Przekształcenie SKA w Spółkę komandytową. sygn: IPTPB1/415-334/14-6/MD

Przekształcenie SKA w Spółkę komandytową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.), z dnia 25 sierpnia 2014 r. (data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) oraz z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 9 września 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia Spółki komandytowo-akcyjnej w Spółkę komandytową ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2014 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) przesłano potwierdzony za zgodność z oryginałem odpis pełnomocnictwa oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa i dokonania opłaty od wniosku.

Następnie w dniu 25 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca przesłał za pośrednictwem platformy ePUAP pismo z dnia 25 sierpnia 2014 r. stanowiące uzupełnienie wniosku.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 i art. 14f ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 29 sierpnia 2014 r., Nr IPTPB1/415-334/14-4/MD, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę za pośrednictwem platformy ePUAP do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 września 2014 r., następnie pismem z dnia 5 września 2014 r. uzupełniono wniosek (data wpływu 9 września 2014 r., data nadania 5 września 2014 r.). Brakującą opłatę uiszczono w dniu 5 września 2014 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (dalej: ?Wnioskodawca?, ?Wspólnik?). Wnioskodawca planuje dokonać reorganizacji swoich aktywów. W ramach jednego z rozważanych scenariuszy może zostać akcjonariuszem L? Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji Spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Warszawie (dalej: ?Spółka?).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 11 kwietnia 2014 r. wydał interpretację indywidualną Nr IPPB3/423-21/14-6/DP, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w stosunku do Spółki, jednocześnie na podstawie art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z poźn. zm.) odstępując od uzasadnienia. Zgodnie z powołaną interpretacją, Spółka nie miała obowiązku zamknięcia ksiąg na dzień 31 grudnia 2013 r. oraz jej rok podatkowy nie rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2014 r. Tym samym z dniem 1 stycznia 2014 r. Spółka nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i tym samym w chwili objęcia akcji w Spółce przez Wnioskodawcę nie będzie On obejmował akcji w Spółce będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca nie wyklucza, że wraz z rozwojem działalności w ramach Spółki zostanie podjęta decyzja o zmianie formy prawnej Spółki w Spółkę komandytową (dalej jako: ?Spółka komandytowa?). Spółka może czerpać m.in. dochody z tytułu zbycia udziałów, akcji, certyfikatów inwestycyjnych (w tym zbycia udziałów, akcji, certyfikatów inwestycyjnych w celu umorzenia) oraz innych papierów wartościowych, jako spółka holdingowa. Na moment przekształcenia, w majątku spółki mogą znajdować się m.in. akcje polskich spółek akcyjnych.

Na moment przekształcenia majątek Spółki może składać się z kapitału zakładowego, wkładów komplementariusza, jak również ewentualnie kapitału zapasowego. W wyniku przekształcenia komplementariusz oraz akcjonariusz Spółki staną się: komplementariusz Spółki stanie się komplementariuszem Spółki komandytowej, natomiast akcjonariusz Spółki stanie się komandytariuszem Spółki komandytowej.

W wyniku przekształcenia wartość wkładu komplementariusza Spółki komandytowej odpowiadać będzie wartości wkładu komplementariusza Spółki natomiast wartość wkładu komandytariusza Spółki komandytowej odpowiadać będzie wartości udziału akcjonariusza Spółki w jej kapitale zakładowym. Wartość kapitału zapasowego Spółki komandytowej pozostanie natomiast na takim samym poziomie jak w Spółce.

W konsekwencji, udziały poszczególnych wspólników Spółki komandytowej w zyskach/stratach Spółki komandytowej pozostaną na takim samym poziomie, jak odpowiednio udziały w zyskach/stratach akcjonariusza oraz komplementariusza Spółki. W konsekwencji, również w ujęciu bilansowym, wartość oraz struktura kapitału własnego Spółki komandytowej będzie równa wartości kapitału własnego Spółki przed przekształceniem.

W trakcie funkcjonowania Spółki, jak i na moment przekształcenia, wypracowany przez Spółkę zysk (zarówno bieżący, jak i z lat ubiegłych) może nie być w całości (lub w części) podzielony pomiędzy wspólników w drodze wypłaty dywidendy. Zatem, na moment przekształcenia, jak i likwidacji, w Spółce mogą występować skumulowane i niewypłacone zyski Spółki. Zyski te mogą zostać przeznaczone uchwałą wspólników na kapitał zapasowy Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy i w jakiej wysokości przekształcenie Spółki w Spółkę komandytową skutkuje powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie Spółki w Spółkę komandytową będzie dla Wnioskodawcy operacją neutralną na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Spółka w ocenie Wnioskodawcy nie jest podatnikiem podatku dochodowego, co potwierdził Minister Finansów w wydanej interpretacji. Zatem, zarówno Spółkę komandytowo-akcyjną, jak i Spółkę komandytową, należy uznać na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za Spółkę niebędącą osobą prawną, czyli Spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego (art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Podatnikiem od dochodu uzyskiwanego zarówno przez Spółkę komandytowo-akcyjną, jak i Spółkę komandytową, są wspólnicy tych Spółek proporcjonalnie do udziału w zyskach (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Kwestię podatkowej sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia Spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub Spółki.

Zgodnie z powołanymi przepisami Wnioskodawca uznaje, że osobowa Spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej Spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej Spółki.

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych powoduje, zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej.

W opinii Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, że spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnik spółki przekształcanej staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej, w związku z powyższym po stronie akcjonariusza spółki przekształcanej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Oczywiście, zdaniem Wnioskodawcy, dotyczy to tylko takich sytuacji, kiedy przekształcenie spółek nie staje się okazją do przyznania lub wypłaty wspólnikowi - Wnioskodawcy - jakichkolwiek świadczeń ze spółek z jakiegokolwiek tytułu.

Mając na uwadze powyższe, przekształcenie Spółki komandytowo-akcyjnej w inną Spółkę osobową (Spółkę komandytową) zarówno w sytuacji, gdy na moment przekształcenia w Spółce będą, jak również nie będą zgromadzone zyski bieżące, jak i niepodzielone zyski z lat ubiegłych, nie skutkuje u akcjonariusza Spółki przekształcanej powstaniem w chwili przekształcenia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zdaniem Wnioskodawcy, nie wiąże powstania skutków podatkowych w związku z przekształceniem Spółki niebędącej osobą prawną w inną Spółkę niebędącą osobą prawną. Należy w związku z tym uznać, że operacja przekształcenia Spółki komandytowo-akcyjnej w Spółkę komandytową jest zdarzeniem neutralnym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia dla Wnioskodawcy, czy na moment przekształcenia w Spółce będą występować zyski (zarówno bieżące, jak i niepodzielone zyski z lat ubiegłych).

Stanowisko Wnioskodawcy jest w Jego ocenie tożsame z wyrażonym przez Ministra Finansów m.in. w interpretacjach:

  • wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi dnia 16 lipca 2013 r., Nr IPTPB1/415-301/13-3/MAP oraz,
  • wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 28 listopada 2013 r., Nr IPPB1/415-1024/13-2/EC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Dodać należy, że właściwym publikatorem ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych jest Dziennik Ustaw z 2013 r., poz. 1030.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja oparta została na gruncie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w kontekście sformułowanego we wniosku pytania, nie zawiera natomiast potwierdzenia, czy Spółka komandytowo - akcyjna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, czy podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto wskazać należy, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika