Czy opodatkowaniu podlega cały dochód, czy jak wstępnie opisywano, podlega opodatkowaniu 18% zryczałtowanym (...)

Czy opodatkowaniu podlega cały dochód, czy jak wstępnie opisywano, podlega opodatkowaniu 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym ? tylko dochód z produkcji pozarolniczej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu przeznaczonego w 2010 r. na powiększenie wkładów pieniężnych członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu przeznaczonego na powiększenie wkładów pieniężnych członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r., Nr IPTPB1/415-110/12-2/ASZ, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 24 kwietnia 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 27 kwietnia 2012 r., następnie w dniu 30 kwietnia 2012 r. złożono uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą, bez działów specjalnych produkcji rolnej oraz działalność pozarolniczą ? usługi i dzierżawa obiektów. Za rok 2011 wskaźnik przychodów produkcji rolniczej w ogólnej kwocie przychodów stanowił ? 96,47%, a produkcji pozarolniczej ? 3,53%.

Walne Zgromadzenie Członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej, zgodnie z § 56 pkt 4 statutu Spółdzielni ? część dochodu za 2011 r. zamierza przeznaczyć na powiększenie wkładów pieniężnych członków Spółdzielni będących osobami fizycznymi.

W myśl statutu Spółdzielni, § 56 pkt 4 stanowi iż: ?Spółdzielnia może przeznaczyć część dochodu ogólnego na powiększenie wkładów pieniężnych członków oraz udziałów członków na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia oraz nagrody.?

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż w statucie, w § 56 pkt 4 ma zapis zezwalający przeznaczyć część dochodu ogólnego ma powiększenie wkładów pieniężnych członków.

W związku z powyższym, Walne Zgromadzenie Spółdzielni, zgodnie § 56 pkt 4 statutu począwszy od 2008 r. przeznacza część dochodu ogólnego na wkłady pieniężne członków Spółdzielni. Równocześnie odprowadza podatek dochodowy z produkcji pozarolniczej od tych wkładów pieniężnych.

Wnioskodawca powołuje się na przepis art. 154a ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. 2003 r. Nr 188, poz. 1348 ze zm.), który stanowi, iż statut Spółdzielni może przewidywać powiększenie wkładów pieniężnych z dochodu ogólnego.

Źródłami przychodów, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) jest m. in. członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej zajmującej się produkcją rolną. Za przychód z tego tytułu, zgodnie z art. 12 ust. 6 ww. ustawy uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11 uzyskane przez członka lub domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie Spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym Spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przedmiotem interpretacji mają być 4 stany faktyczne oraz 1 zdarzenie przyszłe. Jednocześnie uiszczono dodatkową opłatę.

W dniu 14 maja 2012 r. przeprowadzono rozmowę telefoniczną, w wyniku której ustalono, iż pytanie przedstawione we wniosku dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w latach 2008, 2009, 2010 i 2011 oraz zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opodatkowaniu podlega cały dochód, czy jak wstępnie opisywano, podlega opodatkowaniu 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym ? tylko dochód z produkcji pozarolniczej...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące stanu faktycznego zaistniałego w 2010 r., natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, od dochodu przeznaczonego na powiększenie wkładów pieniężnych członków Spółdzielni będących osobami fizycznymi ? należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych 18% tylko w tej części, która została uzyskana z działalności pozarolniczej.

Walne Zgromadzenie oraz Zarząd Spółdzielni uważa, że postępuje zgodnie z prawem. Wnioskodawca pobiera podatek dochodowy od produkcji pozarolniczej, o ile taki wychodzi i odprowadza go do Urzędu Skarbowego. Od produkcji rolniczej Wnioskodawca nie odprowadza podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc ? w przypadku roślin,
  2. 16 dni ? w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni ? w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące ? w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Przepis art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy, stanowi, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach ? dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej.

Z treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 41 ust. 5 tej ustawy, w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.), w części I tytule II zawiera przepisy szczególne m. in. dla spółdzielni produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 154a tej ustawy, statut spółdzielni może przewidywać powiększenie wkładów pieniężnych z dochodu ogólnego. W takim wypadku statut określa uprawnienia członków do wycofania w czasie trwania członkostwa części wkładu pochodzącego z odpisów.

Przepis art. 166 ww. ustawy stanowi, iż dochód ogólny spółdzielni stanowi różnicę między przychodem uzyskanym w danym roku obrachunkowym z produkcji i usług oraz zysków nadzwyczajnych a sumą poniesionych kosztów na tę działalność, pomniejszoną o straty nadzwyczajne i należne podatki oraz powiększoną lub pomniejszoną o różnicę wartości zapasów między stanem na koniec roku obrachunkowego a stanem na początek tego roku. Przy ustalaniu dochodu ogólnego uwzględnia się udział spółdzielni w wyniku finansowym innych organizacji.

Stosownie do art. 167 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze, zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

  1. fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału dochodu ogólnego lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;
  2. fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części dochodu ogólnego, wartości majątkowych otrzymanych nieodpłatnie lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach. Fundusz zasobowy zmniejsza się o straty na likwidacji środków trwałych oraz straty losowe.

Spółdzielnia tworzy także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie (art. 167 § 2 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 168 ww. ustawy, dochód ogólny podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Spółdzielnia przeznacza co najmniej 3% dochodu ogólnego na fundusz zasobowy, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych.

Zgodnie z art. 158 § 1 ww. ustawy, członkowie wynagradzani są za pracę w formie udziału w dochodzie podzielnym stosownie do wkładu ich pracy. Przepis art. 171 § 1 powołanej ustawy stanowi, iż część dochodu ogólnego powstała po dokonaniu odpisów, o których mowa w art. 154a, 167 i 168, stanowi dochód podzielny podlegający podziałowi między członków i domowników z tytułu wykonywania pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą, bez działów specjalnych produkcji rolnej oraz działalność pozarolniczą ? usługi i dzierżawa obiektów. Za rok 2011 wskaźnik przychodów produkcji rolniczej w ogólnej kwocie przychodów stanowił ? 96,47%, a produkcji pozarolniczej ? 3,53%. Walne Zgromadzenie Członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej, zgodnie z § 56 pkt 4 statutu Spółdzielni ? część dochodu za 2011 r. zamierza przeznaczyć na powiększenie wkładów pieniężnych członków Spółdzielni będących osobami fizycznymi.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, dotyczący 2010 r. oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż kwota z dochodu Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej przeznaczona na powiększenie wkładów pieniężnych członków Spółdzielni będących osobami fizycznymi stanowi przychody członków Spółdzielni z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, dochód ten podlega w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Spółdzielnia zaś, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych winna od całości ? zgodnie z powoływanymi uprzednio przepisami art. 41 ust. 4 i ust. 5 oraz art. 42 ust. 1 tej ustawy ? obliczyć, pobrać i wpłacić do właściwego Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy.

Końcowo należy podkreślić, iż członkowie Spółdzielni Rolniczej nie uzyskują dochodów z działalności rolniczej czy pozarolniczej, tylko z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą uzyskania dochodu do opodatkowania są bowiem udziały i wkłady w Spółdzielni. Dochody z działalności rolniczej i pozarolniczej osiąga Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna, która jest odrębnym od swoich członków podatnikiem podlegającym regulacjom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). Wobec tego, że członkowie Spółdzielni są odrębnymi od Spółdzielni podatnikami, do ich dochodów nie ma zastosowania wyłączenie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym całość kwot przeznaczonych na powiększenie wkładów pieniężnych podlega opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPB1/415-110/12-4/ASZ, interpretacja indywidualna

IPTPB1/415-110/12-5/ASZ, interpretacja indywidualna

IPTPB1/415-110/12-7/ASZ, interpretacja indywidualna

IPTPB1/415-110/12-8/ASZ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika