Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż (...)

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytuły zrealizowanej w ramach przedmiotowego projektu inwestycji, ponieważ nie jest ona wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.10.2009 r. (data wpływu 23.10.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego o nazwie ?Rozbudowa Zespołu Oświatowego? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23.10.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego o nazwie ?Rozbudowa Zespołu Oświatowego ?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 7 kwietnia 2005 r. Gmina złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosek o dofinansowanie w trybie konkursowym, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPRR), projektu pod nazwą: ?Rozbudowa Zespołu Oświatowego etap?.

Projekt przewidywał przeprowadzenie robót wykończeniowych w budynku będącym w stanie surowym otwartym oraz zakup wyposażenia do nowopowstałych pomieszczeń. W dniu 09.11.2006 r. Gmina podpisała umowę z Wojewodą na dofinansowanie w/w projektu. Zgodnie ze złożonym wnioskiem oraz zawartą umową, łączna wartość projektu (w tym podatek VAT) wyniosła 899.130,31 PLN, z czego 583.239,03 PLN stanowiło dofinansowanie ze środków EFRR, 89.913,03 PLN stanowiły środki budżetu państwa a 225.978,25 PLN stanowił wkład własny Gminy. Podatek od towarów i usług VAT został uznany jako koszt kwalifikowany ze względu na to, iż Gmina Stoczek Łukowski nie ma możliwości odzyskania podatku, w jakikolwiek sposób w tym systemie podatkowym i poza nim. Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego, Urząd Wojewódzki zobowiązał Gminę, by w trybie pilnym dostarczyła z właściwego organu podatkowego dokument zaświadczający, czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości, w części lub że nie ma takiej możliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, w odniesieniu do zrealizowanego projektu pod nazwą: ?Rozbudowa Zespołu Oświatowego?, Gmina, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, ponieważ brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U . z 2004 r., nr 54, poz. 535) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W sytuacji, gdy Strona nie wykonuje lub nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do których wykorzystana będzie w/w inwestycja, nie ma też prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów związanych z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina zrealizowała projekt o nazwie: ?Rozbudowa Zespołu Oświatowego II etap? w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt ten dofinansowany był częściowo ze środków EFRR, budżetu państwa oraz środków własnych Gminy i polegał na przeprowadzeniu robót wykończeniowych w budynku będącym w stanie surowym otwartym oraz zakup wyposażenia do nowopowstałych pomieszczeń. Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku stwierdził, iż budynek oświaty , którego dotyczy inwestycja, nie jest wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytuły zrealizowanej w ramach przedmiotowego projektu inwestycji, ponieważ nie jest ona wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy stwierdzić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika