Czy wartość wykonanych usług, obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów (eternitu) zawierających (...)

Czy wartość wykonanych usług, obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów (eternitu) zawierających azbest, realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach rządowego programu, dla osób fizycznych (indywidualnych mieszkańców Gminy), stanowić będzie dla tych osób nieodpłatnie świadczenie, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę druków PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, reprezentowanego przez Wójta Gminy, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 7 września 2011 r., uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z usunięciem azbestu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 8 listopada 2011 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 listopada 2011 r. i w tym samym dniu uzupełniono ww. wniosek oraz uiszczono należną opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się o pomoc ze środków finansowych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla zadania pn.: ???. Opinia w sprawie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją zadania, stanowi załącznik do umowy dotacji.

Realizowane przedsięwzięcie wynika z rządowego zadania pn.: ??? na lata 2003-2032. Szczegółowy zakres prac polegających na odbiorze, transporcie, utylizacji i sporadycznie demontażu wyrobów zawierających azbest, pozyskanych od osób fizycznych (indywidualnych mieszkańców Gminy), został przyjęty uchwałą Rady Gminy z dnia 4 czerwca 2008 r., w dokumencie pn.: ?...?.

Zgodnie z jego zapisami, ostatecznymi odbiorcami zadania będą mieszkańcy Gminy (po uprzednim uwzględnieniu ich wniosków, jako osób zainteresowanych unieszkodliwieniem takich wyrobów), którzy nie będą obciążani kosztami jego realizacji.

Program, o którym mowa na wstępie, zgodnie z przyjętym uchwałą, Regulaminem sfinansowania zadań z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy w ramach I etapu, realizowanego w 2011 r., wykonywany będzie w 99% z dotacji ze środków WFOŚiGW Zakłada on odbiór, transport i utylizację azbestu, realizowane przez wyspecjalizowany podmiot, wyłoniony jako wykonawca, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

Gmina jest nabywcą usługi, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 403 ust. 2 i art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy Prawo ochrony środowiska, w myśl którego, zadania związane z ochroną środowiska należą do zadań własnych gminy. Jednocześnie, zgodnie z art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z budżetu mogą być udzielane dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku (w tym dla osób fizycznych), ale tylko na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy.

Ideą powyższych działań jest świadomość, iż z uwagi na zagrożenie jakie azbest może powodować dla zdrowia mieszkańców, niezwykle ważne jest profesjonalne podejście do jego unieszkodliwienia. Podstawową zasadą przy kontakcie z materiałami zawierającymi ten surowiec jest ostrożność i niedopuszczenie do jego zniszczenia, ponieważ w postaci nienaruszonej mieszaniny azbestu i innych budulców nie są szkodliwe dla zdrowia. Wszystkie prace, w tym te objęte wnioskiem o dofinansowanie, tj. rozbiórka odpadu składowanego na poszczególnych posesjach, załadunek oraz transport powinny być prowadzone przez specjalistów, którzy potrafią ograniczyć kontakt przypadkowych ludzi z kancerogennymi włóknami minerału. Tylko zorganizowany i bezpłatny system odbioru i unieszkodliwiania odpadu ma szanse zapobiec niekontrolowanemu przemieszczaniu i porzucaniu go w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. wskazano, iż:

  1. w zakresie podatku od towarów i usług:
    • Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
    • faktury dokumentujące nabycie usług związanym z odbiorem azbestu będą wystawiane na Zamawiającego,
    • wydatki poniesione na realizację zadania będą związane czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług:
  1. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:
    • Wnioskodawcą w podatku dochodowym od osób fizycznych jest Gmina
    • przedmiotem interpretacji mają być usługi obejmujące: odbiór, transport i utylizację azbestu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy istnieje możliwość prawna odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków związanych z realizacją wyżej opisanego zadania...
  2. Czy wartość wykonanych usług, obejmujących odbiór, transport i utylizację wyrobów (eternitu) zawierających azbest, realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach rządowego programu, dla osób fizycznych (indywidualnych mieszkańców tej Gminy), stanowić będzie dla tych osób nieodpłatnie świadczenie, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę druków PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Natomiast odnośnie pytania nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) stanowią, iż do zadań własnych gminy należą finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Realizacja przez Wnioskodawcę rządowego programu poprzez opisane usługi, jako nieodpłatne świadczenia będące zadaniem własnym gminy, nie powinny stanowić przychodu dla osób fizycznych (mieszkańców) korzystających z tych usług.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem, musi otrzymać nieodpłatne świadczenie bądź świadczenie częściowo odpłatne bądź świadczenie rzeczowe (w naturze). Świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł, otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane, m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Gmina przystąpiła do realizacji rządowego zadania pn.: ???. Zadanie to polega na odbiorze, transporcie, utylizacji i sporadycznie demontażu wyrobów zawierających azbest, pozyskanych od osób fizycznych (indywidualnych mieszkańców tej Gminy), po uprzednim uwzględnieniu wniosków tych mieszkańców, jako osób zainteresowanych unieszkodliwieniem takich wyrobów (eternitu). Gminie, jako nabywcy usługi, podmiot ją realizujący wystawi fakturę, obejmującą wartość usługi. Otrzymana z WFOŚiGW dotacja tytułem dofinasowania realizacji przedsięwzięcia, stanie się środkami budżetu Gminy i będzie wydatkowana jako dochody własne.

W związku z powyższym Wnioskodawca stwierdza, iż mieszkańcy Gminy otrzymają od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania usług usunięcia wyrobów azbestowych. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla nich przychód podatkowy w rozumieniu powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, finansowany z Gminy - jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych, gdyż cały zakres przedsięwzięcia wynika z ???. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?w szczególności?, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przystąpi do zadania pod nazwą ???. Realizacja ww. zadania będzie polegać na odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę. Ostatecznymi odbiorcami zadania będą mieszkańcy Gminy, którzy nie będą obciążani kosztami wykonanej w ramach zadania usługi. Powyższe zadanie będzie finansowane ze środków budżetu Gminy oraz z dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nabywcą usługi dotyczącej usunięcia azbestu z terenu Gminy będzie Gmina, natomiast podmiot realizujący usługę wystawi fakturę na Gminę.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że osoby fizyczne, tj. mieszkańcy Gminy, otrzymają od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę, obejmujących odbiór, transport i składowanie azbestu. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń, stanowić będzie dla mieszkańców Gminy przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków własnych Gminy ? jednostki samorządu terytorialnego, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści ww. przepisu, w tym warunku dotyczącego otrzymywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia rocznych informacji o wysokości przychodu PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika