Jaką winno się pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, uwzględniając koszty uzyskania (...)

Jaką winno się pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, uwzględniając koszty uzyskania przychodu, od pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę zgodnie z art. 10 pkt 1, którego dodatkowo powołano Uchwałą Wspólników do pełnienia funkcji w Zarządzie, przyznając z tego tytułu dodatek?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dodatku funkcyjnego pracownikowi powołanemu do pełnienia funkcji w Zarządzie Spółki ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą dodatku funkcyjnego pracownikowi powołanemu do pełnienia funkcji w Zarządzie Spółki.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2, 3 i 4 oraz w art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym, pismem z dnia 27 listopada 2012 r., Nr IPTPB1/415-579/12-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 29 listopada 2012 r., natomiast w dniu 7 grudnia 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 5 grudnia 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zatrudnia pracownika na podstawie umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony, w pełnym wymiarze godzin. Decyzją Zgromadzenia Wspólników ww. pracownik z dniem 8 sierpnia 2012 r. został powołany do pełnienia funkcji członka Zarządu.

W związku z powyższym, z pracownikiem została podpisana umowa o następującej treści: ,,Zgodnie z Uchwałą Nr, podjętą na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników w dniu 7 sierpnia 2012 r., Pani (imię i nazwisko pracownika) została powołana na członka Zarządu z dniem 8 sierpnia 2012 r. W myśl tej uchwały, z tego tytułu i na czas pełnienia ww. funkcji, otrzymuje dodatek funkcyjny w stosunku miesięcznym w wysokości brutto zł?.(podana kwota)?.

Ww. umowa została podpisana przez pełnomocnika Wnioskodawcy oraz przez pracownika, przejmującego funkcję członka Zarządu. Nie został jednoznacznie określony rodzaj powyższej umowy.

Pracownik powołany na członka Zarządu, będzie otrzymywał dodatek funkcyjny z tytułu pełnienia funkcji oraz dotychczasowe stałe wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie. Dodatkowo powołany jest do pełnienia funkcji w Zarządzie i otrzymuje dodatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku powołania dotychczasowego pracownika Spółki na członka Zarządu, może on jednocześnie pozostać pracownikiem oraz pełnić swoją funkcję, czy też konieczna jest zmiana umowy o pracę, tj. rozszerzenie umowy o zapis o pełnieniu funkcji członka Zarządu i przysługującym mu wynagrodzeniu?
  2. Czy dodatek funkcyjny w przedstawionym zdarzeniu, przysługujący członkowi Zarządu jest składnikiem wynagrodzenia, czy też przychodem z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy od dodatku funkcyjnego przysługującego członkowi Zarządu za pełnione funkcje, Spółka powinna naliczyć i odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne?
  4. Czy Spółka przy poborze zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, może połączyć uzyskane przychody przez członka Zarządu, czy też powinna naliczyć i odprowadzić zaliczkę z każdego tytułu oddzielnie?
  5. Czy pracownik zatrudniony na umowę o pracę i jednocześnie pełniący funkcję członka Zarządu, ma prawo do naliczenia kosztów uzyskania przychodu odrębnie z każdego tytułu?

Uzupełniając wniosek, Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 grudnia 2012 r. anulował postawione pierwotnie pytania Nr 1 i Nr 3, natomiast zamiast pytań Nr 2, 4 i 5 sformułował następujące zapytanie:

Jaką winno się pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, uwzględniając koszty uzyskania przychodu, od pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę zgodnie z art. 10 pkt 1, którego dodatkowo powołano Uchwałą Wspólników do pełnienia funkcji w Zarządzie, przyznając z tego tytułu dodatek?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r., przyznany dodatek z tytułu powołania Uchwałą Wspólników do pełnienia funkcji członka Zarządu podlega zakwalifikowaniu zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. jest to przychód otrzymany przez osobę niezależnie od sposobu jej powołania, należącą do składu Zarządu oraz podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1, pomniejszony o miesięczne koszty uzyskania przychodu w wysokości 111,25 zł, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

Natomiast wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy o pracę podlega opodatkowaniu, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według skali podatkowej, z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 2 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ww. ustawy określa źródła przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w ust. 1 pkt 1 tego przepisu, jest stosunek pracy, a także, wymieniona w pkt 2 ww. artykułu, działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 7 cyt. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż pracownik Wnioskodawcy, został powołany na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników, do pełnienia funkcji członka Zarządu. Z tego tytułu przyznano mu dodatek funkcyjny. W związku z zaistniałą sytuacją, pracownik będzie otrzymywał dotychczasowe wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę oraz dodatek funkcyjny z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie.

Z powyższego wynika, iż pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie ze stosunku pracy oraz z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu, a więc z odrębnych w swej istocie źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, wynagrodzenie wypłacane odrębnie ze stosunku pracy i z tytułu pełnionej funkcji, będzie opodatkowane według zasad opodatkowania właściwych dla danego źródła przychodu.

Tym samym, wynagrodzenie wypłacane wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji, winno być zaliczone do źródła przychodu jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 7 tej ustawy), natomiast wynagrodzenie wypłacane w ramach obowiązków wynikających z umowy o pracę - do źródła przychodu ze stosunku pracy (art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ww. ustawy).

W konsekwencji, Wnioskodawca jako płatnik, ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 2 ww. ustawy.

Z przepisu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 cyt. ustawy, zaliczki, o których mowa w art. 31, za miesiące od stycznia do grudnia, z zastrzeżeniem ust. 1a, wynoszą:

  1. za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;
  2. za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1 - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

W myśl art. 32 ust. 2 ww. ustawy, za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub pkt 2a. Jeżeli świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zaliczek za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Natomiast zgodnie z ust. 1a tego przepisu, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Natomiast odnośnie wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji członka Zarządu, należy stosować zasady wynikające z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa m.in. w art. 13 pkt 7, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z przepisu art. 22 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy wynika, iż koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 określa się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2.

W myśl art. 22 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej.

Płatnicy, o których mowa w art. 41 ww. ustawy, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby, bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Natomiast z przepisu art. 42 ust. 1a ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika