Katalizator o kodzie CN 3815 9090 w przypadku jego przeznaczenia na cele opałowe nie podlega opodatkowaniu (...)

Katalizator o kodzie CN 3815 9090 w przypadku jego przeznaczenia na cele opałowe nie podlega opodatkowaniu akcyzą

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03.08.2010 r. (data wpływu 05.08.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27.10.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-760/10-3/JK z dnia 19.10.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia warunków produkcji, sprzedaży oraz stawki podatku dla katalizatora oznaczonego kodem CN 3815 90 90 0 jest:

  • nieprawidłowe ? w zakresie warunków sprzedaży oraz stawki podatku dla katalizatora,
  • prawidłowe ? w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia alkoholu etylowego.

UZASADNIENIE

W dniu 05.08.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia warunków produkcji, sprzedaży oraz stawki podatku dla katalizatora oznaczonego kodem CN 3815 90 90 0.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27.10.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-760/10-3/JK z dnia 19.10.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

W nowo tworzonym składzie podatkowym Wnioskodawca zamierza produkować katalizator o wzorze chemicznym C5H5FeC5H4COCmHn (gdzie ?m i n? są liczby w dowolnym indeksie), kod CN 3815 9090 0. Produkt został zarejestrowany w systemie REACH, jako nowa substancja i posiada zgłoszenie patentowe.

Katalizator jest dodatkiem do paliw silnikowych i paliw opałowych więc w świetle przepisów art. 86 ust. 1 pkt 9 i 10 jest wyrobem energetycznym. Zastosowanie katalizatora poprawia proces spalania oraz ma dodatni wpływ na ochronę środowiska. W przypadku użycia do paliw silnikowych: zmniejsza zużycie paliwa, zmniejsza emisję gazów szkodliwych do 70%, zmniejsza przedostawanie się produktów spalania do układu smarowania, zapobiega powstawaniu nagaru w komorze spalania, zwiększa ilość energii, usuwa bakterie naftowe. W przypadku użycia do paliw opałowych stałych, ciekłych czy gazowych: zmniejsza zużycie paliwa o 20%, zmniejsza emisję szkodliwych gazów, zwiększa sprawność kotła, poprawia efektywność procesu spalania, stabilizuje pracę kotła, utrzymuje powierzchnię kotła w dobrym stanie.

Surowcem do produkcji katalizatora będą: alkohol etylowy całkowicie skażony zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, kwas octowy, mocznik i woda zmineralizowana. Zakupiony katalizator Wnioskodawca będzie sprzedawał na eksport, w obrocie wewnątrzwspólnotowym oraz podmiotowi krajowemu, który będzie zajmować się dystrybucją katalizatora w kraju. W obrocie wewnątrzwspólnotowym i przy eksporcie Wnioskodawca będzie stosował stawkę akcyzy 0%. W obrocie krajowym będzie stosował stawki w zależności od przeznaczenia katalizatora.

Przy czym w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż będzie sprzedawał na eksport, w obrocie wewnątrzwspólnotowym oraz podmiotowi krajowemu katalizator wyprodukowany przez siebie a nie tak jak wskazał pierwotnie zakupiony.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zwolniona z akcyzy jest sprzedaż katalizatora nabywcy, który złoży pisemne oświadczenie, że nabywany przez niego katalizator jest przeznaczy na cele opałowe, jako dodatek do węgla, koksu albo gazowych paliw opałowych, lub będzie sprzedany na te cele...
  2. Czy Wnioskodawca do sprzedaży katalizatora, może stosować obniżoną stawkę określoną w art. 89 ust. 1 pkt 15 litera a ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli nabywca złoży oświadczenie, iż zakupiony katalizator jest przeznaczony do celów opałowych jako dodatek do paliw płynnych o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 litera a, lub będzie sprzedany z przeznaczeniem na te cele...
  3. Czy dla sprzedaży katalizatora na rynek krajowy bez oświadczenia o przeznaczeniu na cele opałowe właściwą stawką będzie stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 14, to jest stosowana do pozostałych paliw silnikowych w wysokości 1.822,00 zł/1.000 litrów...
  4. Czy kupując alkohol etylowy całkowicie skażony (tym samym zwolniony z akcyzy), jako surowiec do produkcji katalizatora, Wnioskodawca jest zwolniony z prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia tego alkoholu...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 163 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym w okresie do 1 stycznia 2012 roku zwolnione są od akcyzy węgiel i koks objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704, przeznaczone do celów opałowych, ponadto na podstawie ust. 4 tego artykułu w okresie do 31 października 2013 r. albo do czasu, gdy wcześniej udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 20 % zwolnione od akcyzy są gazowe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b. Zatem jeżeli określone paliwa zostały zwolnione okresowo z akcyzy, to w tym samym okresie zwolnione są również dodatki do tych paliw. Wynika to z intencji przepisu oraz z tego, że np. dla węgla i koksu nie określono stawek podatku akcyzowego. Mimo tego, że węgiel i koks oraz opałowe paliwa gazowe zostały okresowo zwolnione od podatku akcyzowego, to Wnioskodawca sprzedając katalizator, który może być stosowany zarówno do paliw silnikowych i paliw opałowych, aby zastosować zwolnienie będzie od nabywcy pobierała pisemne oświadczenie o przeznaczeniu katalizatora w tych przypadkach, gdy nabywca zakupi go z przeznaczeniem jako dodatek do węgla, koksu albo gazowych paliw opałowych lub będzie go sprzedawał z przeznaczeniem na ten cel.

Katalizator będzie stosowany do różnych paliw silnikowych, dlatego stawka 1.822,00 zł/1.000 litrów będzie stawką odpowiednią, przy której w żadnym przypadku nie nastąpi uszczuplenie podatku.

Jeżeli zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym skażony alkohol etylowy traktowany jest, jako wyrób akcyzowy objęty zwolnieniem, to prowadzenie ewidencji zakupu i zużycia tego alkoholu przez Wnioskodawcę nie jest wymagane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w zakresie warunków sprzedaży oraz stawki podatku dla katalizatora,
  • prawidłowe ? w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia alkoholu etylowego.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Równocześnie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług.

W myśl powyższego w niniejszej interpretacji indywidualnej oceniono stanowisko Wnioskodawcy w oparciu o przedstawione zdarzenia przyszłe i wskazaną klasyfikację wyrobu.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zauważyć należy, iż w załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym ?wykaz wyrobów akcyzowych?, nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 3815 9090 0. Należy jednakże wskazać, iż w pozycji 44 niniejszego załącznika jako wyrób akcyzowy zostały wymienione, bez względu na kod CN, pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Z kolei jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Przy czym na podstawie uregulowań zawartych w art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast stosownie do ust. 3 cytowanego artykułu paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Wnioskodawca wskazuje, iż będzie produkować katalizator o wzorze chemicznym C5H5FeC5H4COCmHn (gdzie ?m i n? są liczby w dowolnym indeksie) i kodzie CN 3815 9090 0, który następnie będzie sprzedawał na eksport, w obrocie wewnątrzwspólnotowym oraz podmiotowi krajowemu, który będzie zajmować się dystrybucją katalizatora w kraju. Przy czym Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotowy katalizator jest dodatkiem do paliw silnikowych i paliw opałowych.

Z pytań zawartych we wniosku wynika, iż wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sytuacji gdy niniejszy katalizator o kodzie CN 3815 9090 0 będzie sprzedawany na rynek krajowy z przeznaczeniem na cel opałowy.

Zgodnie zatem z wyżej cytowanymi przepisami stwierdzić należy, iż produkowany a następnie sprzedawany przez Wnioskodawcę do celów opałowych katalizator nie będący węglowodorem, zaklasyfikowany do kodu CN 3815 9090 0 nie jest wyrobem energetycznym w rozumieniu art. 86 ust. 1, a zatem nie jest również paliwem opałowym w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy, czyli nie spełnia definicji wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy.

W myśl powyższego przedmiotowy wyrób sprzedawany przez Wnioskodawcę do celów opałowych nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Nie będzie również wymagane przy jego sprzedaży uzyskiwanie od nabywcy oświadczeń o jego przeznaczeniu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż zwolniona z akcyzy jest sprzedaż katalizatora nabywcy, który złoży pisemne oświadczenie, że nabywany przez niego katalizator jest przeznaczy na cele opałowe, jako dodatek do węgla, koksu albo gazowych paliw opałowych, lub będzie sprzedany na te cele oraz, że dla sprzedaży katalizatora na rynek krajowy bez oświadczenia o przeznaczeniu na cele opałowe właściwą stawką będzie stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie, dodatkowo zauważa się, iż w sytuacji przeznaczenia przedmiotowego katalizatora do szeroko rozumianych celów napędowych, na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 9 oraz ust. 2 wyrób ten zostanie zaliczony do paliw silnikowych podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy dotyczące kwestii obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia alkoholu zwolnionego z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.

Przepis art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Wyjaśniając wątpliwość Zainteresowanego związaną z obowiązkiem prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia przedmiotowego alkoholu wskazać należy, iż w stosunku do przedmiotowego zwolnienia, z którego korzysta nabywany przez Wnioskodawcę alkohol, nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania niniejszego zwolnienia. Zwolnienie wynikające z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy należy do zwolnień bezwarunkowych, które stosuje się bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z innych przepisów odnoszących się do podatku akcyzowego. Tym samym skorzystanie ze zwolnienia w trybie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy nie wymaga spełnienia jakichkolwiek warunków poza wynikającymi z niego samego. Zatem, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca korzysta z bezwarunkowego zwolnienia, wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia przedmiotowego alkoholu.

Reasumując, z uwagi na to, iż przedmiotowy katalizator, zaklasyfikowany do kodu CN 3815 9090 0, będzie sprzedawany przez Wnioskodawcę z przeznaczeniem na cel opałowy nie będzie on obciążony podatkiem akcyzowym. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uzyskiwania oświadczeń od kontrahentów krajowych, iż nabyty przez nich przedmiotowy katalizator zostanie przeznaczony do celów opałowych lub będzie sprzedany z przeznaczeniem do celów opałowych. Tym samym sprzedaż przez Wnioskodawcę przedmiotowego katalizatora na rynek krajowy bez oświadczenia o przeznaczeniu na cele opałowe, w sytuacji gdy faktycznie niniejszy katalizator zostanie sprzedany na cele opałowe, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Poza tym Wnioskodawca korzystając ze zwolnienia, wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, względem zakupionego do produkcji katalizatora alkoholu etylowego nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia przedmiotowego alkoholu.

Końcowo wskazać należy, iż w zakresie pytania drugiego, sformułowanego ostatecznie w odpowiedzi na wezwanie z dnia 27.10.2010 r., tj. ?Czy Wnioskodawca do sprzedaży katalizatora, może stosować obniżoną stawkę określoną w art. 89 ust. 1 pkt 15 litera a ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli nabywca złoży oświadczenie, iż zakupiony katalizator jest przeznaczony do celów opałowych jako dodatek do paliw płynnych o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 litera a, lub będzie sprzedany z przeznaczeniem na te cele...? zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Równocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości stosowanej przez Wnioskodawcę stawki w obrocie wewnątrzwspólnotowym i przy eksporcie ponieważ nie postawiono pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika