Obowiązki płatnika sygn: IPTPB1/415-332/14-2/AP

Obowiązki płatnika

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem kosztów przekwalifikowania zawodowego w odniesieniu do:

  • źródła przychodów ? jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego wypłaca oprócz świadczeń emerytalno-rentowych, również inne świadczenia, w tym pomoc z tytułu rekonwersji.

Na podstawie art. 120 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r., Nr 90, poz. 593, z późn. zm.) oraz rozporządzenia MON z dnia 13 czerwca 2011 r. w sprawie pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, pośrednictwa pracy i odbywania praktyk zawodowych (Dz. U. Nr 134, poz. 784), z pomocy może skorzystać żołnierz zawodowy, emeryt lub rencista wojskowy (osoby pobierające emeryturę lub rentę wojskową) lub były żołnierz niemający prawa do zaopatrzenia emerytalno-rentowego.

Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego pokrywa koszty przekwalifikowania w dwóch formach:

  • przekazania należności na rachunek bankowy ośrodka szkolenia realizującego przekwalifikowanie zawodowe, na podstawie oryginału faktury bądź rachunku wystawionego na osobę korzystającą ze szkolenia, lub
  • wypłaty należności dla emeryta - po przedstawieniu oryginału rachunku bądź faktury, potwierdzającego opłacenie kosztów przekwalifikowania zawodowego oraz zaświadczenia o ukończeniu przekwalifikowania zawodowego z wynikiem pozytywnym.

Prawo do otrzymywania ww. świadczeń mają również osoby pobierające rentę rodzinną.

Pomoc rekonwersyjna/koszty przekwalifikowania zawodowego wypłacane przez Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego są zakwalifikowane do przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. l ustawy podatkowej i opodatkowane wg skali podatkowej, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy podatkowej. Od wypłacanych kwot nie jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy, natomiast po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca sporządza informację o kwocie wypłaconego świadczenia podlegającego opodatkowaniu za dany rok podatkowy (PIT-8C), w którym przysługująca należność została wypłacona.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wypłacane emerytom i rencistom (także osobom pobierającym rentę rodzinną) przez organ emerytalny ww. świadczenia należy traktować jako przychody z innych źródeł i opodatkować wg skali podatkowej, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a po zakończeniu roku podatkowego wystawić PIT-8C od całości wypłaconej kwoty przysługującej z tytułu pomocy rekonwersyjnej?

Zapytanie dotyczy stosowania przepisów prawa podatkowego w 2014 r., tj. na bieżąco.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomoc rekonwersyjna/koszty przekwalifikowania zawodowego wypłacane przez Niego należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł i opodatkować wg skali podatkowej, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od wypłacanych kwot nie należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, natomiast po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca, jako płatnik, ma obowiązek wystawić PIT-8C na całą kwotę wypłaconą z tytułu pomocy rekonwersyjnej za rok podatkowy, w którym przysługująca należność została beneficjentowi wypłacona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem kosztów przekwalifikowania zawodowego w odniesieniu do:

  • źródła przychodów ? jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie ? jest nieprawidłowe.

Obowiązek udzielania pomocy rekonwersyjnej przez dyrektorów wojskowych biur emerytalnych regulowany jest przepisami zawartymi w ustawie z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r., Nr 141, poz. 892, z późn. zm.) oraz rozporządzeniu z dnia 20 marca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych z pomocy w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy (Dz. U. z 2008 r., Nr 57, poz. 344, z późn. zm.).

Pomocą rekonwersyjną objęci zostali ? zgodnie z art. 120 ust. 1 ww. ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych ? byli żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 119 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ww. ustawy, były żołnierz zawodowy, o którym mowa w art. 119 ust. 1, w okresie dwóch lat od zwolnienia z zawodowej służby wojskowej może korzystać z pomocy w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy, udzielanej przez właściwe organy.

W myśl art. 120 ust. 2 tej ustawy, w ramach pomocy, o której mowa w ust. 1, mogą być pokrywane koszty:

  1. przekwalifikowania zawodowego lub przyuczenia do zawodu, doradztwa zawodowego albo odbywania praktyk zawodowych;
  2. przejazdów z miejsca zamieszkania byłego żołnierza zawodowego do ośrodków szkolenia, w których następuje przekwalifikowanie zawodowe lub przyuczenie do zawodu, albo miejsca odbywania praktyk zawodowych;
  3. zakwaterowania w okresie szkolenia lub przyuczenia do zawodu albo odbywania praktyk zawodowych.

Stosownie do powołanego przepisu art. 120 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, pomoc w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy (pomoc rekonwersyjna) przysługuje byłym żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej z powodów określanych w art. 111 pkt 3, 8, 9 lit. b) i 10 oraz art. 112 pkt 3-5, a także żołnierzom przeniesionym do dyspozycji oraz żołnierzom zawodowym w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu ? z pomocy, o której mowa w ust. 1, mogą korzystać bezterminowo również małżonek oraz dzieci pozostające na utrzymaniu żołnierza zawodowego, który:

  1. zaginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań służbowych,
  2. zmarł w okresie 3 lat po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej w następstwie wypadku lub choroby pozostającej w związku z wykonywaniem zadań służbowych.

Szczegółowe warunki oraz tryb korzystania z wymienionej pomocy reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2011 r. w sprawie pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, pośrednictwa pracy i odbywania praktyk zawodowych (Dz. U. Nr 134, poz. 784).

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r., Nr 8, poz. 66, z późn. zm.) ? żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin ? w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy ? w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:

  1. świadczenia pieniężne:
    1. emerytura wojskowa,
    2. wojskowa renta inwalidzka,
    3. wojskowa renta rodzinna,
    4. dodatki do emerytury lub renty,
    5. zasiłek pogrzebowy,
  2. inne świadczenia i uprawnienia:
    1. świadczenia lecznicze,
    2. świadczenia socjalne,
    3. prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.


W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy ? renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny:

  1. żołnierza zmarłego albo zaginionego w czasie pełnienia służby;
  2. żołnierza zmarłego w ciągu 3 lat po zwolnieniu ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek urazów doznanych w czasie pełnienia służby lub chorób powstałych w tym czasie, albo jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej;
  3. zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego.

Za uprawnionych członków rodziny zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego uważa się również członków rodziny żołnierza zmarłego po zwolnieniu ze służby, jeżeli w dniu śmierci spełniał on warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej, chociażby jego prawo do zaopatrzenia nie zostało jeszcze ustalone (art. 23 ust. 2).

Zgodnie zaś z art. 27 ust. 1 ww. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin ? osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy czym, świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje specyfikację źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego przepisu wymienione są przychody z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania ?w szczególności? oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i tym samym powyższa ustawa pozwala, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ? pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł.

Powołany przepis stanowi, że otrzymywane świadczenie korzysta ze zwolnienia, pod warunkiem, że beneficjentami świadczenia są emeryci lub renciści, oraz prawo do tego świadczenia wynika z uprzednio łączącego ww. emeryta lub rencistę stosunku służbowego, stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Tym samym, do zwrotu kosztów przekwalifikowania zawodowego emeryta lub rencisty dokonanego na podstawie art. 120 ust. 1 powołanej ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa wyżej. Nadwyżka ponad kwotę zwolnioną podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast świadczenia otrzymane na podstawie art. 27 ust. 1 powołanej ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, przez osoby o przyznanym prawie do renty rodzinnej, w przypadku których uprawnienie do świadczenia nie wynika z ich stosunku pracy, stosunku służbowego lub spółdzielczego stosunku pracy, lecz wyłącznie ze stosunku jaki uprzednio łączył osobę zmarłą z zakładem pracy, nie mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 38 oraz odpowiednio art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy (mimo, że w rozumieniu przepisów ustawy rencistą jest także osoba pobierająca rentę rodzinną).

Stosownie jednak do art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? wolne od podatku są świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł.

Z treści ww. przepisu wynika, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę, czy rodzaj w jakiej je przyznano (pieniężną czy niepieniężną, zapomoga czy inne świadczenie). Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest, aby świadczenia zostały otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem świadczenie otrzymywane na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2011 r. w sprawie pomocy w zakresie doradztwa zawodowego, przekwalifikowania, pośrednictwa pracy i odbywania praktyk zawodowych (Dz. U. Nr 134, poz. 784) przez członków rodzin zmarłych żołnierzy stanowi przychód z innych źródeł, tj. przychód, o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten korzysta jednak ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł. W przypadku nadwyżki ponad kwotę 2 280 zł płatnik obowiązany jest nadwyżkę tę wykazać w informacji PIT-8C.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wypłaca, oprócz świadczeń emerytalno-rentowych, również inne świadczenia, w tym pomoc z tytułu rekonwersji. Przedmiotowe świadczenia wypłacane są emerytom i rencistom (byłym żołnierzom zawodowym) oraz osobom pobierającym rentę rodzinną. Wnioskodawca pokrywa koszty przekwalifikowania poprzez przekazanie należności na rachunek bankowy ośrodka szkolenia realizującego przekwalifikowanie zawodowe na podstawie oryginału faktury, bądź rachunku wystawionego na osobę korzystającą ze szkolenia, lub wypłatę należności dla emeryta ? po przedstawieniu oryginału rachunku, bądź faktury, potwierdzającego opłacenie kosztów przekwalifikowania zawodowego oraz zaświadczenia o ukończeniu przekwalifikowania zawodowego z wynikiem pozytywnym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacana przez Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego pomoc rekonwersyjna/koszty przekwalifikowania zawodowego byłym żołnierzom zawodowym posiadającym status emeryta lub rencisty w związku z uprzednio łączącym ich z zakładem pracy stosunkiem służbowym stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł, od którego Wnioskodawca nie ma obowiązku pobrania zaliczek ani zryczałtowanego podatku dochodowego. Natomiast od kwot przekraczających limity korzystające z ww. zwolnienia, Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% przyznanego świadczenia, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik będzie zobowiązany przesłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR ? Deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym).

W odniesieniu natomiast do wypłacanej przez Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego pomocy rekonwersyjnej/kosztów przekwalifikowania zawodowego osobom pobierającym rentę rodzinną stwierdzić należy, że stanowi ona również przychód z innych źródeł, tj. przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł. Od wypłaconych osobom pobierającym wojskową rentę rodzinną kwot przekraczających limity korzystające ze zwolnienia Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, jednak kwoty te powinien wykazać w sporządzonych informacjach PIT-8C.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika