Zwolnienie z opodatkowania usług związanych ze sportem

Zwolnienie z opodatkowania usług związanych ze sportem

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16.09.2012 r. (data wpływu 20.09.2012 r.), uzupełnionym w dniu 18.12.2012 r. (data wpływu 18.12.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10.12.2012 r. doręczone w dniu 11.12.2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług związanych ze sportem - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 20.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług związanych ze sportem. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18.12.2012 r. złożonym w dniu 18.12.2012 r. (data wpływu 18.12.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-959/12-2/KT z dnia 10.10.2012 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


?Stowarzyszenie? jest dobrowolnym samorządowym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 07.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 18.01.1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 1996 r. Nr 25 poz.113 z późn. zm.). Stowarzyszenie jest osobą prawną, wpisaną do krajowego rejestru sądowego stowarzyszeń.

Przedmiotem działalności Stowarzyszenia, według PKD, jest: rodzaj przeważającej działalności - 94 99 Z ? działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana, 93 19 Z ? pozostała działalność związana ze sportem, 93 11 Z - działalność obiektów sportowych.

Stowarzyszenie może prowadzić dodatkowo działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych. Cały uzyskany przez Stowarzyszenie dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych.

Do ubocznej działalności gospodarczej Stowarzyszenia należy: 73 11 Z - działalność reklamowa, 79 12 Z - działalność organizatorów turystyki, 81 21 Z - niespecjalizowane sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych.

Stowarzyszenie realizuje swoje zadania statutowe, uczestnicząc w rozgrywkach sportowych o zasięgu lokalnym i ogólnokrajowym, organizowanych przez odpowiednie związki sportowe, organizację zajęć dydaktycznych, prowadzenie i organizowanie zajęć szkoleniowych i treningowych dla dzieci i młodzieży. Szkolenie dzieci i młodzieży prowadzone jest przez kadrę trenerską zatrudnioną przez Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie, w zakresie swojej działalności statutowej, przejęło szkolenie ośmiu grup młodzieżowych Spółki Akcyjnej. Świadczenie usług realizowane jest w oparciu o zawarte przez strony porozumienie. Zgodnie z treścią porozumienia, Stowarzyszenie zobowiązało się do: organizowania i prowadzenia zajęć szkoleniowych i treningowych, organizowania obozów sportowych, zaopatrywania dzieci w niezbędną odzież i sprzęt treningowy, pokrywania kosztów transportu na mecze oraz pokrywania wszelkich innych kosztów związanych ze szkoleniem.


Szkolenie grup młodzieżowych jest odpłatne i rozliczane w oparciu o wystawioną fakturę VAT.


W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Stowarzyszenie prowadzi działalność jako Klub Sportowy w rozumieniu ustawy o kulturze fizycznej, w tym uczestniczy w rozgrywkach sportowych prowadzonych przez Okręgowy Związek Piłki Nożnej oraz Związek Piłki Nożnej. Stowarzyszenie jest członkiem ..... Okręgowego Związku Piłki Nożnej, które jest stowarzyszeniem klubów sportowych, w rozumieniu ustawy o kulturze fizycznej oraz prawa o stowarzyszeniach.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy świadczone przez Stowarzyszenie usługi szkolenia grup młodzieżowych .... Spółki Akcyjnej należy zaliczyć do usług zwolnionych z podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca uważa, że usługi, jakie świadczy Stowarzyszenie w zakresie szkolenia młodzieży, są ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym. Celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu. Są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Stowarzyszenie świadcząc usługi szkolenia grup młodzieżowych nie jest nastawione na osiąganie zysków. Usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport. W przypadku osiągnięcia zysku, zostaje on przeznaczony na kontynuację działalności.


Wobec powyższego usługi szkolenia dzieci i młodzieży (działalność statutowa), świadczone przez Stowarzyszenie, można zakwalifikować do zwolnionych z podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi podatku VAT.


Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.


W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto, w świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Powyższe uregulowania korespondują z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.), na mocy którego państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi ?ściśle? związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy o VAT nie zawierają definicji ?ścisłego? związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty?s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym ?może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego? (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, iż ?Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym? (pkt 23).

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Dodać trzeba, iż na podstawie ww. ustawy o sporcie straciła moc ustawa z dnia 18.01.1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 226 poz. 1675 ze zm.), z wyjątkiem art. 43.

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. ? Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Ust. 2 stanowi, iż Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy ? Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - ?Stowarzyszenie Sportu - jest dobrowolnym samorządowym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy o sporcie (poprzednio ? ustawa o kulturze fizycznej). Stowarzyszenie jest osobą prawną, wpisaną do krajowego rejestru sądowego stowarzyszeń. Przedmiotem działalności Stowarzyszenia, według PKD, jest: działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana, działalność związana ze sportem, działalność obiektów sportowych. Stowarzyszenie może prowadzić dodatkowo działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji Jego celów statutowych. Cały uzyskany przez Stowarzyszenie dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych.

Do ubocznej działalności gospodarczej Stowarzyszenia należy: działalność reklamowa, działalność organizatorów turystyki, niespecjalizowane sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych.

Stowarzyszenie prowadzi działalność jako Klub Sportowy w rozumieniu ustawy o sporcie, w tym uczestniczy w rozgrywkach sportowych prowadzonych przez Okręgowy Związek Piłki Nożnej oraz .... Związek Piłki Nożnej w ...... Stowarzyszenie jest członkiem Okręgowego Związku Piłki Nożnej, które jest stowarzyszeniem klubów sportowych, w rozumieniu ustawy o sporcie oraz prawa o stowarzyszeniach.

Stowarzyszenie realizuje swoje zadania statutowe, uczestnicząc w rozgrywkach sportowych o zasięgu lokalnym i ogólnokrajowym, organizowanych przez odpowiednie związki sportowe, organizację zajęć dydaktycznych, prowadzenie i organizowanie zajęć szkoleniowych i treningowych dla dzieci i młodzieży. Szkolenie dzieci i młodzieży prowadzone jest przez kadrę trenerską zatrudnioną przez Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie, w zakresie swojej działalności statutowej, przejęło szkolenie ośmiu grup młodzieżowych Spółki Akcyjnej. Świadczenie usług realizowane jest w oparciu o zawarte przez strony porozumienie. Stowarzyszenie zobowiązało się do: organizowania i prowadzenia zajęć szkoleniowych i treningowych, organizowania obozów sportowych, zaopatrywania dzieci w niezbędną odzież i sprzęt treningowy, pokrywania kosztów transportu na mecze oraz pokrywania wszelkich innych kosztów związanych ze szkoleniem. Szkolenie grup młodzieżowych jest odpłatne i rozliczane w oparciu o wystawioną fakturę VAT.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca, będąc stowarzyszeniem działającym jako klub sportowy na mocy ustawy o sporcie oraz ustawy Prawo o stowarzyszeniach w zakresie sportu młodzieżowego, spełnia kryterium podmiotowe, niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jednocześnie, świadczone przez Wnioskodawcę, w ramach działalności statutowej, usługi szkolenia młodzieżowych grup sportowych, należy uznać za usługi, które mają związek ze sportem.

Wnioskodawca wskazał bowiem, iż celem statutowym Stowarzyszenia jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu, a usługi będące przedmiotem zapytania, świadczone na rzecz osób uprawiających sport, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Stowarzyszenie, świadcząc przedmiotowe usługi szkolenia grup młodzieżowych, nie jest nastawione na osiąganie zysków. W przypadku osiągnięcia zysku, zostaje on przeznaczony na kontynuację działalności statutowej.

Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż świadczone przez Stowarzyszenie usługi, jako ściśle związane ze sportem, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 w związku z art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz ? w przypadku zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika