Czy wniesienie aportem składników majątku opisanych we wniosku do Spółki komandytowej spowoduje (...)

Czy wniesienie aportem składników majątku opisanych we wniosku do Spółki komandytowej spowoduje wystąpienie u wnoszącej aport osoby fizycznej dochodu podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 30 kwietnia 2012 r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim 31 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu do Spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Warszawie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Pismem z dnia 25 maja 2012 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz stosownie do § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), przekazał ww. wniosek, celem załatwienia zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 31 maja 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest produkcja wyrobów pończoszniczych i tekstylnych oraz produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych i elementów metalowych. Prowadzona działalność gospodarcza w całości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działalność jest prowadzona od 1982 r. na bazie pierwotnie założonej przez Wnioskodawcę firmy K., zajmującej się produkcją wyrobów pończoszniczych oraz przyłączonej w 2004 r. zorganizowanej części upadłego Przedsiębiorstwa Państwowego F., nabytej od syndyka masy upadłości (produkcja metalowa). Elementem zakupionej zorganizowanej części przedsiębiorstwa była nieruchomość, w której obecnie prowadzona jest całość działalności gospodarczej, wykorzystywana również częściowo do wynajmu innym podmiotom gospodarczym. Prowadzona od momentu połączenia ewidencja księgowa wyodrębnia zarówno przychody i koszty obydwu typów działalności, jak i związane z nimi należności i zobowiązania.

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w najbliższym czasie wniesie aportem do Spółki komandytowej organizacyjnie i finansowo wyodrębniony autonomiczny zespół składników, związanych z produkcją wyrobów pończoszniczych, w tym:

  • maszyny i urządzenia związane z produkcją,
  • know - how w zakresie technologii i wzornictwa,
  • należności i zobowiązania,
  • zapasy materiałów do produkcji i wyrobów gotowych,
  • kredyty bankowe (z wyłączeniem kredytu dotyczącego nieruchomości),
  • umowy z pracownikami,
  • pozostałe umowy dotyczące zaopatrzenia i zbytu produkcji wyrobów pończoszniczych,
  • umowa o dofinansowanie maszyn produkcyjnych ze środków unijnych.

Nowo zawiązana Spółka komandytowa, której komandytariuszem zostanie Wnioskodawca, będzie kontynuować działalność rozpoczętą w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w zakresie produkcji wyrobów pończoszniczych.

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej mają pozostać nieruchomości oraz produkcja metalowa, nabyte w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa F. Nieruchomość pozostająca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej ma być w znacznym stopniu przeznaczona na wynajem, w tym dla Spółki komandytowej, do której ma być wniesiony aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wniesienie aportem składników majątku opisanych we wniosku do Spółki komandytowej spowoduje wystąpienie u wnoszącej aport osoby fizycznej dochodu podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wniesienie aportem składników majątku opisanych we wniosku do Spółki komandytowej spowoduje u wnoszącej aport osoby fizycznej powstanie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy zakupie składników majątku wnoszonych aportem?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast na pytanie w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, niezależnie od formy wnoszonego wkładu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że czynność wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych nie będzie powodowała wystąpienia u wnoszącej aport osoby fizycznej dochodu do opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodami z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

  1. środkami trwałymi,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,
  3. wartościami niematerialnymi i prawnymi z

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 art. 19 stosuje się odpowiednio.

Z kolei stosownie do art. 5a pkt 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wniesienie do spółki osobowej prawa handlowego wkładu niepieniężnego w postaci wyodrębnionej części przedsiębiorstwa nie powoduje u Wnioskodawcy przychodu z odpłatnego zbycia składników majątkowych wymienionych w cytowanym wyżej art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniesienie takiego wkładu nie wiąże się bowiem z odpłatnym zbyciem składników majątku będących przedmiotem aportu.

Należy jednak wskazać, że w przypadku aportu wnoszonego do spółki osobowej, jego wniesienie nie powoduje przyrostu majątkowego po stronie wnoszącej go osoby. W zamian za wniesiony aport osoba fizyczna otrzymuje bowiem jedynie uprawnienia do udziału w zyskach i stratach spółki oraz prawa związane z prowadzeniem spółki i wpływaniem na jej działalność. One zaś, mimo że istotnie posiadają wartość materialną, nie stanowią ceny nabycia, bowiem wspólnik nabywa całokształt praw i obowiązków związanych z uczestnictwem w przedsięwzięciu gospodarczym sfinalizowanym w ramach spółki.

Aby zaś mówić o sytuacji ?odpłatnego zbycia?, w zamian za świadczenie polegające na wniesieniu aportu, osoba go wnosząca winna otrzymać ekwiwalent świadczenia w postaci zapłaty ceny nabycia. Taka sytuacja miałaby miejsce w razie sprzedaży przedmiotu aportu. W związku z tym, wniesienie aportu do spółki osobowej nie rodzi z tego tytułu obowiązku podatkowego, jest to czynność prawna neutralna podatkowo.

Należy przy tym wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera przepis art. 21 ust. 1 pkt 50b, którym ustawodawca doprecyzował obowiązujące przepisy, poprzez jednoznaczne wskazanie neutralności podatkowej czynności wniesienia aportu do spółek niemających osobowości prawnej, a więc w przedmiotowej sprawie do spółki komandytowej.

Stosownie bowiem do tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki. Przy czym, w myśl art. 5a pkt 26 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wnika, że Wnioskodawca w najbliższym czasie wniesie aportem do Spółki komandytowej organizacyjnie i finansowo wyodrębniony autonomiczny zespół składników, związanych z produkcją wyrobów pończoszniczych. Nowozawiązana Spółka komandytowa, której komandytariuszem zostanie Wnioskodawca, będzie kontynuować działalność rozpoczętą w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w zakresie produkcji wyrobów pończoszniczych.

Reasumując, mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, w świetle cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czynność wniesienia składników majątku przez Wnioskodawcę w formie aportu do Spółki komandytowej, jest czynnością zwolnioną od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą, np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do pozostałych wspólników Spółki komandytowej.

Nadmienić należy, iż stosownie do art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych - zgodnie z art. 14f § 2 ww. ustawy - opłatę pobiera się od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca we wskazanym wyżej wniosku wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie dwóch odrębnych zdarzeń przyszłych, tj. zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług. Opłata zaś została uiszczona w dniu 26 kwietnia 2012 . na konto Izby Skarbowej w Warszawie w kwocie 150,00 zł, tj. w wysokości wyższej niż należna.

W związku z wydaniem powyższej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w dniu 12 lica 2012 r. interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, kwota 70 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616). Powyższa nadpłata zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę we wniosku ORD-IN z dnia 26 kwietnia 2012 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).0Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika