W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z cyt. przepisu art. (...)

W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z cyt. przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? tym samym Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, ponieważ nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.09.2009r. (data wpływu 15.09.2009r.), uzupełnionego pismem z dnia 05.11.2009 r. (data wpływu 06.11.2009 r.) ? w odpowiedzi na wezwanie (dot. umocowania dla osoby występującej z wnioskiem) nr syg. IPPP3/443-783/09-2/CS z dnia 15.10.2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 05.10.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako Spółka Cywilna zamierza zawrzeć z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU) umowę o dofinansowanie projektów wykonywanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Celem głównym Programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej. Projekty mają co do zasady charakter szkoleniowy i będą prowadzone nieodpłatnie tj. nie będzie pobierane od uczestników szkoleń żadne wynagrodzenie w związku z organizacją szkoleń.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną następujące działania: zatrudnienie specjalistów przygotowujących i prowadzących szkolenie lub inne czynności w ramach projektu, wynajęcie pomieszczeń/sal wykładowych, zapewnienie wyżywienia uczestnikom szkoleń (zakup w obiektach gastronomicznych), zapewnienie wyżywienia uczestnikom szkoleń (zakup w obiektach gastronomicznych) zapewnienie bazy noclegowej dla uczestników szkoleń spoza miejsca zamieszkania (zakup w obiektach noclegowych), zatrudnienie na umowę zlecenie innych firm szkoleniowych do przeprowadzania specjalistycznych szkoleń w ramach Projektu. Ponadto zostaną przygotowane materiały szkoleniowe oraz zostanie przeprowadzona kampania promocyjna Projektu wraz z badaniami i analizami potrzebnymi do realizacji projektu.

W związku z realizacją ww. Projektu Wnioskodawca poniesie koszty wskazanych powyżej działań. Na podstawie zawartej umowy, MJPWU przyzna Zainteresowanemu dofinansowanie w formie dotacji na realizacje projektu w wysokości całkowitych wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach projektu. Otrzymana dotacja stanowi dotację w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych.

Łączna kwota otrzymanej dotacji z tytułu realizacji projektu nie przekracza kwoty faktycznie poniesionych kosztów tego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka Cywilna będąca płatnikiem VAT ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego przy wydatkach związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego. W związku z realizacją Projektu Spółka nie będzie dokonywać sprzedaży opodatkowanej VAT z uwagi, że towary i usługi nabywane przez Spółkę w celu realizacji Projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, Spółce nie przysługuje prawo odliczania VAT naliczonego przy ich nabyciu. Otrzymana dotacja nie stanowi zapłaty ceny z tytułu świadczenia przez Spółkę jakichkolwiek usług lecz stanowi dofinansowanie (zwrot) wydatków na towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu. Otrzymany zatem ewentualny w przyszłości zwrot poniesionych kosztów Projektu nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, bowiem nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych tym podatkiem, wskazanych w Art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zwrot kosztów nie jest także odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 29 ust. 1 tejże ustawy. Tym samym nie może stanowić obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy. Dotacja to nie wynagrodzenie za świadczone usługi a jedynie zwrot kosztów, zatem nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Powyższe wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz do czynności, choć podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza zawrzeć umowę o dofinansowanie projektu wykonywanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem głównym Programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej. Projekt ten ma charakter szkoleniowy, i będzie prowadzony nieodpłatnie tj. od uczestników Projektu nie będzie pobierane wynagrodzenie w związku z organizacją szkoleń. W ramach projektu Wnioskodawca poniesie wydatki w związku z zatrudnieniem specjalistów do prowadzenia szkoleń, z tytułu wynajęcia pomieszczeń wykładowych, zapewnienia wyżywienia dla uczestników szkolenia, zapewnienia bazy noclegowej dla uczestników spoza miejsca zamieszkania, zatrudnienia na umowę ? zlecenie innych firm szkoleniowych do przeprowadzania specjalistycznych szkoleń. Ponadto, zostaną przygotowane materiały szkoleniowe oraz zostanie przeprowadzona kampania promocyjna Projektu.

Wobec powyższego, mając na uwadze treść zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawne należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z cyt. przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? tym samym Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, ponieważ nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tut. organ informuje, iż przedmiotowa sprawa została rozstrzygnięta w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z projektem - zawęża się tylko do treści zadanego przez Wnioskodawcę pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika