Czy zastosowanie rabatu (bonifikaty) od tych cen i w ten sposób pomniejszenie przychodu w podatku dochodowym (...)

Czy zastosowanie rabatu (bonifikaty) od tych cen i w ten sposób pomniejszenie przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych nie naruszy obowiązującego w tym zakresie prawa podatkowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości pomniejszenia przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej o udzielane rabaty ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Pismem z dnia 1 grudnia 2011 r., Nr IPPP3/443-1492/11-2/RD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji w Płocku, na podstawie art. 15 § 1 oraz art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w zw. z § 5a i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), przekazał ww. wniosek, celem załatwienia zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 5 grudnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi Stację Kontroli Pojazdów, w której wykonuje okresowe badania techniczne pojazdów samochodowych. Ceny za wykonywanie poszczególnych rodzajów badań określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. Nr 223, poz. 2261 ze zm.). W rozporządzeniu powyższym nie ma zakazu stosowania rabatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w powiązaniu z zapisem ust. 4 tego artykułu, który pozwala na pomniejszenie takiego obrotu m. in. o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, Wnioskodawca może zastosować do ceny urzędowej za przegląd, np. samochodu osobowego, rabatu w jakiejś kwocie lub procentowo i o ten rabat pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem VAT...
  2. Czy zastosowanie rabatu (bonifikaty) od tych cen i w ten sposób pomniejszenie przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych nie naruszy obowiązującego w tym zakresie prawa podatkowego...

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 - dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest zastosowanie takiego rabatu (bonifikaty) w celu podniesienia konkurencyjności na rynku i zdobycia większej ilości kontrahentów. Dodaje, iż jeżeli udzielenie takiego rabatu (bonifikaty) zostanie uwidocznione na paragonie lub fakturze, to może On pomniejszyć o wartość udzielonego rabatu przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia ?bonifikata?, a zatem należy odnieść się do definicji słownikowych. Według Słownika Języka Polskiego PWN, pod redakcją M. Szymczyka, Warszawa 1996 r., ?bonifikata? - to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi; zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę, opust, rabat. Natomiast ?rabat? ? oznacza zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, upust.

W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. ?Ceną?? zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie Stacji Kontroli Pojazdów, w celu podniesienia konkurencyjności na rynku i zdobycia większej ilości kontrahentów, zamierza stosować rabaty (bonifikaty) od świadczonych usług w zakresie przeprowadzania badań okresowych pojazdów samochodowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychodem z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach Stacji Kontroli Pojazdów w zakresie wykonywania badań technicznych pojazdów samochodowych są kwoty należne z tytułu sprzedaży usług, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat (rabatów).

Wartość udzielonych bonifikat pomniejsza więc, co do zasady, przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W praktyce, przychodem Wnioskodawcy są faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży świadczonych usług. Zaznaczyć należy, iż u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ponadto zaznaczyć należy należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują kwestii dokumentowania bonifikat (rabatu), ale prawidłowe ich udokumentowanie jest konieczne dla możliwości obniżenia przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

Podkreślić również należy, że w momencie sprzedaży obie strony transakcji znają cenę (wartość) sprzedaży. Cena (wartość) ta powinna zatem znaleźć odzwierciedlenie w dokumencie potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży usługi.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, a także zdarzenie przyszłe opisane we wniosku stwierdzić należy, że bonifikata (rabat) bezspornie pomniejsza przychód. Jednakże, aby mogła ona zostać odzwierciedlona w prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji podatkowej powinna być udokumentowana prawidłowym i rzetelnym dowodem księgowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą, np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku ? nie prowadzi postępowania dowodowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika