Czy w zaistniałej sytuacji, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółdzielnia (...)

Czy w zaistniałej sytuacji, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółdzielnia jest zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C (ponieważ zwrot wartości rynkowej lokalu dla osoby uprawnionej po przekazaniu mieszkania Spółdzielni stanowi przychód podlegający opodatkowaniu), czy też nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C, bo zwrot środków na rzecz uprawnionego korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, w związku z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Op 215/14 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 4 lipca 2014 r.), stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową wartości rynkowej lokalu po wygaśnięciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ?jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową wartości rynkowej lokalu po wygaśnięciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Aktem notarialnym z dnia 31 maja 2000 r. członek Spółdzielni uzyskał w drodze darowizny spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego położonego w zasobach Wnioskodawcy (Spółdzielni Mieszkaniowej).

W dniu 9 maja 2008 r. członek Spółdzielni złożył oświadczenie o zrzeczeniu się przysługującego mu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na rzecz Spółdzielni i wniósł o pokrycie wszelkich zadłużeń wobec Spółdzielni z przysługującej mu z tego tytułu do zwrotu wartości rynkowej lokalu. Jednocześnie - w związku z trudną sytuacją życiową - zwrócił się o zawarcie z nim umowy najmu dotychczas zajmowanego mieszkania.

W dniu 15 maja 2008 r. Rada Nadzorcza Spółdzielni podjęła uchwałę, w której wyraziła zgodę na zamianę własnościowego prawa do ww. lokalu w prawo najmu. Umowa najmu została zawarta z członkiem Spółdzielni w dniu 9 lipca 2008 r.

W związku z powyższym nastąpiło rozliczenie środków pieniężnych za zdane mieszkanie:

  1. została określona (przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego) wartość rynkowa mieszkania, ustalona na datę przejęcia lokalu przez Spółdzielnię,
  2. z wartości rynkowej lokalu pokryto - zgodnie z pismami członka Spółdzielni z dnia 9 maja 2008 r. i z dnia 4 lipca 2008 r. - zadłużenie z tytułu użytkowania ww. lokalu mieszkalnego, zobowiązania komornicze z tytułu egzekucji komorniczej wszczętej z wniosku Spółdzielni i przyszłe kilkumiesięczne opłaty czynszowe za najmowany lokal. Nastąpiła również wypłata bezpośrednia środków na rzecz członka Spółdzielni i ustanowiono kaucję na lokal najmowany,
  3. pozostałe środki finansowe - zgodnie z pisemną dyspozycją członka Spółdzielni z dnia 10 lipca 2008 r. - zatrzymano na przyszły wykup mieszkania od Spółdzielni, po poprawie sytuacji materialnej członka Spółdzielni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółdzielnia jest zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C (ponieważ zwrot wartości rynkowej lokalu dla osoby uprawnionej po przekazaniu mieszkania Spółdzielni stanowi przychód podlegający opodatkowaniu), czy też nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C, bo zwrot środków na rzecz uprawnionego korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obliguje instytucje, które dokonują wypłaty środków finansowych - niezwolnionych z opodatkowania na podstawie innych przepisów powoływanej ustawy - do wystawienia informacji PIT-8C i przekazania jej w określonym terminie zarówno podatnikowi, jak i właściwemu urzędowi skarbowemu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym przypadku otrzymanie wartości rynkowej mieszkania po jego przekazaniu do Spółdzielni nie stanowi dla uprawnionego członka Spółdzielni przychodu podlegającego opodatkowaniu, i w związku z tym Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Nie ulega wątpliwości, że sposób opodatkowania odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego podatkiem dochodowym zależy od momentu nabycia tego prawa. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prawo to zostało nabyte w 2000 r., a zbyte w 2008 r., a zatem do opisanego przypadku mają zastosowanie przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Przepis ten stanowił, że źródłami przychodów jest odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tub wybudowanie.

Skoro zatem pomiędzy 2000 r. a 2008 r. upłynęło 5 lat, to nie ulega wątpliwości, że otrzymane od Spółdzielni środki nie stanowią dla danej osoby źródła przychodu, który podlegałby opodatkowaniu. W ocenie Wnioskodawcy, zrzeczenie się przez posiadacza należącego do niego własnościowego prawa do lokalu - na rzecz Spółdzielni - również stanowi odpłatne zbycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że świadczenia te są ekwiwalentne, bowiem zbywający otrzymuje wartość rynkową tego prawa, zaś Spółdzielnia otrzymuje mieszkanie, które ewentualnie w przyszłości będzie mogła zbyć w drodze przetargu na rzecz innej osoby, bądź na rzecz dotychczasowego najemcy.

Potwierdzeniem prawidłowości takiego rozumowania jest chociażby wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 19 lipca 2012 r., sygn. akt I SA/Ol 334/12, którego teza brzmi: ?Użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. pojęcie ?odpłatnego zbycia? oznacza każde przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Termin ?odpłatne zbycie? obejmuje zatem szeroki zakres umów. Odnosi się do wszystkich przypadków przeniesienia własności, nie ogranicza się wyłącznie do sprzedaży czy zamiany, lecz ma zastosowanie do wszystkich czynności prawnych, których skutkiem jest przeniesienie prawa własności do całej rzeczy lub udziału?.

Nie ulega wątpliwości, iż w ustawie podatkowej nie zostało zdefiniowane pojęcie zbycia i nabycia nieruchomości i tym samym zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (vide uchwała NSA w składzie 7 sędziów z dnia 2 kwietnia 2012 r., sygn. akt II FPS 3/11). W takiej sytuacji niewątpliwie zastosowanie mają przepisy prawa cywilnego, które określają, co należy rozumieć pod pojęciem zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Rozumowanie Wnioskodawcy, że zrzeczenie się spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na rzecz Spółdzielni stanowi odpłatne zbycie tego ograniczonego prawa rzeczowego jest prawidłowe, nawet w sytuacji, gdy nie został sporządzony akt notarialny, bowiem tylko w przypadku zbycia tego prawa na rzecz Spółdzielni nie ma takiego obowiązku (vide art. 244-251 Kodeksu cywilnego).

Gdyby bowiem ta okoliczność (tj. brak aktu notarialnego), miała przesądzić o tym, że zbycie (zrzeczenie się) spółdzielczego własnościowego prawa na rzecz Spółdzielni nie stanowi odpłatnego zbycia i nie uprawnia podatnika do skorzystania ze zwolnienia od podatku ? to oznaczałoby to, że akceptuje się naruszenie przepisów art. 32 ust. 1 Konstytucji, zgodnie z którym wszyscy są równi wobec prawa i mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. ?W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego podkreślano, że istotą tej zasady jest nakaz jednakowego traktowania podmiotów prawa w obrębie tej samej kategorii (klasy), przynależnej do tej samej kategorii ze względu na to, że posiadają tę samą cechę istotną (relewantną). Wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się w równym stopniu daną cechą istotną, powinny być traktowane równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących....? (cyt. z powołanej wyżej uchwały NSA, sygn. akt II FPS 3/11).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji nie wystąpi po stronie osoby otrzymującej wartość rynkową lokalu przychód podlegający opodatkowaniu, w związku z tym na Spółdzielni nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

W dniu 31 października 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Nr IPTPB1/415-529/13-2/KO, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

W powyższej interpretacji wskazano, że kwota wypłacona wskazanej we wniosku osobie w całości stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust.

1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku, w którym nastąpiła wypłata. W konsekwencji, Wnioskodawca jest obowiązany do sporządzenia Informacji o wypłaconym stypendium, o dochodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretację z dnia 31 października 2013 r., Nr IPTPB1/415-529/13-2/KO, doręczono Wnioskodawcy w dniu 7 listopada 2013 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, Wnioskodawca pismem z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.), wezwał tutejszy Organ do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na ww. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, zawartej w piśmie z dnia 19 grudnia 2013 r., Nr IPTPB1/415W-74/13-2/KO (doręczonej w dniu 27 grudnia 2013 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdził brak podstaw do zmiany przedmiotowej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

Na powyższą interpretację przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w dniu 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.), złożono za pośrednictwem tutejszego Organu skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, w której wniesiono o uchylenie przedmiotowej interpretacji.

Pismem z dnia 18 lutego 2014 r., Nr IPTPB1/4160-2/14-2/KO, tutejszy Organ udzielił odpowiedzi na ww. skargę wnosząc o jej oddalenie.

Wyrokiem z dnia 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Op 215/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z dnia 31 października 2013 r., Nr IPTPB1/415-529/13-2/KO.

W uzasadnieniu wyroku podniesiono, że stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Nadto, stosownie do pkt 9, źródłem przychodów mogą być również inne źródła.

Sąd zauważył następnie, że w orzecznictwie ugruntowany jest pogląd, że użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie ?odpłatnego zbycia? oznacza każde przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową (por. wyrok NSA sygn. akt II FSK 406/12, wyrok WSA sygn. akt I SA/Go 2/14, wyrok WSA sygn. akt I SA/Ol 334/12 ? dostępne na stronie internetowej NSA w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych). Termin ?odpłatne zbycie? obejmuje zatem szeroki zakres umów, zarówno sprzedaży, zamiany, przekazania nieruchomości i ma zastosowanie do wszystkich czynności prawnych, których skutkiem jest przeniesienie określonego prawa, czy to własności, czy też własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu.

Skoro ustawodawca wśród źródeł przychodów wyodrębnił w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako osobne źródło - zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, to taka redakcja normy prawnej wskazuje na objęcie jej zakresem wszelkich przypadków zbycia tego prawa. Literalna wykładnia powyższego przepisu wyklucza zatem możliwość zastosowania do zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Ustawodawca wprowadzając rozróżnienie źródeł przychodów powiązał powstanie przychodu z konkretnymi prawami, w tym z ograniczonym prawem rzeczowym, jakim jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, wskazane w art. 244 § 1 Kodeksu cywilnego.

Z zasady racjonalnej legislacji wyprowadzić zatem należy wniosek, że wskazanie zbycia tego prawa w pkt 8, jako wyodrębnionego źródła przychodów, wyklucza możliwość przypisania go do pkt 9, w którym wskazano inne źródła, czyli niewymienione w pozostałych punktach art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przeciwne wnioskowanie byłoby nieracjonalne i sprzeczne ze ścisłą interpretacją przepisów prawa podatkowego.

Zrzeczenie się własnościowego prawa do lokalu na rzecz Spółdzielni stanowi odpłatne zbycie, bowiem zbywający otrzymuje wartość rynkową tego prawa, a Spółdzielnia otrzymuje mieszkanie, którym może dysponować, w tym dokonać jego zbycia.

Zdaniem Sądu, w rozważaniach Organu zabrakło w ogóle odniesienia się do kwestii zrzeczenia przez członka Spółdzielni spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Organ przywołując uregulowania ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, w tym zasady wniesienia wkładu mieszkaniowego oraz jego zwrotu wynikające z art. 1711 ust. 1 i 2 przyjął, że kwota wypłacona wskazanej we wniosku osobie w związku z postawieniem do dyspozycji Spółdzielni Mieszkaniowej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku, w którym nastąpiła wypłata.

Odwołując się do uregulowań ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Sąd wskazał, że art. 1711 dotyczy rozliczeń w razie wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Stosownie do jego treści, spółdzielnia po wygaśnięciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zobowiązana jest wypłacić osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu. Kwota wypłacana osobie uprawnionej nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię, zgodnie z postanowieniami statutu.

Ponadto Sąd stwierdził, że ustawodawca posługując się w tym przypadku pojęciem wygaśnięcia prawa, nie wskazuje, kiedy prawo to wygasa, a z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych usunięto przepisy wskazujące, kiedy prawo takie wygasa. Skoro jednak w art. 1711 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jest mowa o tym, co robić w przypadku wygaśnięcia takiego prawa, to należy przyjąć, że prawo takie wygasnąć może. Z pewnością spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu wygasa z chwilą przejścia takiego prawa na spółdzielnię, a więc w przypadku gdyby spółdzielnia nabyła to prawo od osób, którym ono przysługuje (por. Komentarz do ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Ewa Bończak-Kucharczyk - Wybór LEX).

Spółdzielcze prawo do lokalu własnościowego jest prawem zbywalnym, można nim rozporządzać, a zatem i przenieść na spółdzielnię, w efekcie czego prawo to wygaśnie, jak miało to miejsce w niniejszej sprawie w związku ze zrzeczeniem się tego prawa, a rozliczenie z tego tytułu między stronami następuje w oparciu o przepis art. 1711 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Z tych względów, zdaniem Sądu, uprawnione jest przyjęcie w niniejszej sprawie, że doszło do zbycia tego prawa w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a skoro zbycie nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie prawa, to po stronie osoby otrzymującej wartość rynkową lokalu nie wystąpił przychód podlegający opodatkowaniu i w związku z tym na Spółdzielni nie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Reasumując Sąd wskazał, że wbrew stanowisku Ministra Finansów do stanu faktycznego opisanego przez Wnioskodawcę nie może mieć zastosowania zawarta w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie powyższe Sąd uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.), i wskazał, że w toku ponownego rozpatrzenia wniosku Spółdzielni, organ obowiązany jest uwzględnić przedstawioną w wyroku ocenę prawną.

W dniu 4 lipca 2014 r. do tutejszego Organu wpłynął odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Op 215/14.

Z uwagi na powyższe ponownemu rozpatrzeniu podlega złożony w dniu 12 sierpnia 2013 r. przez Spółdzielnię wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Op 215/14  stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową wartości rynkowej lokalu po wygaśnięciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ? jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika