Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych ze wskazaną (...)

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych ze wskazaną inwestycją ?Budowa oczyszczalni ścieków w B. i sieci kanalizacji w miejscowości B., M., Z.? w 100% wysokości?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22.01.2010 r. (data wpływu 26.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z inwestycją ?Budowa oczyszczalni ścieków w B. i sieci kanalizacji w miejscowości B., M., Z.? ? jest prawidłowe,

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z inwestycją ?Budowa oczyszczalni ścieków w B. i sieci kanalizacji w miejscowości B., M., Z.?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Do dnia 31 grudnia 2009 roku Gmina o numerze NIP była zwolnionym podatnikiem podatku od towarów i usług (w tym okresie Gmina nie składała deklaracji VAT-7), natomiast Urząd Gminy o numerze NIP był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (Urząd Gminy składał deklaracje VAT-7 w tym okresie). Od dnia 01 stycznia 2010 roku Gmina jest już czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Urząd Gminy z dniem 31 grudnia 2009 roku został wyrejestrowany jako podatnik podatku VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 3 Ustawy o Samorządzie Gminnym z dnia 8 marca 1990 roku (Dz. U. 2001 Nr 142 poz. 1591) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w szczególności spraw związanych z usuwaniem i oczyszczaniem ścieków. Powyższy przepis wskazuje, że zadanie inwestycyjne należy do zadań potrzebnych mieszkańcom gminy podnoszących ich standard życia i dodatkowo zawarte jest w strategii Gminy. Realizując postanowienia w/w artykułu Gmina zawarła w planie wieloletnim zadanie inwestycyjne o nazwie ?Budowa oczyszczalni ścieków w B. i sieci kanalizacji w miejscowości B., M., Z.? i wystąpiła z wnioskiem o pozyskanie środków z budżetu Unii Europejskiej, co skutkowało podpisaniem umowy z Samorządem Województwa dnia 15 grudnia 2009 roku. Umowa podpisana została w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej? objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach podpisanej umowy podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym, tzn. nie nastąpi zwrot ze środków unijnych.

Po zrealizowaniu zadania inwestycyjnego Gmina będzie sukcesywnie zawierała z mieszkańcami umowy na odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (również w zakresie wykonania zadania publicznego). Umowy te będą następnym etapem realizacji naszego zadania własnego. Nadmieniamy, iż na naszym terenie Gmina nie utworzyła zakładu budżetowego realizującego zadania z zakresu gospodarki komunalnej.

Gmina będzie samodzielnie pobierała od mieszkańców opłaty za odprowadzanie i oczyszczanie ścieków według stawek określonych uchwałą Rady Gminy, a dochody z tego tytułu będzie gromadzić na swoim rachunku bankowym. Na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Gmina będzie wystawiała faktury od których odprowadzi podatek VAT należny.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina deklaruje, iż sama będzie użytkowała wybudowaną oczyszczalnię oraz sieć kanalizacji i sama będzie rozliczała podatek VAT naliczony i należny od inwestycji.

Do wybudowanej sieci kanalizacji podłączony będzie także budynek Urzędu Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych ze wskazaną inwestycją ?Budowa oczyszczalni ścieków w B. i sieci kanalizacji w miejscowości B., M., Z.? w 100% wysokości...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona inwestycja służy sprzedaży opodatkowanej i wiąże się w ten sposób z odliczaniem podatku VAT naliczonego i odprowadzaniem podatku VAT należnego. Gmina uważa, iż powyższa inwestycja służy dobru mieszkańców i dla nich jest ona przeznaczona. Gmina stoi na stanowisku, iż prowadzona inwestycja rodzi możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od w/w inwestycji w 100 % wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie zostało przewidziane również na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

W przedstawionym stanie faktycznym opisano, że Gmina zawarła w planie wieloletnim zadanie inwestycyjne o nazwie ?Budowa oczyszczalni ścieków w B. i sieci kanalizacji w miejscowości B., M., Z.?. i wystąpiła z wnioskiem o pozyskanie środków z budżetu Unii Europejskiej, co skutkowało podpisaniem umowy z Samorządem Województwa w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej? objętego PROW na lata 2007-2013.

Ponadto Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne, zgodnie z którymi będzie pobierała opłaty za odprowadzanie i oczyszczanie ścieków i zwiększała w ten sposób dochody własne, od których zostanie odprowadzony podatek VAT należny.

Z powyższego wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowej inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (od dnia 01 stycznia 2010 r. Dz. U. Nr 224, poz. 1799 § 12 ust. 1 pkt 12), usługi w zakresie sprzedaży wody przez Gminę na rzecz jej mieszkańców na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, lecz będą podlegały opodatkowaniu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji ?Budowa oczyszczalni ścieków w B. i sieci kanalizacji w miejscowości B., M., Z.?.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika