Wydatki związane ze sporządzeniem dokumentacji na pozyskanie dotacji unijnej należy zaliczyć do kosztów (...)

Wydatki związane ze sporządzeniem dokumentacji na pozyskanie dotacji unijnej należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (wystawienia faktury).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodówjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r., Nr IPTPB1/415-113/14-2/KC na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 kwietnia 2014 r., następnie w dniu 10 kwietnia 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 9 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Dla celów podatkowych zdarzenia gospodarcze rejestruje On w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Poza bieżącą działalnością produkcyjną, Wnioskodawca realizuje także zadania inwestycyjne polegające na zakupie nowoczesnych maszyn do produkcji opakowań tekturowych.

Szczupłość własnych środków inwestycyjnych zmusza Wnioskodawcę do ubiegania się o pomoc z funduszy unijnych. Przygotowanie niezbędnej dokumentacji, tj. wniosków na pozyskanie środków na planowane inwestycje (zakup maszyn) Wnioskodawca zleca specjalistom z firmy zewnętrznej.

Wnioskodawca ponosi wydatki na następujące usługi:

  • przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej,
  • przygotowanie wniosku o płatność,
  • przygotowanie dokumentacji rozliczeniowej.

Powyższe wydatki Wnioskodawca rozliczył podatkowo w momencie poniesienia (zostały ujęte w księdze pod datą wystawienia faktury za usługi).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca dodał, że od 20 września 2003 r. prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Przedmiotem powyższej działalności jest produkcja opakowań z papieru i tektury.

Dla celów podatkowych zdarzenia gospodarcze Wnioskodawca rejestruje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów metodą uproszczoną (określaną również jako kasowa).

W roku 2013 Wnioskodawca poniósł koszty w związku z przygotowaniem dokumentacji na pozyskanie dotacji. Chronologicznie rzecz przedstawia się następująco:

  1. 26 lipca 2013 r. - faktura za przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej;
  2. 3 października 2013 r. - zawarta umowa na dofinasowanie wydatków kwalifikowanych na realizację projektu;
  3. 25 listopada 2013 r. - zawarta umowa na zakup nowej linii do produkcji opakowań z tektury falistej (budowa maszyny z transportem i montażem trwać będzie około 199 dni, czyli do czerwca 2014 r.);
  4. 23 grudnia 2013 r. - faktura za przygotowanie dokumentacji rozliczeniowej (dotyczy wniosku o płatność);
  5. 3 lutego 2014 r. - wpływ środków na rachunek bankowy tytułem płatności zaliczkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy wydatki opisane w pozycji 68 pkt 1 i 4 wniosku ORD-IN, można uznać za koszt uzyskania przychodu w 2013 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwalifikując opisaną kategorię wydatków na pozyskanie pomocy unijnej do rozliczenia podatkowego w momencie poniesienia, uznał, że podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów ma możliwość dokonania wyboru jednej spośród dwóch metod ewidencjonowania kosztów, tj.:

  • metody uproszczonej (określanej również jako kasowa) lub
  • metody memoriałowej.

Wnioskodawca wychodzi z założenia, że skoro prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów niezmiennie według metody uproszczonej (kasowej), to koszty opisanych usług mógł zakwalifikować do potrącenia w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, tj. w 2013 r. (art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca dodał, że wydatki na pozyskanie pomocy unijnej rozliczył podatkowo w momencie poniesienia, tj. ujął w podatkowej księdze przychodów i rozchodów pod datą wystawienia faktury za usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przez pojęcie ?zachować? należy rozumieć ?dochować coś w stanie niezmienionym, nienaruszonym, utrzymać?. Natomiast ?zabezpieczyć? oznacza ?uczynić bezpiecznym, niezagrożonym, dać ochronę?. Można więc przyjąć, że koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, które umożliwia dalsze funkcjonowanie źródła.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo  skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

Zatem, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób niebudzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Kosztami mogą być zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, bądź zachowania źródła przychodów nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie związane jest z prowadzeniem działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację unijną należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W związku z powyższym, wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem na mocy ww. przepisu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast wydatki, które nie zostały sfinansowane środkami z otrzymanego dofinansowania, mogą co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniać będą przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Dla celów podatkowych zdarzenia gospodarcze rejestruje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów metodą uproszczoną (kasową). Wnioskodawca ubiega się o pomoc z funduszy unijnych. Przygotowanie niezbędnej dokumentacji zleca specjalistom z firmy zewnętrznej. Wydatki związane z opracowaniem powyższej dokumentacji Wnioskodawca rozliczył podatkowo w momencie poniesienia.

W świetle postanowień art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników, o których mowa w art. 22 ust. 6 ww. ustawy (tj. prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów) uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Reasumując, wydatki związane ze sporządzeniem dokumentacji na pozyskanie dotacji unijnej należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (wystawienia faktury).

Jednakże podkreślić należy, że to na podatniku spoczywa ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie istnienia takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika