Rozliczenie dostawy blachodachówki z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciązenia.

Rozliczenie dostawy blachodachówki z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciązenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia mechanizmu rozliczenia dostawy blachodachówek oraz ujęcia wystawionej faktury w deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia mechanizmu rozliczenia dostawy blachodachówek oraz ujęcia wystawionej faktury w deklaracji VAT-7.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe:


Spółka prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy. Rodzaj prowadzonej działalności wg PKP 2007 to: 2599Z Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych. Spółka produkuje i sprzedaje pokrycia dachowe elewacyjne z blach stalowych niestopowych oraz sprzedaje akcesoria dachowe. Uzyskuje również przychody z tytułu wynajmu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka produkuje i sprzedaje również eksportuje blachodachówki.

Wymienione powyżej blachodachówki w dalszej części niniejszego wniosku będą również nazywane łącznie ?Wyrobami?.

Blachodachówka jest pokryciem dachowym nadającym się przede wszystkim na wszystkie rodzaje dachów stromych (o pochyleniu nie mniejszym niż 9 stopni (15%). Blachodachówka znajduje zastosowanie m.in. przy budowie domów jedno - i wielorodzinnych, budynków gospodarczych, obiektów sakralnych oraz przy renowacji starych dachów, gdzie pełni funkcję warstwy ochronnej zabezpieczającej budynek przed zewnętrznymi czynnikami atmosferycznymi. Ze względu na takie zastosowanie arkusze blachodachówki są wyprofilowane w sposób imitujący wyglądem dachówkę, dostępnych jest przy tym wiele specyficznych wzorów. Ze względu na wspomniane funkcje estetyczne (tj. imitowanie wyglądem dachówki) w kształcie/wzorze blachodachówki dostrzec można zasadniczo pewnego rodzaju falistość w przekroju poprzecznym, jednak w przypadku wielu rodzajów wyrobów należy podkreślić, że występują jednocześnie charakterystyczne poprzeczne przełamania, pełniące co do zasady funkcje estetyczne. Wyroby występują w arkuszach, które wykonane są z blachy stalowej niestopowej o grubości 0,5 mm i szerokości wynoszącej zasadniczo 1250 mm, powleczonej powłoką cynkową i powłoką z lakieru/tworzywa sztucznego, zwiniętej w zwoje. Zalecana długość gotowych arkuszy wyprofilowanych wynosi, w zależności od typu od 400 mm do 5350 mm. Szerokość arkusza wynosi powyżej 600 mm. Podstawą do wytworzenia wymienionych wyrobów jest blacha ze stali niestopowej ocynkowanej, alucynkowej i powlekanej. Wyroby produkowane są zgodnie z normą PN-EN 14782:2008 i oznakowane znakiem CE. Spółka nabywa od swoich dostawców blachę w kręgach (waga takiego kręgu wynosi kilka ton, krąg stanowi zwykle kilkaset metrów bieżących nawiniętej blachy). Produkcja wyrobu polega na odwinięciu wstęgi blachy powlekanej z kręgu za pomocą urządzenia nazywanego rozwijarką następnie normalizacji szerokości wstęgi. Kolejny etap polega na przejściu taśmy przez zespoły rolek profilujących, gdzie jest ona stopniowo formowana (przybiera kształt rolek). Po opuszczeniu ostatniej sekcji rolek profilujących - bez przerwania procesu profilowania wzdłużnego wyrób trafia do zespołu tłocząco-tnącego, w którym następuje poprzeczne przełamanie i jednoczesne ucięcie arkusza na pożądaną długość. Po procesie profilowania na ostatnim etapie znajduje się urządzenie odbiorcze, które układa wykonane arkusze. Produkcja wyrobów może być w standaryzowanych wymiarach lub w wymiarach odpowiadających indywidualnym potrzebom.

W dniu 8 października 2013 r. ?Sp. z o.o. złożyła wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi, w którym szczegółowo został opisany wyrób blachodachówka wraz ze wszystkimi parametrami technicznymi, opisanym procesem produkcji i załączonymi rysunkami technicznymi o wydanie opinii klasyfikacyjnej w sprawie określenia prawidłowego symbolu grupowania produkowanych blachodachówek. W dniu 27 grudnia 2013 r. Spółka uzyskała z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi odpowiedź (zgodnie z wcześniejszymi pismami z Urzędu Statystycznego, odpowiedź w tej sprawie była konsultowana z Departamentem Metodologii, Standardów i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie oraz z Departamentem Polityki Celnej Ministerstwa Finansów), że wymieniona w złożonym wniosku blachodachówka ze stali niestopowej o grubości 0,5 mm, powlekana powłoką cynkową i powłoką z lakieru/tworzywa sztucznego, o falistym przekroju poprzecznym, zawierająca poprzeczne przetłoczenia mieści się w grupowaniu: PKWiU 24.10.51.0 ?Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane".

Towary oznaczone symbolem PKWiU 24.10.51.0 wymienione są w pozycji 9 załącznika nr 11 do Ustawy VAT. Oznacza to, że wyrób blachodachówka znalazł się w grupie towarów objętych mechanizmem ?odwrotne obciążenie?.


W związku z powyższym Sp. z o.o. dokonuje dostawy blachodachówek w procedurze VAT ?odwrotne obciążenie? na następujących zasadach:

  • Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy a sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust.1 i 9;
  • Nabywcami są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT;
  • sama dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy,

Dokonując dostawy blachodachówki Spółka wystawia fakturę stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 1 ustawy. Umieszcza na fakturze wyrazy ?odwrotne obciążenie? stosownie do art. 106e ust.1 pkt 18. Faktura nie zawiera stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto zgodnie z art. 106e ust.1 pkt 12-14.

Wypełniając deklarację VAT-7 Spółka wykazuje w części C w pozycji 31 podstawę opodatkowania z tytułu dostawy przedmiotowego towaru i nie wykazuje w tym zakresie podatku należnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka prawidłowo postępuje obejmując dostawę (sprzedaż) blachodachówki mechanizmem odwrotnego obciążenia, w konsekwencji czy Spółka prawidłowo wystawia fakturę z dopiskiem ?odwrotne obciążenie? i prawidłowo wypełnia deklarację VAT w zakresie odnoszącym się do sprzedaży Wyrobów?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W dniu 27 grudnia 2013 r. Spółka uzyskała z ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi Informację, która była konsultowana z Departamentem Metodologii, standardów t Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie oraz z Departamentem Polityki Celnej Ministerstwa Finansów, że wymieniona w złożonym wniosku blachodachówka ze stali niestopowej o grubości 0,5 mm. powlekana powłoką cynkową i powłoką z lakieru/tworzywa sztucznego, o falistym przekroju poprzecznym, zawierająca poprzeczne przetłoczenia mieści się w grupowaniu: PKWU 24.10.51.0 ?Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane?.

W związku z powyższym Spółka uznała, iż jest zobowiązana objąć Wyroby mechanizmem odwrotnego obciążenia i tym samym wystawiać fakturę bez stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, a w deklaracji VAT-7 wykazać w części C w pozycji 31 podstawę opodatkowania z tytułu dostawy przedmiotowego towaru, bez wskazywania w tym zakresie podatku należnego. Podstawę prawną dla powyższego stanowiska Spółka opisuje poniżej.

Dostawy towarów wykonywane przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeśli przepisy podatkowe zawierają odniesienia do symboli statystycznych (np. do kodów PKWiU), wówczas towary winne być identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Skoro więc załącznik nr 11 do ustawy o VAT zawiera listę towarów wraz z przytoczeniem symboli PKWiU tych towarów, Spółka winna sprawdzić, czy towary, które są przedmiotem wykonywanych przez nią dostaw nie są ujęte w tym właśnie załączniku.

Załącznik ten zawiera towary, w przypadku których, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustala szczególną zasadę wskazywania podatnika właściwego dla opodatkowania transakcji.


O ile w ujęciu tradycyjnym (art. 15 ust. 1) podatnikiem jest każda jednostka prowadząca działalność gospodarczą (a więc również prowadząca działalność w zakresie produkcji i sprzedaży blachodachówki), to art. 17 ustawy o VAT ustanawia szereg wyłączeń od tej ogólnej zasady uznania za podatnika (podmiot zobligowany do rozliczenia podatku). W szczególności wspominany ust. 1 pkt 7 tego artykułu ustanawia jako podatnika podmiot, który nabywa towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Przesunięcie statusu podatnika następuje, jeśli:

  1. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 tej ustawy.
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Dokonujący dostawy nie rozlicza w takim przypadku podatku VAT należnego - podatek ten rozlicza nabywca.

Ponieważ w przypadku Spółki warunki a-c są spełnione, o ile sprzedaje ona towary zawarte w załączniku nr 11 winna uznać za podatnika w danej transakcji nabywcę towarów.

Kluczowym w sprawie w tym układzie jest ustalenie właściwego symbolu statystycznego dla Wyrobów.

Przepisy ustawy o VAT odwołują się w tym względzie do PKWiU, tj do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, która zawarta jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Zarazem przepisy ustawy o VAT ani przepisy o statystyce publicznej zasadniczo nie dają podatnikowi żadnego mechanizmu pozwalającego na uzyskanie wiążącej decyzji odnośnie klasyfikacji towarów.

Spółka zasadniczo winna dokonać klasyfikacji towarów we własnym zakresie. Tym niemniej, w razie wątpliwości może złożyć wniosek w zakresie potwierdzenia klasyfikacji towarów do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (stosownie do treści komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania Informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 /. Nr 1, poz. 11). Spółka złożyła do organów statystycznych taki właśnie wniosek detalicznie opisujący Wyroby, niezwłocznie po wejściu w życie nowych przepisów, tj. 3 października 2013 r. Kierowała się tu przede wszystkim daleko idącą ostrożnością i zasadą zaufania do informacji przekazywanych przez organy statystyczne.


Uzyskana przez Spółkę informacja o klasyfikacji Wyrobów w ramach PKWiU 24.10.51 (załączona do niniejszego wniosku) została również poprzedzona informacją, że klasyfikacja ta została skonsultowana zarówno z:


1. Departamentem Metodologii, Standardów i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie


2. Departamentem Polityki Celnej Ministerstwa Finansów w Warszawie.

  • co w rozumieniu Spółki oznacza przeprowadzenie bardzo wnikliwej analizy jej wniosku i skrupulatne ustalenie właściwego kodu PKWiU (odnośna korespondencja również została przez Spółkę załączona do ORD-IN).

Jak wynika z powyższej klasyfikacji PKWiU, Wyroby mieszczą się w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Pociąga to za sobą określone obowiązki w zakresie dokumentowania i rozliczania transakcji w zakresie dostaw Wyrobów, tj.


Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 faktura dotycząca dostaw Wyrobów zawiera wyrazy ?odwrotne obciążenie?. Zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania ustugi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, informacji o stawce podatku, sumie wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku (sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwocie podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.


W zakresie ujęcia transakcji dostaw Wyrobów w deklaracji VAT-7 (wzór deklaracji zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług. Dz. U. Z 2013 r., poz. 394). Zgodnie z objaśnieniami do formularza, transakcje dostaw Wyrobów wykazuje się w części C. rozliczenie podatku należnego w poz. 31.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Z kolei, zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)-(Dz. U. Z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi więc warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z tego, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności produkuje i sprzedaje również eksportuje blachodachówki, zwane dalej ?Wyrobami?. Blachodachówka jest pokryciem dachowym nadającym się przede wszystkim na wszystkie rodzaje dachów stromych (o pochyleniu nie mniejszym niż 9 stopni (15%)). Blachodachówka znajduje zastosowanie m.in. przy budowie domów jedno - i wielorodzinnych, budynków gospodarczych, obiektów sakralnych oraz przy renowacji starych dachów, gdzie pełni funkcję warstwy ochronnej zabezpieczającej budynek przed zewnętrznymi czynnikami atmosferycznymi. Ze względu na takie zastosowanie arkusze blachodachówki są wyprofilowane w sposób imitujący wyglądem dachówkę, dostępnych jest przy tym wiele specyficznych wzorów. Wyroby występują w arkuszach, które wykonane są z blachy stalowej niestopowej o grubości 0,5mm i szerokości wynoszącej zasadniczo 1250 mm, powleczonej powloką cynkową i powłoką z lakieru/tworzywa sztucznego, zwiniętej w zwoje. Zalecana długość gotowych arkuszy wyprofilowanych wynosi, w zależności od typu od 400 mm do 5350 mm. Szerokość arkusza wynosi powyżej 600 mm. Podstawą do wytworzenia wymienionych wyrobów jest blacha ze stali niestopowej ocynkowanej, alucynkowej i powlekanej. Wyroby produkowane są zgodnie z normą PN-EN 14782:2008 i oznakowane znakiem CE.

W dniu 8 października 2013 r. Spółka złożyła wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi, w którym szczegółowo został opisany wyrób blachodachówka wraz ze wszystkimi parametrami technicznymi, opisanym procesem produkcji i załączonymi rysunkami technicznymi o wydanie opinii klasyfikacyjnej w sprawie określenia prawidłowego symbolu grupowania produkowanych blachodachówek. W dniu 27 grudnia 2013 r. Spółka uzyskała z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi odpowiedź (zgodnie z wcześniejszymi pismami z Urzędu Statystycznego, odpowiedź w tej sprawie była konsultowana z Departamentem Metodologii, Standardów i Rejestrów Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie oraz z Departamentem Polityki Celnej Ministerstwa Finansów), że wymieniona w złożonym wniosku blachodachówka ze stali niestopowej o grubości 0,5 mm, powlekana powłoką cynkową i powłoką z lakieru/tworzywa sztucznego, o falistym przekroju poprzecznym, zawierająca poprzeczne przetłoczenia mieści się w grupowaniu: PKWiU 24.

10.51.0 ?Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane". Towary oznaczone symbolem PKWiU 24.10.51.0 wymienione są w pozycji 9 załącznika nr 11 do Ustawy VAT. Oznacza to, że wyrób blachodachówka znalazł się w grupie towarów objętych mechanizmem ?odwrotne obciążenie?. W związku z powyższym Spółka dokonuje dostawy blachodachówek w procedurze VAT ?odwrotne obciążenie? na następujących zasadach: Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy a sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust.1 i 9; nabywcami są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT; sama dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy,

Dokonując dostawy blachodachówki Spółka wystawia fakturę stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 1 ustawy. Umieszcza na fakturze wyrazy ?odwrotne obciążenie? stosownie do art. 106e ust.1 pkt 18. Faktura nie zawiera stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto zgodnie z art. 106e ust.1 pkt 12-14.

Wypełniając deklarację VAT-7 Spółka wykazuje w części C w pozycji 31 podstawę opodatkowania z tytułu dostawy przedmiotowego towaru i nie wykazuje w tym zakresie podatku należnego.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powziął wątpliwości czy prawidłowo obejmuje dostawę (sprzedaż) blachodachówek (Wyrobów). mechanizmem odwrotnego obciążenia i w konsekwencji wystawia fakturę i wypełnia deklarację w zakresie odnoszącym się do sprzedaży ww. towaru.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 do ustawy określający wykaz towarów, o których mowa ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w poz. 9 obejmuje symbol PKWiU 24.10.51.0 ? Wyroby płaskie walcowane, o szerokości >= 600 mm, ze stali niestopowej, platerowane, powlekane lub pokrywane.


Z kolei, zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Zatem, powołane regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonana została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca - dokonujący dostawy, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, nabywcami są wyłącznie podatnicy, o których mowa w art. 15, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponadto, przedmiotem sprzedaży jest towar wymieniony w załączniku numer 11 do ustawy. Zatem, warunki o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zostały spełnione.

Tym samym, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że prawidłowo postępuje, stosując do sprzedaży blachodachówek sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 24.10.51.0 mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Natomiast, w kwestii wystawienia faktury należy zauważyć, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Stosownie do art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna m.in. zawierać: (?)


12) stawkę podatku;


13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;


14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;


15) kwotę należności ogółem;


16) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy ?metoda kasowa?;


17) w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz ?samofakturowanie?;


18) w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi ? wyrazy ?odwrotne obciążenie?. (?).


Na mocy o art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca ? danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że z tytułu dokonania opisanej dostawy obowiązany jest wystawiać fakturę bez stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto.

Natomiast, w odniesieniu do kwestii ujęcia w deklaracji VAT-7 faktury dokumentującej opisaną sprzedaż należy zauważyć, że aktualne wzory deklaracji zostały wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r., w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 394).

Zgodnie z § 1 pkt 1 wskazane rozporządzenie określa wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia, deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), o której mowa w art. 99 ust. 2 lub 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia, i deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7D), o której mowa w art. 99 ust. 3 ustawy, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia, oraz objaśnienia do tych deklaracji, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia.

W załączniku nr 4 do ww. rozporządzenia w części objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K), wskazano że w części C. rozliczenie podatku należnego - poz. 31 wypełniają dostawca i nabywca, a poz. 32 wypełnia tylko nabywca, jeżeli jest on podatnikiem z tytułu nabycia towarów i usług ? w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5, 7 i 8 ustawy.

Oznacza to, że Wnioskodawca, jako dostawca blachdachówek (Wyrobów) wypełnia poz. 31 nie wypełnia zaś poz. 32 deklaracji VAT-7.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania(art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika