W przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku (...)

W przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.10.2009r. (data wpływu 05.10.2009r.), uzupełnionego pismem z dnia 21.10.2009 r. (data wpływu 26.10.2009 r.) ? w odpowiedzi na wezwanie (dot. umocowania do występowania z wnioskiem w imieniu Wnioskodawcy) nr syg. IPPP3/443-864/09-2/CS z dnia 15.10.2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.10.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, zwana dalej LGD, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych.

Celem Stowarzyszenia jako LGD są działania wpływające na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, sprawniejsze wykorzystanie potencjału rozwojowego terenów wiejskich, poprawę ich konkurencyjności jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności ekonomicznej przez mieszkańców tych terenów oraz potencjalnych przedsiębiorców, a także aktywizację oraz współpracę lokalnych środowisk.

Stowarzyszenie LGD działa na podstawie przepisów:

  1. Ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.),
  2. Ustawy z 7 marca 2007 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  3. Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.205, str. 1),
  4. Statutu Stowarzyszenia,
  5. umowa o przyznaniu pomocy na ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przez Samorząd Województwa.

W ramach projektu ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, Lokalna Grupa Działania opiera się na dwóch głównych celach.

Pierwszym jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD. Rezultatem powyższego celu będzie m.in. zatrudnienie osób w biurze LGD, wynajem pomieszczeń, koszt mediów, usług telekomunikacyjnych i dostępu do internetu, koszty zakupu wyposażenia biura, sprzętu komputerowego, koszt usług finansowo-księgowych, prawnych, prowadzenie rachunku bankowego, zakup materiałów biurowych. Drugi cel związany z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, który związany jest z funkcjonowaniem LGD, będzie realizowany poprzez:

  • realizowanie badań dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju (LSR),
  • informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,
  • szkolenie pracowników LGD, członków Zarządu oraz organu decyzyjnego LGD,
  • realizację wydarzeń promocyjnych i kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działań LGD.

Działania LGD są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja? objęte PROW na lata 2007-2013, Stowarzyszenie nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki - beneficjent jest podatnikiem VAT, zakupione przez Beneficjenta towary i usługi są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. W związku z powyższym Stowarzyszenie LGD nie jest uprawniona na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu, tym samym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą: ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja?, objęty Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. projektu, Lokalna Grupa Działania opiera się na dwóch głównych celach. Pierwszym jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LSD. Rezultatem powyższego celu będzie m.in. zatrudnienie osób w biurze LGD, wynajem pomieszczeń, koszt mediów, usług telekomunikacyjnych i dostępu do internetu, koszty zakupu wyposażenia biura, sprzętu komputerowego, koszt usług finansowo-księgowych, prawnych, prowadzenie rachunku bankowego, zakup materiałów biurowych.

Drugi cel związany z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, który związany jest z funkcjonowaniem LSD, będzie realizowany poprzez:

  • realizowanie badań dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju (LSR),
  • informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LSD,
  • szkolenie pracowników LSD, członków Zarządu oraz organu decyzyjnego LSD,
  • realizację wydarzeń promocyjnych i kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działań LGD.

W przedmiotowym wniosku Zainteresowany wskazał, iż powyższe działania związane z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, usługi świadczone przez Stowarzyszenie będą oferowane bezpłatnie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego działania.

Ponadto należy stwierdzić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika