Odzyskanie podatku VAT od dokonywanych zakupów w związku z realizacją działań statutowych i projektu.

Odzyskanie podatku VAT od dokonywanych zakupów w związku z realizacją działań statutowych i projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.09.2013 r. (data wpływu 18.09.2013 r.) uzupełnionym w dniu 25.10.2013 r. (data wpływu 28.10.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22.10.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 25.10.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT od dokonywanych zakupów w związku z realizacją działań statutowych i projektu ?Tworzymy Galerię u Nas? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 18.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT od dokonywanych zakupów w związku z realizacją działań statutowych i projektu ?Tworzymy Galerię u Nas?.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25.10.2013 r., złożonym w dniu 25.10.2013 r. (data wpływu 28.10.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22.10.2013 r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie powstało z inicjatywy mieszkańców i sympatyków Gminy. Stowarzyszenie jest niekomercyjną organizacją wspierającą przedsiębiorczość, lokalny rozwój społeczno - ekonomiczny oraz restrukturyzację zawodową i gospodarczą gminy. Wnioskodawca inicjuje i uczestniczy w działaniach mających na celu rozbudowanie potencjału gospodarczego Gminy i Regionu oraz poprawę jakości życia społeczności lokalnej.


Stowarzyszenie realizuje projekt pt. ?Tworzymy Galerię U NAS? dofinansowany w ramach ?małych projektów? (Działanie 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju?, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 ? 2013). Projekt rozpoczął się w grudniu 2012 r., a zakończenie planowane jest na październik 2013 r. Działania obejmują przede wszystkim: organizację warsztatów artystycznych (malarstwo na szkle, rzeźbiarstwo), organizację wystaw powarsztatowych oraz wydanie kalendarza.


Przedsięwzięcie ma charakter otwarty i w pełni nieodpłatny, mogą w nim uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. W warsztatach udział biorą przede wszystkim mieszkańcy gmin objętych Lokalną Strategią Rozwoju Lokalnej Grupy Działania, tj. Gminy B., P. i W.


Planowane zakupy w ramach projektu, w związku, z którymi Stowarzyszenie występuje o uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany to:


  1. koszty organizacji warsztatów i wystaw,
  2. koszty projektu i wydruku kalendarza,
  3. koszty organizacyjne (przede wszystkim: zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjnej.


Projekt jest rozliczany w dwóch etapach - obecnie złożony został wniosek o płatność za pierwszy etap. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie może odzyskać VAT w przypadku dokonywanych zakupów związanych z realizacją jego działań statutowych i projektu ?Tworzymy Galerię U NAS?, gdy nie jest płatnikiem VAT i nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym stosownie do art. 88 ust. 4 w związku z art. 15 ust. 1 nie ma możliwości jego odzyskania. Tym samym dokonywane zakupy, w tym również w ramach przedmiotowego projektu, nie służą wykonywaniu przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania VAT, a więc uznanie go za koszt kwalifikowalny jest prawidłowe. W związku z tym stanowisko Stowarzyszenia co do refundacji kosztów podatku VAT jest zasadne i prawidłowe, gdyż jako podmiot nie będący podatnikiem podatku VAT i nie dokonujący czynności opodatkowanych, nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pt. ?Tworzymy Galerię U NAS? dofinansowany w ramach ?małych projektów?. Działania obejmują przede wszystkim: organizację warsztatów artystycznych (malarstwo na szkle, rzeźbiarstwo), organizację wystaw powarsztatowych oraz wydanie kalendarza. Przedsięwzięcie ma charakter otwarty i w pełni nieodpłatny, mogą w nim uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. W warsztatach udział biorą przede wszystkim mieszkańcy gmin objętych Lokalną Strategią Rozwoju Lokalnej Grupy Działania?, tj. Gminy B., P. i W.


Planowane zakupy w ramach projektu, w związku, z którymi Stowarzyszenie występuje o uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany to:


  1. koszty organizacji warsztatów i wystaw,
  2. koszty projektu i wydruku kalendarza,
  3. koszty organizacyjne (przede wszystkim: zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjnej.


Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.


Biorąc po uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług ? związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Nadmienić jednocześnie należy, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika