Zwolnienie z opodatkowania transakcji sprzedaży lokalu użytkowego oraz obowiązek dokonania korekty (...)

Zwolnienie z opodatkowania transakcji sprzedaży lokalu użytkowego oraz obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2012 r. (data wpływu 23.07.2012 r.), uzupełnionym w dniu 24.10.2012 r. (data wpływu 26.10.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15.10.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 19.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży lokalu użytkowego oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku

  • w części dotyczącej zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży lokalu - jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej rozliczenia korekty odliczonego podatku ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania transakcji sprzedaży lokalu użytkowego oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22.10.2012 r., złożonym w dniu 24.10.2012r. (data wpływu 26.10.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-736/12-2/KT z dnia 15.10.2012 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


W lipcu 2005 r. Wnioskująca wykupiła z mężem lokal użytkowy, w którym prowadzi Ona działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Po wykupieniu wystąpiła do US o zwrot VAT, który otrzymała. Lokal jest rozliczany w działalności Wnioskującej, tzn. odlicza amortyzację. Na ulepszenie czy modernizację, remont lokalu użytkowego Wnioskująca nie poniosła więcej niż 30% wartości lokalu. Obecnie Wnioskująca chce zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej i sprzedać lokal.


Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku Wnioskująca wskazała, iż:

  • zakupiony lokal użytkowy służy wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej,
  • przysługiwało Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem przedmiotowego lokalu i został on w całości odliczony,
  • nabyta nieruchomość została zaliczona do środków trwałych,
  • wartość lokalu przekracza 15.000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskująca może sprzedać lokal bez podatku VAT, korzystając z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. W jaki sposób rozliczyć VAT, którego zwrot Wnioskująca otrzymała w 2005 r.? Czy prawdą jest, że ponieważ upłynęło 6 lat powinna odliczyć 6/10 tego podatku?
  3. W jaki sposób wystawić fakturę sprzedaży bez VAT?
  4. Jak wypełnić deklarację?
  5. W ciągu jakiego czasu Wnioskująca powinna rozliczyć sprzedaż lokalu? Czy terminem wiążącym jest data podpisania aktu notarialnego, czy data wpływu środków na konto?

Przedmiotem niniejszej interpretacji są pytania nr 1 i nr 2, w stosunku do których Wnioskująca przedstawiła własne stanowisko, natomiast w zakresie pozostałych pytań (pytania nr 3, 4 i 5) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1

Zdaniem Wnioskującej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż lokalu użytkowego korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.


Ad. 2

Ponieważ nie upłynęło 10 lat od zakupu lokalu, Wnioskująca powinna rozliczyć otrzymany w 2005 roku zwrot VAT proporcjonalnie do lat, które upłynęły do bieżącego roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • za prawidłowe ? w części dotyczącej zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży lokalu ? oraz
  • za nieprawidłowe ? w zakresie rozliczenia korekty odliczonego podatku.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podstawowa stawka podatku ? w myśl art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej, jak wynika z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.


I tak, stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie ? zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy ? rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z wniosku wynika, że w związku planowanym zakończeniem działalności gospodarczej, Wnioskująca zamierza sprzedać lokal użytkowy wykorzystywany do prowadzenia tej działalności.

Lokal został zakupiony w roku 2005 i Wnioskującej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym zakupem (został on w całości odliczony). Wnioskująca nie poniosła wydatków na ulepszenie lokalu w wysokości przekraczającej 30% jego wartości. Nabyta nieruchomość została zaliczona przez Wnioskującą do środków trwałych i podlega amortyzacji. Wartość przedmiotowego lokalu przekracza 15.000 zł.

Powyższe wskazuje, że przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość zakupiona przez zbywającego w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a od momentu nabycia upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż sprzedaż nieruchomości w postaci lokalu użytkowego korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż opisana dostawa nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż dwa lata od tego zasiedlenia, tym samym spełnione zostaną przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT warunkujące przedmiotowe zwolnienie.


Zatem, stanowisko Wnioskującej w powyższym zakresie jest prawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4 - stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy - powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.


W myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku, gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż podatnik jest zobowiązany dokonać korekty odliczonego podatku naliczonego w sytuacji sprzedaży ? z zastosowaniem zwolnienia od podatku - środka trwałego wykorzystywanego w działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze, że nabyty przez Wnioskującą lokal użytkowy zaliczony do środków trwałych (podlegających amortyzacji stosownie do przepisów o podatku dochodowym), od której Wnioskująca dokonała odliczenia podatku naliczonego, zostanie sprzedany jako zwolniony od podatku (stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy), wówczas ? zgodnie z art. 91 ust. 2 w związku z art. 91 ust. 5 i ust. 6 pkt 2 ustawy ? należy objąć go wynikającym ze wskazanego przepisu okresem korekty (10-letnim - w przypadku lokalu o wartości przekraczającej kwotę 15.000 zł).

Wobec powyższego, Wnioskująca zobowiązana będzie w stosunku do zakupionej w 2005 r. nieruchomości (lokalu użytkowego), której zbycie nastąpi w 2012 roku, do dokonania ? na podstawie przepisu art. 91 ust. 2 - korekty w wysokości 3/10 wartości podatku naliczonego od poniesionych wydatków, proporcjonalnie do pozostałego okresu korekty, który wynosi 10 lat, licząc od roku oddania lokalu do użytkowania (z uwagi na to, że wartość tej nieruchomości przekracza kwotę 15.000 zł). Korekty należy dokonać jednorazowo, zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy, w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi sprzedaż nieruchomości, w poz. 53 ze znakiem ?minus?.


Z uwagi na to, że na podstawie powołanych przepisów okres korekty w przedmiotowej sprawie liczy się od roku, w którym lokal został oddany do użytkowania, do daty sprzedaży, oraz z uwagi na wskazaną we wniosku proporcję w wysokości 6/10, stanowisko Wnioskującej w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika