Miejsce świadczenia kompleksowych usług magazynowania oraz usług zarządzania i administrowania nowymi (...)

Miejsce świadczenia kompleksowych usług magazynowania oraz usług zarządzania i administrowania nowymi projektami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2012 r. (data wpływu 03.08.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia kompleksowych usług magazynowania oraz usług zarządzania i administrowania nowymi projektami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 03.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia kompleksowych usług magazynowania oraz usług zarządzania i administrowania nowymi projektami.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Spółka (dalej ?Spółka?, ?H.?) jest podmiotem posiadającym siedzibę w Singapurze oraz nieposiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży towarów w składzie celnym. Z uwagi na charakter działalności - sprzedaż towaru - Spółka dokonuje zakupu usług od polskiego czynnego podatnika VAT - U. (Polska) Sp. z o.o. (dalej ?U.?), posiadającego siedzibę w Polsce.


Z obowiązującej H. i U. umowy wynika, iż U. świadczy kompleksowe usługi obejmujące w szczególności następujące elementy:

  • przyjmowanie towaru do magazynu i jego magazynowanie,
  • przyjmowanie, przechowywanie, zbieranie zamówień,
  • nadzór nad wysyłkami towaru i jego załadunek,
  • przygotowanie i realizacja transportu, komunikacja elektroniczna,
  • śledzenie lokalizacji zasobów,
  • zarządzanie zasobami towarów, administrowanie towarami wadliwymi,
  • świadczenie usług zarządzania i administrowania nowymi projektami, przez które należy rozumieć nowe lokalizacje magazynów. Usługi zarządzania i administrowania nowymi projektami mogą zakończyć się podpisaniem przez H. umów na usługi magazynowe.

Wyżej wymienione czynności, w tym w szczególności przyjmowanie, przechowywanie towarów H., wykonywane są na terenie magazynów położonych na terytorium RP. Spółka, za świadczone na Jej rzecz usługi, otrzymuje od U. faktury VAT z polskim podatkiem VAT.

Nabywane przez Spółkę usługi, zgodnie z powyższym opisem, nie mają charakteru jednorodnej usługi magazynowania, lecz składają się z wielu czynności. Jednakże głównym sensem ekonomicznym nabywania tychże usług przez Spółkę jest magazynowanie Jej towarów, przygotowywanie ich do wysyłki oraz zarządzanie zasobami Spółki.


W dniu 28 listopada 2011 roku została wydana dla U. interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego w zakresie określenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług, świadczonych przez U. na rzecz H. . W wyżej wymienionej Interpretacji Organ podatkowy dokonał podziału opisanych w stanie faktycznym usług na:

  1. kompleksowe usługi magazynowania, na które składają się: przyjmowanie towaru do magazynu i jego magazynowanie w składzie celnym w lokalizacji sąsiadującej z miejscem przeznaczenia towarów do sprzedaży, realizacja złożonych zamówień na wydanie do produkcji, przygotowywanie dokumentacji wydania oraz transportu, przygotowanie i realizacja transportu, komunikacja elektroniczna, prowadzenie ewidencji ilościowej towarów, administrowanie towarami wadliwymi, oraz
  2. usługi administrowania nowymi projektami, które nie służą wyłącznie świadczeniu usługi głównej, którą według Wnioskodawcy jest magazynowanie. Są to w rzeczywistości odrębne usługi posiadające niezależny sens ekonomiczny.


W stosunku do tak wydzielonych usług Organ podatkowy uznał, iż w zakresie kompleksowej usługi magazynowania usługi te spełniają dyspozycję art. 28e ustawy o VAT, a zatem miejscem ich opodatkowania jest położenie nieruchomości, czyli terytorium Polski. Natomiast, w stosunku do usług zarządzania i administrowania nowymi projektami Organ podatkowy wskazał, iż nie mieszczą się one w dyspozycji art. 28e ustawy o VAT, w związku z tym miejsce świadczenia tych usług ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

H., mając jednak na uwadze szeroki zakres świadczonych dla Niej usług oraz zmianę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług co do miejsca świadczenia usług od dnia 1 stycznia 2010 roku, ma wątpliwości co do miejsca opodatkowania nabywanych usług, a co za tym idzie, co do prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymywanych za powyższe usługi faktur VAT. Ponadto, Spółka zdaje sobie sprawę, iż interpretacja o sygnaturze IPPP3/443-1097/11-4/MK została wydana w indywidualnej sprawie wnioskodawcy i nie znajduje tym samym zastosowania w sprawach podatkowych Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy miejscem świadczenia opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym usług jest miejsce położenia nieruchomości, w związku z czym miejsce świadczenia tychże usług definiowane jest zgodnie z art. 28e ustawy VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1stycznia 2010?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółka stoi na stanowisku, że nabywane przez Nią usługi, za wyjątkiem usług zarządzania i administrowania nowymi projektami, mają charakter kompleksowych usług magazynowania związanych z nieruchomością i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy VAT. Mając na uwadze fakt, że usługi realizowane przez Spółkę związane są z magazynami położonymi w Polsce, miejscem opodatkowania tych usług jest terytorium RP.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 roku, miejscem świadczenia usług świadczonych na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e. Art. 28e ustawy VAT wskazuje natomiast, iż miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usług architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9(2)(a) VI Dyrektywy [która została zastąpiona przez Dyrektywę 2006/112/WE] wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Jest to tym samym realizacja zasady opodatkowania w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi, bowiem efekt takich usług zwykle wykorzystywany jest w miejscu lokalizacji danej nieruchomości.

Nabywane przez Spółkę usługi - za wyjątkiem usług zarządzania i administrowania nowymi projektami - nie mają charakteru jednorodnej usługi magazynowania, lecz składają się z wielu czynności. Jednakże, głównym sensem ekonomicznym nabywania tychże usług przez Spółkę jest magazynowanie jej towarów, przygotowywanie ich do wysyłki oraz zarządzanie zasobami Spółki. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi te nie powinny być dzielone dla celów podatkowych, gdyż tworzą jedną usługę kompleksową magazynowania, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Mając zaś na uwadze fakt faktycznej ich realizacji na terenie magazynów położonych w Polsce, należy uznać, że są to usługi, które w zasadniczym swoim charakterze związane są z nieruchomościami położonymi w Polsce. W związku z tym podlegają one opodatkowaniu na terytorium RP zgodnie z art. 28e ustawy VAT.

Ustawodawca krajowy nie ograniczył zakresu usług związanych z nieruchomościami do konkretnych usług czy grup usług, które byłyby grupą zamkniętą dla potrzeb tego przepisu. Minister Finansów w pojawiających się interpretacjach potwierdził, iż kompleksowe usługi magazynowania ?mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości?.

Stanowisko takie zaprezentowane zostało m.in. w indywidualnej interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygnaturze IPPP3/443-78/10-4/KC.

Należy jednak zauważyć, że usługi zarządzania i administrowanie nowymi projektami mają charakter samoistny i pozostają w nieznacznym związku z nieruchomością i świadczoną na niej usługą magazynowania. Spółka stoi więc na stanowisku, iż te usługi nie są elementem kompleksowej usługi magazynowania i nie są związane z nieruchomością. Tym samym, usługi zarządzania i administrowania nowymi projektami, zdaniem Spółki, nie mieszczą się w dyspozycji art. 28e ustawy VAT i ich miejsce opodatkowania ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art.

28b ustawy VAT, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, a więc w przypadku Spółki miejscem opodatkowania usług zarządzania i administrowania nowymi projektami świadczonymi na Jej rzecz jest terytorium państwa, w którym Spółka posiada swoją siedzibę, tj. w Singapurze.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 28a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.07.2011 r.), na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia, przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Do dnia 30.06.2011 r. przepis art. 28a ustawy obowiązywał w brzmieniu:
?Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.?


Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Do dnia 30.06.2011 r. powyższy przepis obowiązywał w brzmieniu:
?Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.?

Od reguły głównej ustanowione zostały odstępstwa. Jedno z nich dotyczy usług związanych z nieruchomościami i zawarte zostało w art. 28e ustawy. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Spółka, będąc podmiotem posiadającym siedzibę w Singapurze oraz nieposiadającym siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, zarejestrowanym w Polsce jako czynny podatnik VAT, w ramach prowadzonej działalności w zakresie dostaw towarów, nabywa w Polsce usługi od polskiego kontrahenta, posiadającego siedzibę w Polsce i będącego czynnym podatnikiem VAT.


Nabywane usługi mają charakter kompleksowy i obejmują w szczególności:

  • przyjmowanie towaru do magazynu i jego magazynowanie,
  • przyjmowanie, przechowywanie, zbieranie zamówień,
  • nadzór nad wysyłkami towaru i jego załadunek,
  • przygotowanie i realizacja transportu, komunikacja elektroniczna,
  • śledzenie lokalizacji zasobów,
  • zarządzanie zasobami towarów,
  • administrowanie towarami wadliwymi,
  • świadczenie usług zarządzania i administrowania nowymi projektami, przez które należy rozumieć nowe lokalizacje magazynów. Usługi zarządzania i administrowania nowymi projektami mogą zakończyć się podpisaniem przez H. umów na usługi magazynowe.

Wyżej wymienione czynności, w tym w szczególności przyjmowanie, przechowywanie towarów Spółki, wykonywane są na terenie magazynów położonych na terytorium Polski. Kontrahent za świadczone na rzecz Spółki usługi wystawia faktury VAT z polskim podatkiem VAT.

Krajowe regulacje dotyczące określenia miejsca świadczenia usług znajdują odzwierciedlenie w ustawodawstwie unijnym. Również Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.) w art. 47 przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9(2)(a) VI Dyrektywy (która została zastąpiona przez ww. Dyrektywę 2006/112/WE) wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Rozwijając powyższą myśl, należy uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

Aby uznać usługi za związane z nieruchomością, świadczona usługa musi się wiązać z konkretną nieruchomością. Mowa o tym jest m.in. w wyroku z dnia 7 września 2006 r. w sprawie C-166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria). TS istotnie stwierdził (w pkt 23 wyroku), iż ?W tych okolicznościach należy zbadać jeszcze, czy związek łączący owe usługi z tymi nieruchomościami jest wystarczający. W rzeczywistości bowiem sprzeczne z systematyką art. 9 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy byłoby dopuszczenie, aby w zakresie tej zasady szczególnej mieściło się każde świadczenie usług, które pozostaje w jakimkolwiek, nawet niewielkim związku z nieruchomością, ponieważ znaczna liczba usług jest mniej lub bardziej związana z nieruchomością?.

Jak podkreśla Wnioskodawca, nabywane przez Spółkę usługi nie mają charakteru jednorodnej usługi magazynowania lecz składają się z wielu dodatkowych czynności. Jednakże głównym sensem ekonomicznym świadczenia tych usług dla Spółki jest magazynowanie Jej towarów, przygotowanie ich do wysyłki oraz zarządzanie zasobami. Należy zatem zauważyć, że usługi polegające na zarządzania i administrowanie nowymi projektami mają charakter samoistny pozostającym w niewielkim związku z nieruchomością i świadczoną na niej usługą magazynowania.

Przechodząc do akcentowanej przez Wnioskodawcę kompleksowości świadczonych usług zauważyć należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Usługi magazynowe (jako usługi zasadnicze) mogą obejmować wiele innych czynności, takich jak np.: dzielenie towarów na pakiety, w których będą przechowywane, rozładunek i załadunek, czynności administracyjne związane z przyjęciem towaru do magazynu itp., które wspomagają proces samego przechowywania towaru.

Analizując zatem informacje wynikające z opisu sprawy, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nabywa kompleksowe usługi magazynowania, na które składają się: przyjmowanie towaru do magazynu i jego magazynowanie, przyjmowanie, przechowywanie, zbieranie zamówień, nadzór nad wysyłkami towaru i jego załadunek, przygotowanie i realizacja transportu, komunikacja elektroniczna, śledzenie lokalizacji zasobów, zarządzanie zasobami towarów, administrowanie towarami wadliwymi.

W ustawie nie znajduje się legalna definicja usług magazynowania, również w art. 28b do 28o cyt. ustawy nie można dopatrzeć się odniesień do tego rodzaju usług. Trudno też znaleźć jedną definicję w literaturze, która określałaby jednoznacznie, co należy rozumieć pod tym pojęciem.

Aby skutecznie realizować zadania, które składają się na tę usługę, należy posiadać przede wszystkim warunki techniczne (magazyny). Powierzchnia magazynowa, która służy do takich usług, jest położona na terytorium określonego kraju, a świadczenie usług jest nierozerwalnie powiązane z nieruchomością, jaką jest obiekt magazynu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że nabywane przez Spółkę usługi w zakresie magazynowania towarów mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości, tj. terytorium Polski.

Ponadto, mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że wymienione usługi zarządzania i administrowania nowymi projektami nie służą wyłącznie świadczeniu usługi głównej, którą według Wnioskodawcy jest magazynowanie. Są to w rzeczywistości odrębne usługi posiadające niezależny sens ekonomiczny.

Odpowiadając więc na wątpliwości Wnioskodawcy dotyczące określenia miejsca świadczenia usług zarządzania i administrowanie nowymi projektami należy wskazać, że nie mieszczą się one w dyspozycji art. 28e ustawy, w związku z tym miejsce świadczenia przedmiotowych usług powinno być ustalane na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, a więc w tym przypadku miejscem opodatkowania usług nabywanych przez Spółkę jest terytorium państwa, w którym Spółka, jako usługobiorca, posiada swoją siedzibę.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz ? w przypadku zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika