poprzez oddelegowanie stosownej części personelu przedsiębiorstwa, a także jego ujęcie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Dodatkowo zostanie dokonane zestawienie materialnych i niematerialnych składników niezbędnych do prowadzenia określonych w ww. uchwale zadań jednostki, m.in. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, źródeł finansowania (tzn. zobowiązań związanych z ich nabyciem i funkcjonowaniem) oraz wyposażenia i środków obrotowych.

Wyodrębnienie finansowe, zrealizowane zostanie poprzez przypisanie wydzielonego budżetu w zakresie planowanych kosztów realizacji powierzonych zadań. Dodatkowo wydzielone zostaną zobowiązania, które wiążą się z przedmiotem działania wyodrębnianej jednostki. Nastąpi również wydzielenie w obrębie ewidencji rachunkowej poprzez wprowadzenie stosownego podziału kont analitycznych i syntetycznych. Dla kosztów ponoszonych przez jednostkę, zostanie wprowadzona dodatkowa ewidencja. Także ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zostanie wyodrębniona z ogólnej ewidencji prowadzonej w P.


Do głównych zadań Contact Center będzie należało :

  • obsługa kanałów informacyjnych Wnioskodawcy w zakresie kompleksowej informacji o produktach i usługach na wszystkich dostępnych kanałach komunikacji,
  • obsługa Abonentów RTV na wszystkich dostępnych kanałach komunikacji,
  • przyjmowanie zamówień na usługę kurierską X. i E. oraz współpraca on-line z jednostkami i komórkami organizacyjnymi Spółki realizującymi usługi ekspresowe,
  • współtworzenie aplikacji umożliwiających tę współpracę z wykorzystaniem systemu Contact Center,
  • świadczenie usług dla Wnioskodawcy oraz dla podmiotów z Grupy Kapitałowej Wnioskodawcy,
  • zapewnienie realizacji i wdrożenia programów promocyjnych i lojalnościowych organizowanych przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem dostępnych kanałów komunikacji w Contact Center,
  • udział w tworzeniu i realizacji polityki informacyjnej oraz kontaktów Wnioskodawcy z klientami,
  • zapewnienie realizacji projektów marketingowych (informacyjnych, sprzedażowych, badania opinii), z wykorzystaniem dostępnych kanałów komunikacji w Contact Center,
  • budowanie, profilowanie i weryfikacja baz danych.


W chwili obecnej, WnioskodawcaPolska planuje powołanie nowej spółki prawy handlowego, do której, tytułem aportu, wniosłaby wszystkie elementy składające się na wyodrębniony w ramach spółki dział Contact Center. Po dokonaniu tej operacji, Wnioskodawcanie będzie wykonywała zadań, przypisanych do działu Contact Center. Działania te będą wykonywane przez nowopowstały podmiot.

W skład działu Contact Center będącego przedmiotem aportu będzie wchodził:

  • system informatyczny do obsługi cali center,
  • grupa 131 środków trwałych składająca się z komputerów i innego sprzętu biurowego,
  • grupa 370 środków trwałych stanowiących elementy wyposażenia biurowego,
  • około 100 pracowników,
  • zobowiązania i rozliczenia międzyokresowe kosztów związanych z pracownikami,
  • zobowiązania wynikające z umów z dostawcami usług, niezbędnych do samodzielnego realizowania zadań, które zostaną przyporządkowane do spółki przyjmującej aport,
  • środki pieniężne, które zostaną przekazane na rachunek spółki.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 26 września 2014 r.):


Czy ogół składników wchodzących w skład działu Contact Center, będącego przedmiotem planowanego aportu do nowopowstałej spółki, będzie spełniał warunki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym, czy dokonanie takiego aportu nie będzie, na podstawie art. 6 ust. 1 w/w ustawy, podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu z dnia 26 września 2004 r.):


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Określenie ?transakcja zbycia?, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu ?dostawa towarów? w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, a także przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 4 września 2014 r., sygn. IBPP4/443-266/14/EK). Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa, lub jego zorganizowanej części.


Art. 2 pkt 27e ustawy o VAT definiuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym przedsiębiorstwie, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na gruncie powyższych przepisów oraz w zgodzie z utrwalonym stanowiskiem doktryny i orzecznictwa (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 maja 2014 r., sygn. ITPP2/443-266/14/PS, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 kwietnia 2014 r., sygn. ILPB3/423-27/14-4/JG), przesłankami do uznania określonego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa są:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • organizacyjne wyodrębnienie zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • finansowe wyodrębnienie zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • możliwość samodzielnego funkcjonowania, jako odrębne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze.


Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić pewien zespół składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, oznacza to, iż aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi się on składać z co najmniej jednego składnika materialnego i co najmniej jednego składnika niematerialnego (S. Krempa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe. Warszawa 2007, s. 53). Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, dział Contact Center, jako zespół składników, będzie obejmował zarówno składniki o charakterze materialnym (np. środki trwałe), jak i składniki niematerialne (środki pieniężne, zobowiązania). Elementy te, jako służące określonym celom gospodarczym, będą ze sobą funkcjonalnie powiązane. W związku z tym warunek istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, pozostających wobec siebie w relacjach umożliwiających realizację zadań gospodarczych, zostanie spełniony na gruncie opisywanego zdarzenia przyszłego.

Także warunek organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie, zostanie spełniony. Dział Contact Center, będzie bowiem wyodrębniony w strukturach Wnioskodawcy na podstawie przepisów wewnętrznych. Wyodrębnienie to będzie obejmowało nie tylko środki trwałe, ale także zespół pracowników wypełniających swoje zadania w ramach opisywanego działu. Wprawdzie przepisy podatkowe nie precyzują, co należy rozumieć przez wyodrębnienie finansowe, przyjmuje się jednak, że takie wyodrębnienie nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 11 listopada 2008 r., sygn. IP-PB3-423-816/08-2/MB). Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe, odpowiednia ewidencja zdarzeń gospodarczych, oznacza m.in. opracowywanie odrębnych planów finansowych i budżetów dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz wyodrębnienie kont księgowych właściwych wyłącznie do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych dotyczących zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zakładowym planie kont (m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 marca 2008 r., sygn. IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07). Bez wątpienia, określenie budżetu Contact Center, czy wydzielenie kont syntetycznych i analitycznych, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będzie powodowało, że warunek finansowego wyodrębnienia zespołu składników, zostanie spełniony.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, aby zespół składników materialnych i niematerialnych, mógł stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych i mieć zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 7 listopada 2013 r. o sygn. ILPB3/423-368/13-2/EK, w której organ potwierdza prawidłowość następującego stanowiska: ?Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, już od momentu jej wyodrębnienia. Składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, muszą zatem umożliwić podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.?

Zdaniem Spółki dział Contact Center, w chwili aportu, będzie miał zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, gdyż będzie obejmował swym zakresem niezbędny do tego zespół składników (wyposażenie, kapitał ludzki, zobowiązania, a nawet środki pieniężne). Po dokonaniu aportu, czynności przypisane Contact Center, nie będą wykonywane w ramach działalności Wnioskodawcy Polskiej, lecz wyłącznie przez nowopowstały podmiot gospodarczy.


Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ogół składników wchodzących w skład działu Contact Center, będącego przedmiotem planowanego aportu, będzie spełniał warunki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji w opisywanej sytuacji znajdzie zastosowanie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, na podstawie którego aport działu Contact Center do nowopowstałej spółki, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Należy zauważyć, że od dnia 26 sierpnia 2011 r. obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054).


Ponadto w opisanej sytuacji będzie mieć zastosowanie art. 6 pkt 1, a nie art. 6 ust. 1 ustawy.


Powyższe nie ma jednak wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika