W zakresie prawidłowości dokonania korekt za okres przed zarejestrowaniem się w Polsce jako czynny (...)

W zakresie prawidłowości dokonania korekt za okres przed zarejestrowaniem się w Polsce jako czynny podatnik VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2010 r. (data wpływu 04.10.2010 r.) uzupełnionym w dniu 02.12.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19.11.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokonania korekt za okres przed zarejestrowaniem się w Polsce jako czynny podatnik VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 02.12.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19.11.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokonania korekt za okres przed zarejestrowaniem się w Polsce jako czynny podatnik VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lipcu 2009 roku firma A. dokonała na terytorium Polski dostawy dla firmy T. Sp. z o.o.

Dostarczany towar firma A. zakupiła w Polsce od innej polskiej firmy, która go zaimportowała. W dniu dostawy firma A. nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Obrót do zwolnienia podmiotowego przekroczyła już w czerwcu 2009 roku z tytułu innych dostaw na terytorium Polski. Kontrahentowi spółce T. Sp. z o. o. na wykonaną dostawę w lipcu 2009 wystawiła faktury VAT ze stawką 0% (omyłkowo uznając to za WDT). Po wykryciu błędu firma A. zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT z dniem 01.04.2010 r.. Po dacie rejestracji dokonała korekt faktur VAT za lipiec 2009 r. ze stawki 0% na stawkę krajową 3% oraz wykonała prawidłowe korekty rozliczenia należnego podatku za poprzedni rok (rok powstania zobowiązania podatkowego). Firma T. Sp. z o.o. dokonała rozliczenia dostaw od firmy A. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5, gdyż nie wiedziała, że firma A. s.r.o. jest polskim podatnikiem VAT, a stawka podatku wykazana w fakturach wynosiła 0%.

W uzupełnieniu z dnia 02.12.2010 r. na wezwanie z dnia 19.11.2010 r. Wnioskodawca dodał, iż posiada siedzibę w C. Dokonując przedmiotowej dostawy nie posiadał i nie posiada dotychczas stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Podczas wystawiania przedmiotowej faktury w lipcu 2009 r. posługiwał się następującymi danymi:?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy zachowanie się firmy A. można uznać za właściwe - tzn. wystawienie faktur korygujących po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT i wykonanie stosownych korekt za okres dokonanej dostawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, firma A. prawidłowo się zachowała dokonując korekt wystawionych wcześniej błędnie faktur VAT ze stawką 0% oraz dokonując korekty okresu w którym nastąpiła dostawa w 2009 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 1a, przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności lub inne miejsce prowadzenia działalności usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyjątkiem świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 1 ustawy, przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust.1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy postaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi ( art. 19 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast w myśl ust. 4 tego artykułu obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 01 grudnia 2008 r., w § 13 ust. 1 i 3 oraz § 14 ust. 1 wskazano przypadki, w których podatnik wystawia fakturę korygującą. Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Przepis wskazanego ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  • zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy (§ 13 ust. 3 pkt 1),
  • zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 16 ust. 3 pkt 2).

Fakturę korygującą, zgodnie z § 14 ust. 1 cyt. rozporządzenia, wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż w lipcu 2009 roku dokonał na terytorium Polski dostawy towaru dla firmy T. Sp. z o.o., który uprzednio zakupił w Polsce od innej polskiej firmy. W dniu dostawy firma A. nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz nie posiadała stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Wnioskodawca posługując się danymi czeskimi wystawił kontrahentowi (spółce T. Sp. z o. o.) na wykonaną dostawę w lipcu 2009 r. faktury VAT ze stawką 0%. Wnioskodawca po uznaniu przedmiotowej transakcji za błędną zarejestrował się jako czynny podatnik VAT z dniem 01.04.2010 r. Po dacie rejestracji dokonał korekt faktur VAT za lipiec 2009 r. ze stawki 0% na stawkę krajową 3% oraz wykonał korekty rozliczenia należnego podatku za poprzedni rok (rok powstania zobowiązania podatkowego). Firma T. Sp. z o.o. dokonała rozliczenia dostaw od firmy A. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W tym miejscu warto powołać np. § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558 ze zm.), zgodnie z którym obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego nie mają podatnicy nieposiadający na terytorium kraju siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie czynności min. wskazane w pkt k) ww. ustępu tj. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe, ponieważ Wnioskodawca podczas dokonania przedmiotowej dostawy nie posiadał, ani nadal nie posiada siedziby, czy stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, nie miał obowiązku rejestrować się z tytułu przedmiotowej transakcji jako polski podatnik podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie wykonywał na terytorium kraju innych czynności opodatkowanych o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy w odniesieniu do których był obowiązany do rejestracji na terytorium Polski.

Tym samym z uwagi na fakt, iż omawiany towar został zakupiony w Polsce od polskiej firmy, a Wnioskodawca nie rozliczył podatku należnego w momencie zawarcia przedmiotowej transakcji z firmą T. Sp. z o.o., należy wskazać, iż prawidłowo dokonane zostało rozliczenie podatku należnego przez nabywcę zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5. W związku z powyższym, ponieważ przedmiotowa transakcja została rozliczona prawidłowo, za niewłaściwe należy uznać postępowanie Wnioskodawcy polegające na wystawieniu faktur korygujących do wcześniej wystawionych faktur dokumentujących dokonane dostawy prawidłowo rozliczone przez nabywcę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż odnośnie drugiego i trzeciego pytania w zakresie dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika