Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego (...)

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.07.2013 r. (data wpływu 18.10.2013 r.) uzupełnionym w dniu 12.11.2013 r. (data wpływu 13.11.2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 18.10.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.


Wniosek uzupełniony został w dniu 12.11.2013 r. (data wpływu 13.11.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Ochotnicza Straż Pożarna realizuje projekty ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.


Celem operacji jest umożliwienie społeczności lokalnej wzięcia udziału w imprezie integracyjno-rozrywkowej skupiającej wokół wydarzenia kulturalnego. Wnioskodawca w ramach przedmiotowej operacji pt. ?Przegląd orkiestr dętych - organizacja imprezy? zamierza zorganizować imprezę ogólnodostępną o charakterze kulturalno-rozrywkowym, która odbędzie się na placu OSP w drugiej połowie 2013 r. Promocja imprezy - plakaty informujące o terminie, miejscu i programie wydarzenia, które zostaną zamieszczone w każdym sołectwie gminy oraz w miejscowościach siedzib gmin z obszaru LGD. Wkład własny Wnioskodawcy stanowić będą: scena, nagłośnienie i oświetlenie. Baner reklamowy z tytułem imprezy oraz wymaganymi logami informującymi o pochodzeniu źródeł finansowania imprezy zostanie umieszczony na scenie. Prawidłowy przebieg wydarzenia związany jest z wynajęciem agregatu prądotwórczego, urządzeń sanitarnych oraz osoby prowadzącej. Impreza zostanie ubezpieczona, o jej kulturalnym charakterze świadczyć będą występy czterech strażackich orkiestr dętych oraz program artystyczny wykonany przez dzieci i młodzież szkolną. Wystąpią także trzy zespoły rozrywkowe. Czas trwania imprezy 13.00 ?22.00. Wskaźnik produktu ? organizacja imprezy o charakterze kulturowym, artystycznym, rekreacyjnym i promocyjnym integrującej lokalną społeczność; działanie promujące produkt tradycyjny, lokalny z obszaru Zielonych Mostów Narwi; wskaźnik rezultatu - liczba osób, które wezmą udział w imprezie; wskaźnik oddziaływania - utrzymanie kultury i tradycji, integracja społeczna wokół miejscowej kultury, pogłębienie poczucia lokalnej tożsamości.


Ochotnicza Straż Pożarna nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, dotacje przekazywane będą na podstawie ?wniosku beneficjenta o płatność?.


Dofinansowanie na realizację projektów nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336). Natomiast zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania. Planowana dotacja służyć będzie finansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, np. związanych z organizacją przedsięwzięć w charakterze edukacyjnym, informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seniorów, szkoleń, konferencji, konkursów, imprez kulturalnych służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej oraz związanych z działalnością promocyjną, informacyjną i poligraficzną. Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.


W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Ochotniczej Straży Pożarnej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.


Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Ochotnicza Straż Pożarna stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Celem operacji jest umożliwienie społeczności lokalnej wzięcia udziału w imprezie integracyjno-rozrywkowej skupiającej wokół wydarzenia kulturalnego. Wnioskodawca w ramach przedmiotowej operacji pt. ?Przegląd orkiestr dętych - organizacja imprezy? zamierza zorganizować imprezę ogólnodostępną o charakterze kulturalno-rozrywkowym. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, dotacje przekazywane będą na podstawie ?wniosku beneficjenta o płatność?. Dofinansowanie na realizację projektów nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336). Planowana dotacja służyć będzie finansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, np. związanych z organizacją przedsięwzięć w charakterze edukacyjnym, informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seniorów, szkoleń, konferencji, konkursów, imprez kulturalnych służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej oraz związanych z działalnością promocyjną, informacyjną i poligraficzną. Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Nadmienić należy, że powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), utraciło moc obowiązującą z dniem 31 grudnia 2009 r.


W aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), obowiązującym od 6 kwietnia 2011 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.


Z uwagi na fakt, że otrzymane dofinansowanie nie pochodzi ze środków o których mowa w ww. rozporządzeniu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika