Reasumując, należy stwierdzić iż w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie nie będzie świadczyć (...)

Reasumując, należy stwierdzić iż w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie nie będzie świadczyć (na rzecz kontrahenta) usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast przyznana premia winna stanowić rabat powodujący obniżenie obrotu u kontrahenta zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2009 r. (data wpływu 14.09.2009 r.) uzupełnionego w dniu 23.10.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 09.10.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14.09.2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 23.10.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 09.10.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej artykułów elektrotechnicznych i elektrycznych. Dostawcy przyznają firmie dodatkowe bonusy na wsparcie działań marketingowych i promocyjnych, których wartość jest zależna od zrealizowanego obrotu. Premie występują w zależności od zawartej umowy w formie premii pieniężnych, premii marketingowych lub opłat za usługi marketingowe. Wszystkie dotyczą współfinansowania działań marketingowych przez naszych dostawców. Na przysługujące bonusy Wnioskodawca wystawia faktury VAT dokumentujące świadczenie usług.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż otrzymywane premie nie mają związku z odpowiednim eksponowaniem towaru czy zobowiązaniem do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie. Zależą one wyłącznie od wartości zakupów netto i są wyliczane na podstawie zrealizowanych zakupów w danym okresie (kwartał, półrocze bądź po zakończeniu roku). Dotyczą one wszystkich zakupów w danym okresie, a nie określonych asortymentów. W zależności od osiąganych progów zakupów przysługuje różna wartość premii, tzn. że wysokość premii określona jest procentowo i im wyższy osiągnięty próg zakupów, tym wyższy procent premii. Ponadto rozliczenie premii może być uzależnione od braku przeterminowanych płatności na koniec okresu rozliczeniowego. Wnioskodawca wskazał, iż nie ma możliwości powiązania wypłacanych premii z konkretnymi dostawami, gdyż premie liczone są od wszystkich zakupów łącznie, wielkość obrotów uprawniających do premii wyliczana jest przez dostawców, na podstawie dokumentów handlowych (faktur sprzedaży) oraz po uwzględnieniu przeterminowanych rozrachunków. Po dokonaniu obliczeń dostawca informuje Wnioskodawcę pocztą elektroniczną o kwocie przyznanej premii. Jej wysokość jest ponadto zależna od osiągniętego pułapu zakupów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z rozbieżnymi stanowiskami naszych dostawców co do sposobu dokumentowania premii na działania marketingowe mamy pytanie czy ww. wpływy powinny być traktowane jako wynagrodzenie i dokumentowane wystawianymi przez naszą spółkę notami obciążeniowymi, czy powinny być traktowanie jako świadczenie usługi dokumentowane fakturą VAT ze stawką 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. premie powinny być dokumentowane fakturą VAT ze stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast art. 8 ust 1 stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika ? nie będące dostawą towarów ? na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwotę udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej, polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonywaniem dodatkowych czynności itp.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka, jako kupujący, na podstawie zawartych z kontrahentami umów otrzymuje premie pieniężne (bonusy) za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (zakupów) zrealizowanego w przyjętym okresie rozliczeniowym (kwartał, półrocze, rok) oraz terminowego regulowania płatności. Warunkiem otrzymania przez Spółkę premii pieniężnej od kontrahenta jest osiągnięcie określonego poziomu zakupów towarów będących w asortymencie kontrahenta w określonym czasie. Jak wynika z wniosku oraz jego uzupełnienia, oprócz zakupów o określonym wolumenie Spółka nie świadczy na rzecz kontrahenta żadnych dodatkowych czynności, od których uzależniona byłaby wypłata przedmiotowej premii.

Podkreślenia wymaga fakt, iż podstawą do rozliczeń między Zainteresowanym a wypłacającym premię jest określona ilość zakupionych towarów. Zatem wypłacona premia pieniężna powinna być potraktowana jako rabat przyznany przez kontrahenta. Bowiem w przypadku, gdy premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą (ale co najwyżej z ogółem dostaw zrealizowanych w określonym czasie), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tych dostaw i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostaw. W efekcie tego wypłata premii przez sprzedawcę będzie obniżać u niego obrót.

Reasumując, należy stwierdzić iż w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie nie będzie świadczyć (na rzecz kontrahenta) usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast przyznana premia winna stanowić rabat powodujący obniżenie obrotu u kontrahenta zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy. Należy jednocześnie zaznaczyć, iż udzielenie rabatu dokumentowane jest poprzez wystawienie faktury korygującej ? stosownie do przepisu § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Faktury te stanowią podstawę do dokonania obniżenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika